Marii producători de automobile, Ford, Toyota, dar și Renault și Dacia, sunt puternic afectați de ultimele evoluții economice din Turcia, după ce lira turcească a întregistrat un declin serios, vânzările de vehicule comerciale ușoare fiind cele mai afectate.
Constructorii de automobile, în special cei care produc vehicule utilitare ușoare, cum este cazul Ford, dar și Renault și Dacia, au fost serios afectați de scăderea abruptă a cursului de schimb al lirei, care a generat creșteri masive ale prețurilor automobilelor și, implicit, o scădere a vânzărilor. Potrivit Automotive News, vânzările de comerciale ușoare au scăzut cu circa 30%, reprezentanții companiilor fiind îngrijorați de efectele acestei evoluții.
Ford Motor produce în sistem joint-venture modelele Transit și Tourneo, având 25% cotă de piață pe segmentul utilitarelor în Turcia. La rândul său, Toyota produce Corolla și CH-R, și, deși ar fi trebuit să beneficeze de un curs de schimb favorabil exportului, faptul că își cumpără mare parte din piese din Europa, în euro, anulează acest anvantaj. Reprezentanții companiei au declarat că îi afectează în schimb scăderea pieței și estimează o înjumătățire a pieței, de la peste 1 milion de unități în anii trecuți, la circa 550.000 în acest an. Alți analiști vorbesc chiar de 450.000 de unități în 2019, după ce anul 2018 s-a încheiat cu doar puțin peste jumătate de milion de exemplare vândute.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Renault și Dacia sunt de asemenea afectate, atât prin prisma producției locale, Renault fiind unul dintre jucătorii importanți de pe piață, în special cu modelul Clio, dar și din perspectiva vânzărilor. Marca feranceză a avut o scădere de 34% în 2018. Renault vinde foarte bine modelul Clio Symbol, versiunea cu logo propriu a lui Logan. Dacia este și ea prezentă cu modelele Duster, Sandero și vanurile Lodgy și Dokker, dar și Logan MCV, având vânzări mai bune decât Renault. Marca românească a înmatriculat în primele 11 luni în Turcia doar 23.220 autoturisme, aproape jumătate din cele 42.000 înmatriculate în 2017. Și pe segmentul de vehicule comerciale ușoare Dacia a pierdut aproape jumătate din clienți în 2018, cu 3.470 unități după 11 luni, față de 6.456 unități în 2017.
Potrivit datelor asociației constructorilor de automobile din Turcia, producția de vehicule a scăzut pe primele 11 luni din 2018, cu 7,5 procente, la 1,4 milioane unități, fiind influențată atât de cererea internă mai scăzută, dar și de exporturile mai mici. Detaliat, exporturile au scăzut cu 0,4%, dar pe segmentul de autoturisme scăderea a fost de 5 procente.
Turcia are o industrie de automobile foarte dezvoltată, datorită costurilor mici de producție și a poziției favorabile, atât pentru distribuția în Europa, cât și pe alte piețe, cu ajutorul transportului maritim.