Prima mașină electrică românească, produsă în urmă cu doi ani la Cluj, prezintă interes deocamdată doar pentru clienți din interiorul țării, acest autovehicul fiind un produs sport, de lux, având prețul de aproape jumătate de milion de euro, potrivit unuia membru al echipei care a realizat-o, Florin Dehelean.
Mașina a fost prezentată vineri, la Academia Forțelor Terestre "Nicolae Bălcescu" din Sibiu, în cadrul unei manifestări științifice dedicate noilor tehnologii, scrie Agerpres.
"Marea realizare a fost pentru noi ca să ne unim ca echipă de care suntem mândri și bucuroși și tot o mare realizare este și faptul că am reușit să producem și să concepem prima mașină electrică din România care e și omologată. Suntem bucuroși că încercăm să ducem acest domeniu auto, din România, într-o direcție în care să fie lucru bine făcut și mult mai sănătos. Ea este 90 la sută producție proprie, românească și bateriile sunt create tot în România. (...) Sunt doar interni, clienți și potențialii clienți. Mai mult suntem spre aria de mobilitate urbană, unde este o dorință de a se crea produse noi", a declarat Florin Dehelean.
Acesta a explicat că mașina electrică produsă la Cluj "are o autonomie de 300 de kilometri" și poate atinge "viteza maximă de 140 km/oră." Mașina costă 450.000 de euro, potrivit lui Florin Dehelean.
Autovehiculul electric produs la Cluj este o mașină sport, de lux, destinată clienților care își doresc un produs personalizat.
"Noi ne diferențiem prin faptul că mergem direct la client. Și mergem la un client care dorește o mașină personalizată. Viitorul acestei mașini este că încercăm prin această mașină să transpunem o posibilă colaborare sau atragere de investitori pentru o linie de asamblare sau de producție în România pentru a crea diferite mașini sau modele care să satisfacă nevoile anumitor clienți", a arătat Florin Dehelean.
Majoritatea materialelor utilizate în construcția primei mașini electrice Românești sunt bioreciclabile, ceea ce înseamnă "o reciclare sigură", potrivit lui Florin Dehelean.
Construcția primei mașini electrice românești a început în 2019 și s-a finalizat cu omologarea în 2022, timp în care Florin Dehelean spune că "visul său a devenit realitate".
Doctorand la Universitatea Tehnică din Cluj Napoca, Florin Dehelean coordonează "o echipă de 22 de studenți care au creat un monopost electric, singurul din România, restul sunt doar termice, cu care merge la competiții afară."
CITEȘTE ȘI FOTO Softronic livrează noi locomotive, acum și unui operator român"Și aici căutăm sponsori. Ce e și aici important, este că îi ajut pe acei studenți ca să le devină visul realitate și să fie cât mai buni în ceea ce fac", a mai spus Florin Dehelean.
Din echipa care a realizat prima mașină electrică a făcut parte, pe lângă inginerul mecanic Florin Dehelean, și Peter Szabo, renumit și datorită unei alte premiere. Pester Szabo are o mașină numită "Julia", care este prima decapotabilă produsă în România, o mașină din lemn de frasin după modelul cabrioletelor sport din perioada interbelică, cu un șasiu realizat pe punțile unui Ford Taunus, un motor V6 tot de la Ford Taunus, iar scaunele sunt luate de pe un Ford Probe.