Restructurarea personalului companiei aeriane naționale TAROM, la care o parte dintre piloți tocmai s-au declarat "indisponibili temporar", forțând o majorare salarială, în final și obținută, va fi finalizată în ultimul trimestru din 2025, dată până la care ar trebui să fie livrată și o aeronavă B737 MAX, achiziționată în leasing.
Anul viitor, compania ar trebui să vândă 4 aeronave B737-700, să încheie reorganizarea diviziei tehnice și să continue cu optimizarea rutelor de zbor, conform calendarului de implementare a restructurării TAROM, analizat de Profit.ro.
De ce este important: La finele lunii mai, Guvernul a aprobat ajutorul de stat, de aproape 100 milioane euro, destinat companiei naționale aeriene TAROM și avizat anterior de Comisia Europeană, așa cum a anunțat în premieră Profit.ro.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Planul de restructurare, care a condiționat acordarea ajutorului, fusese anunțat încă din noiembrie 2020, dar a fost renegociat cu Comisia Europeană în ultimii doi ani, fără ca autoritățile române să anunțe modificările survenite în această perioadă.
Astfel, conform planului, restructurarea de personal va avea ca scop atât redimensionarea direcțiilor/departamentelor principale, cât și a departamentelor suport. Ca urmare a implementării planului de restructurare, numărul total al angajaților urmează să scadă cu aproximativ 33%, respectiv 49% în cazul funcțiilor suport. La nivelul TAROM a fost prognozată și o reducere cu 50% a pozițiilor de management.
Planul are în vedere și optimizarea comercială, cu optimizarea rutelor operate, închiderea agențiilor, generarea de venituri auxiliare prin negociere cu partenerii și aplicarea unor strategii de pricing.
În ceea ce privește reînnoirea flotei, planul de restructurare vizează livrarea, în 2023, a 5 aeronave de tip B737-MAX, obiect al contractului de achiziție cu Boeing, urmând a fi înstrăinate o aeronavă B737-700 și 4 aeronave A318, astfel încât, la finalul perioadei de restructurare, TAROM să aibă în operare o flotă uniformă compusă din 21 aeronave (9 aeronave tip ATR 72 și 12 tip Boeing 737).
În decembrie anul trecut, compania a anunțat, la câteva ore după demisia CEO-ului, că planul de restructurare a intrat în linie dreaptă și că primele doua aeronave Boeing 737 Max, care marchează modernizarea flotei companiei naționale, vor fi livrate în august 2025.
În hotărârea prin care a aprobat ajutorul de stat, Guvernul subilinia însă ca banii sunt necesari pentru ”plata ratelor de avans aferente contractului de leasing financiar încheiat de Compania TAROM pentru achiziția unei aeronave B737 MAX, contract de leasing care reprezintă un element de bază al planului de restructurare și de existența căruia a depins autorizarea ajutorului de restructurare”.
CITEȘTE ȘI DOCUMENT Iohannis reclamă la CCR legea care permite parcuri fotovoltaice pe amenajări piscicole și impune noi condiții de vânzare a amenajărilorCalendarul implementării măsurilor de restructurare
Și calendarul de restructurare indică livrarea unei aeronave B737 MAX, estimată în ultimele două trimestre ale anului 2025.
Tot anul viitor, compania va înstrăina 4 aeronave B737-700, vânzarea celor 4 aeronovae Airbus A318 urmând a fi încheiată anul acesta.
În contextul în care, pe fondul recentelor curse anulate, piloților de la TAROM le-a fost oferit de Consiliul de Administrație 500 de euro în plus la salariu, restructurarea personalului ar urma să continue anul acesta și să se încheie în 2025, conform cocumentului citat.
Anul acesta și anul viitor, TAROM va continua și reorganizarea diviziei tehnice, precum și optimizarea rutelor de zbor, cu oferte de promovare a companiei.
Până în trimestul al treilea al anului viitor, compania ar urma să închirieze sediul central și să relocheze personalul.