Media prețurilor mașinilor electrice, cu tot cu discounturile acordate de dealeri sau de producători, s-a redus în ultimul an, dar a rămas peste cea a mașinilor cu motoare cu combustie echivalente. Cele mai mari diferențe sunt tocmai la modelele mici, care ar trebui să fie mai accesibile, relevă datele analizate de Profit.ro.
Raportat la prețurile din Europa a mașinilor electrice, analiza arată că media acestor prețuri rămâne în continuare ridicată și stă la baza scăderii cererii de astfel de mașini. Prețurile celor mai vândute 20 de automobile electrice au fost comparate de Institutul Ferdinand Dudenhoffer din Germania, iar concluzia arată că inclusiv discounturile acordate de dealeri sau de producători sunt mai mici la mașinile electrice comparativ cu cele pe benzină, hibrid sau diesel.
Conform analizei, prețul de listă mediu al automobilelor electrice luate în calcul este de 45.040 euro, iar reducerea medie acordată la achiziție este de 12,9%, ceea ce conduce la un preț mediu de tranzacționare de 39.236 de euro.
În tabăra mașinilor cu combustie, prețul mediu al autoturismelor echivalente este de 38.228 euro, în timp ce reducerea pe care o acordă dealerii are o valoare medie de 15%. În consecință, prețul mediu de tranzacționare ajunge la 32.355 euro.
„Producătorii germani de mașini premium, în special BMW, fac ca diferența de prețuri între mașina electrică și motorul cu ardere să fie destul de mică”, explică analiștii care au efectuat analiza de prețuri, tendința fiind și justificată de nivelul destul de apropiat al tehnologiei din cele două tipuri de mașini. În plus, adaosul comercial al mașinilor premium permite acordarea de discounturi care să atenueze simțitor diferența de preț între electric și ardere internă.
În schimb, la mărcile de volum, cum este cazul la Opel și Peugeot, prețul mașinilor electrice este semnificativ mai scump comparativ cu mașinile similare dar echipate cu motoare cu combustie.
CITEȘTE ȘI Constructorii auto germani vin cu o cerere și mai dură - Interzicerea vânzării de benzină și motorină pentru toate mașinile, vechi și noiDe exemplu, pe piața din România, modelul Opel Corsa are un preț de 17.210 euro, pentru motorizarea pe benzină, și de 33.999 euro pentru versiunea complet electrică. Diferența de preț între cele două este de 16.789 de euro, ceea ce înseamnă că un client care optează pentru electric trebuie să plătească aproape dublu.
Aceeași situație se regăstește și la Opel Mokka, dar și la alte mărci, precum Peugeot, Nissan, dar nici mărcile chineze nu renunță la prețuri mult mai mari pentru mașinile electrice, atunci când vând și mașini cu combustie. MG ZS, un automobil care se vinde atât electric, cât și cu motor pe benzină, are o diferență de de la 16.950 euro, la 27.850 euro, adică peste 10.000 de euro diferență, respectiv 65% în plus.
CITEȘTE ȘI FOTO Kaufland va instala în România noi stații de schimbare a bateriilor pentru mașinile electriceSpecialiștii spun că aceste diferențe mari de prețuri îi determină pe cei mai mulți dintre potențialii cumpărători să renunțe la achiziția unei mașini electrice, deoarece sunt prea scumpe. Analiza realizată pe cotele de mașini electrice ale mărcilor studiate relevă însă cât de mare este impactul prețului. Pentru mărcile premium, unde prețurile sunt aproape similare, cota de piață a vehiculelor electrice a crescut foarte mult în ultimul an, apropiindu-se de 20%, în timp ce la mărcile care au o diferență foarte mare de prețuri cota electricelor a rămas la câteva procente, cu o singură cifră.
Acordarea de subvenții care să reducă diferența ar putea fi o soluție în continuare, până la ieftinirea tehnologiilor incluse în mașinile electrice, în special a bateriilor, dar decizia unor state de reducere a acestei subvenții (cum s-a întâmplat în România) sau chiar de eliminare (cum s-a întâmplat în Germania) a contribuit direct la ceea ce se întâmplă astăzi în piața de mașini electrice.