Ajutorul de stat pentru Tarom ar putea fi aprobat în această primăvară, în contextul în care se pare că există un proiect solid la companie, a declarat la Bruxelles comisarul european pentru transporturi Adina Vălean.
„Planurile s-au tot schimbat la TAROM. Acum, în cele din urmă, pare a fi un proiect solid care nu ar mai suferi, să spunem, pași înapoi, dintr-un motiv sau altul, ceea ce înseamnă că în această primăvară sperăm să existe o aprobare a ajutorului de stat. Din nou, ajutorul de stat fiind dat de România. Aici vorbim de banii României, nu ai Comisiei Europene, dar conform legilor competiției la nivel european, aceste ajutoare de stat, tocmai pentru că suntem într-o piață comună, trebuie aprobate de către Comisie”, a afirmat Adina Vălean, conform Agerpres.
Întrebată în ce stadiu se află discuțiile cu Bruxellesul despre ajutorul de 80 de milioane de euro pentru TAROM, Adina Vălean a semnalat că „e un proces îndelungat pentru că, în principiu, planurile de restructurare ale TAROM au fost schimbate non-stop cu tot felul de idei”.
Comisarul european a menționat că a existat voință politică în interiorul Comisiei Europene de a ajuta România să finalizeze acest proiect de restructurare și că nu a existat o opoziție, ci dorința de a avea un plan de restructurare de succes, aceasta fiind abordarea nu numai pentru TAROM ci și pentru alte companii din domeniul transporturilor, care au venit cu planuri de restructurare și ajutoare de stat.
Pe de altă parte, întrebată ce se va întâmpla în cazul în care statul român nu va reuși să recupereze suma de 33,84 de milioane de dolari de la compania Blue Air – ajutor de stat considerat incompatibil de către Comisia Europeană- în contextul în care transportatorul aerian a cerut insolvența, comisarul european pentru Transporturi a răspuns că statul român va trebui să se înscrie la masa credală.
„Nu știu să vă spun, tehnic, ce se întâmplă. Practic se creează o obligație pentru ca statul să recupereze acești bani din partea companiei. Cu alte cuvinte, dacă această companie ar fi fost viabilă încă, ar fi impactat mult operațiunile ei și bonitatea economică, pentru că trebuia să dea înapoi acești bani. Acum compania cred că nu mai există. Probabil există o masă credală la care statul român trebuie să se așeze și să încerce să-și recupereze acești bani”, a declarat Vălean.
Ea a precizat că „din punctul de vedere al Comisiei, până la urmă dacă rămâne păgubaș statul român, că nu-și recuperează acești bani, nu cred că are Comisia ceva în plus de adăugat, pentru că nu sunt banii Comisiei, sunt banii statului român”.
În același timp, ea a spus că nu știe care este situația masei credale la Blue Air în momentul de față, „dacă acești bani se pot recupera pentru bugetul României sau nu”.
Comisia Europeană a anunțat vineri că planul de restructurare a companiei aeriene Blue Air nu a fost în măsură să restabilească viabilitatea pe termen lung a companiei aeriene, fiind, așadar, incompatibil cu normele UE privind ajutoarele de stat, iar România trebuie să recupereze acum de la Blue Air un ajutor de stat ilegal în valoare de aproximativ 33,84 milioane de euro (163,8 milioane lei).