Companiile aeriene și de călătorii din Europa se pregătesc pentru a doua vară pierdută din cauza pandemiei de Covid-19, speranțele pentru o redresare fiind reduse tot mai mult de ritmul lent al campaniilor de vaccinare, revenirea la creștere a infecțiilor și reintroducerea carantinelor, transmite Reuters.
Acțiunile companiilor aeriene și a celor de călătorii au scăzut vineri, după ce Parisul și mare parte din nordul Franței au revenit în carantină pentru o perioadă de o lună, la câteva zile după ce Italia a limitat deplasarea oamenilor în majoritatea țării, inclusiv în Roma și Milano, scrie News.ro.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Aceste măsuri afectează peerspectivele de redresare pentru sezonul de vârf, care ajută companiile aeriene pe timp de iarnă, când majoritatea operatorilor pierd bani chiar și în perioadele bune.
”Dacă nu va exista încredere, cererea nu își va reveni”, a declarat Leah Ryan, consultant la firma din Dublin.
Pe lângă măsurile de carantină, perspectiva verii este afectată de creșterea numărului de cazuri de Covid-19 din Grecia și alte regiuni și de suspendarea temporară a vaccinul produs de AstraZeneca de către unele țări europene, din cauza unor îngrijorări legate de efectele adverse, respinse însă de Agenția Europeană a Medicamentului.
Companiile aeriene care au acumulat deja datorii de miliarde de dolari se confruntă cu o presiune suplimentară, iar unele riscă să nu supraviețuiască fără fonduri noi.
Proprietarul British Airways, IAG, a atras joi fonduri în valoare de 1,2 miliarde de euro (1,43 miliarde de dolari) printr-o emisiune de obligațiuni.
În schimb, un început de vară dificil poate pune mai puține dificultăți companiilor aeriene low-cost precum Ryanair și Wizz Air, care pot să își redistribuie avioanele rapid între rute.
CITEȘTE ȘI Cargus, soluția de servicii personalizate pentru afacerea ta!Piața internă a Ryanair se așteaptă să mențină restricțiile de călătorie pe tot parcursul lunii iunie, a declarat joi oficialul sanitar irlandez Ronan Glynn, care a citat ”situația deteriorată la nivel internațional” și variantele de virusuri care apar.
Acțiunile Ryanair au scăzut vineri cu 4,2%, IAG cu 4%, iar easyJet și Wizz cu 3,5%.
Speranțele de redresare au dus la creșterea acțiunilor companiilor din sectorul călătoriilor, în ultima lună, în frunte cu titlurile IAG, care au consemnat un avans de 25%.
CITEȘTE ȘI Soluția Vodafone Smart Protect contribuie la securitatea afacerilor în lumea digitală, asigurând protecția dispozitivelor fixe și mobile împotriva amenințărilor ciberneticeÎn timp ce transportatorii low-cost pot suporta impactul unei alte veri dificile, rivali precum easyJet și Virgin Atlantic s-ar putea confrunta cu noi presiuni asupra bilanțurilor lor, potrivit analiștilor.
Air France-KLM încearcă, de asemenea, să strângă capital și să își reducă datoriile, după ajutorul de 10,4 miliarde de euro primit anul trecut. Grupul aerian franco-olandez își propune să opereze în acest an cu peste 50% din capacitatea anterioară crizei, comparativ cu 40-50% pentru Lufthansa - ținte care s-ar putea dovedi însă ambițioase.
”Există riscul creșterii numărului de falimente, în special de acum până la sfârșitul anului”, a declarat pentru Reuters Alexandre de Juniac, șeful asociației aeriene globale IATA.
Scăderea încrederii în redresare se extinde de la companiile aeriene la industria hotelieră și la economie în general, penalizând țările mediteraneene dependente de turism.
"Datele referitoare la infecții sunt în creștere, campania de vaccinare este sub așteptări și există riscul ca Europa să piardă a doua vară", a declarat economistul Jacob Nell, de la banca Morgan Stanley, care anticipează un "impact major pentru economiile din sud".
Datorită ritmului mai rapid al vaccinărilor, piața din Marea Britanie a fost văzută ca fiind cheia viitorului sezon european. Dar creșterea ratelor de infectare în Europa ar putea amenința și aceste planuri.
Grecia a devenit cea mai mare sursă de cazuri importate în Marea Britanie atunci când țările au deschis un coridor de călătorie vara trecută, potrivit unui studiu oficial din Marea Britanie publicat săptămâna aceasta.
În schimb, ritmul mai rapid al vaccinărilor din Marea Britanie și Statele Unite ar putea aduce o redresare transatlantică - chiar inversând așteptările că rutele pe distanțe scurte își vor reveni primele.
”Aceste două țări conduc în G20”, cu 40% din populație vaccinată în Marea Britanie și o treime în Statele Unite. Atlanticul de Nord s-ar putea deschide (între aceste două țări) în fața altor piețe europene, ceea ce ar fi foarte benefic pentru British Airways”, consideră Jarrod Castle, analist în domeniul aviației la UBS.