Posesorii de permis de conducere categoria B vor putea obține permisul de categoria A1, pentru motociclete cu cilindree maximă de 125 cm3, cu condiția unei vârste minime, vechimi a permisului și parcurgerii unui curs practic.
Noile condiții sunt incluse într-un proiect legislativ, la care au contrbuit și membri ai unei asociații de profil.
Autorii proiectului arată că în foarte multe țări europene legislația rutieră care reglementează obținerea permisului categoria A1 include prevderi care facilitează obținerea acestei categorii dacă solicitantul posedă permis categoria B. Astfel în 13 state europene, posesorii de permis categoria B, cu anumită vechime, cu sau fără absolvirea unui curs de condus motociclete, pot obține și permisul A1.
”Datorită acestor facilități legislative, în marile aglomerări urbane din aceste țări regăsim foarte multe motociclete ușoare (permis categoria A1) care asigură o mobilitate urbană excepțională”, arată autorii proiectului.
CITEȘTE ȘI Curtea de Justiție a UE îi transmite domnului Popescu că va trebui să dea examen pentru permis de scuter, dacă așa îi cere statul românÎn România, permisul de categoria A1 este valabil pentru: motociclete cu cilindree maximă de 125 cm3, cu puterea maximă de 11 kW și cu un raport putere/greutate de cel mult 0,1 kW/kg; tricicluri cu motor cu puterea maximă de 15 kW.
Permisele de conducere eliberate pentru categoria B sunt valabile doar pentru triciclurile cu motor având o putere de peste 15 kW, cu condiția ca deținătorii permiselor să aibă vârsta de 21 de ani împliniți.
În general, însă, permisul categoria A1 poate fi obținut doar prin următoarele căi: de la vârsta de 16 ani, dacă este susținut un examen dedicat (parte practică și parte teoretică); posesia de permis categoria A sau A2, care includ și categoria A1.
Autorii proiectului de lege afirmă că sprijinirea utilizării de motociclete ușoare prin facilitarea obținerii permisului categoria A1 pentru posesorii de permis categoria B, este una din soluțiile alternative pentru asigurarea mobilității urbane.
”Această măsură este una complementară celor de dezvoltare a infrastructurii mari de transport orășenesc și vine în plus cu un grad de mobilitate foarte bun pentru anumite categorii sociale și profesionale (navetiștii din zonele adiacente marilor aglomerări urbane, servicii de curierat și livrare, agenți de vânzări, profesii care implică un grad mare de mobilitate, persoane care locuiesc în zone neacoperite de rețeaua de transport în comun etc.)”, arată inițiatorii.
CITEȘTE ȘI ULTIMA ORĂ Lovitură pentru Uber în România: Trebuie să înceteze "practici de concurență neloială"Prin urmare, ei propun introducerea în Codul Rutier a unui nou articol, care permite posesorilor de permis categoria B să obțină mai ușor permisul A1 pentru motociclete ușoare.
”Permisele de conducere pentru categoria B sunt valabile pentru motociclete cu cilindree maximă de 125 cm3, cu puterea maximă de 11 kW și cu un raport putere/greutate de cel mult 0,1 kW/kg (categoria A1), cu condiția ca deținătorii permiselor să aibă vârsta minimă de 24 de ani împliniți și permisul categoria B obținut cu cel puțin doi ani în urmă”, este articolul nou propus a fi introdus în legislație.
Criteriul vârstei minime de 24 ani este introdus ca măsură compensatorie, teribilismul vârstei mici fiind unul din factorii de risc cei mai întâlniți în statisticile accidentelor de motociclete ușoare și mopede, potrivit autorilor proiectului.
Tototdată, inițiatorii vorbesc și de obligativitatea unui curs practic de conducere pe motociclete ușoare, prevedere care lipsește însă din textul propunerii legislative, dar ar putea fi rectificată în dezbaterile procedurale din Parlament.