Acțiunile producătorilor de automobile europeni au evoluat în pierdere, în urma avertismentelor legate de profitabilitate date de uriașul grup auto Stellantis și marca britanică de lux Aston Martin, care au invocat provocările ample din industrie și dificultăți pe cea mai mare piață auto din lume, China, relatează CNBC.
Stellantis și-a redus luni previziunile anuale pentru 2024, pe fondul deteriorării ”dinamicii industriei globale” și al concurenței din China, provocâns un declin al acțiunilor grupului cu aproape 15% la Milano, scrie News.ro.
Conglomeratul franco-italian, cunoscut pentru mărci precum Chrysler, Dodge, Jeep și Maserati, a avertizat cu privire la vânzări mai mici decât cele așteptate ”în majoritatea regiunilor”, în a doua jumătate a anului.
Acum se încadrează într-o marjă a venitului operațional ajustat (AOI) între 5,5% și 7,0% pentru perioada întregului an 2024, în scădere față de o perspectivă cu două cifre.
”Deteriorarea contextului industriei globale reflectă o prognoză de piață mai scăzută pentru 2024 decât la începutul perioadei, în timp ce dinamica concurențială s-a intensificat atât din cauza creșterii ofertei industriei, cât și a concurenței sporite din China”, a spus producătorul auto.
De asemenea, grupul a redus previziunile pentru fluxul său de numerar liber industrial la un interval cuprins între minus 5 miliarde de euro (5,58 miliarde de dolari) și minus 10 miliarde de euro, de la o previziune ”pozitivă” anterioară, ca urmare a unei marje anticipate de AOI mai mică și a capitalului de lucru temporar mai mare în a doua jumătate a acestui an.
Producătorul auto a atribuit în continuare revizuirile îndrumărilor sale ”deciziilor de a extinde semnificativ măsurile de remediere a problemelor de performanță din America de Nord”, dar nu a furnizat detalii suplimentare.
La începutul acestui an, Stellantis a fost dat în judecată de acționari din SUA, care au susținut că producătorul de automobile i-a înșelat ascunzând stocurile în creștere și alte articole, a relatat Reuters.
CITEȘTE ȘI Fosta fabrică Ford, preluată de One United, va avea un concept de food market unic pe piața din RomâniaLuna aceasta, rețeaua de dealeri a Stellantis din SUA l-a criticat pe CEO-ul Carlos Tavares pentru recentele scăderi ale vânzărilor companiei, scăderile de producție din fabrici, printre alte decizii pe care le-au evaluat ca fiind dăunătoare pentru afacerile producătorului auto.
Producătorul britanic de mașini de lux Aston Martin, ale cărui modele iconice au câștigat notorietate prin aparițiile în franciza de film James Bond, a semnalat, de asemenea, reduceri ale marjei de profit și ale obiectivului de producție pentru anul curent.
Compania a anunțat o reducere a producției de aproximativ 1.000 de unități ca răspuns la ”întreruperea lanțului său de aprovizionare și a slăbiciunii macroeconomice continue în China”, anticipând că profitul său înainte de dobânzi, taxe, depreciere și amortizare (EBITDA) pentru 2024 va fi acum sub nivelul anului precedent.
Compania a spus că nu se mai așteaptă să obțină un flux de numerar liber pozitiv în a doua jumătate a acestui an și a remarcat că marja sa brută pe întregul an este estimată să scadă sub 40%, comparativ cu o țintă anterioară de aproximativ acel prag.
Aston Martin a spus că ”abordează provocările lanțului de aprovizionare și continuă să recunoască oportunitatea semnificativă de piață pe care o reprezintă China, pe măsură ce mediul său macroeconomic se îmbunătățește”.
CITEȘTE ȘI Mercedes-Benz recheamă vehicule din cauza riscului de blocare a motoruluiAcțiunile companiei au încheiat luni în declin cu 24,5%, cea mai gravă scădere de o zi din martie 2020, conform datelor LSEG.
Avertismentele privind profiturile Stellantis și Aston Martin vin la câteva zile după ce producătorul german de automobile Volkswagen și-a redus din nou propriile perspective anuale, vineri, anticipând acum un randament operațional al vânzărilor de 5,6% în 2024, de la un interval de 6,5-7,0% anterior.
Producătorii de automobile europeni au dificultăți să-și mențină locul în China, ai cărei producători auto vizează acum o extindere a vânzărilor de vehicule electrice în Europa.
Trecerea mai amplă către vehiculele electrice ”pune din ce în ce mai mult producătorii de automobile europeni sub presiune, în timp ce vânzările totale de mașini noi nu reușesc să revină la nivelurile de dinainte de pandemie pe piețele lor de origine”, au avertizat analiștii ING la începutul acestei luni. Acțiunile Volkswagen au scăzut luni cu aproximativ 2%, la închiderea burselor.