O investigație a Comisiei Europene a concluzionat că un ajutor de stat acordat Jaguar Land Rover de Sovacia, pentru a convnge compania să construiască o fabrică în această țară, respectă reglementările europene și aduce beneficii unei regiuni dezavantajate. Potrivit oficialilor europeni, dacă nu ar fi beneficiat de acest sprijin financiar, producătorul auto ar fi ales să deschidă o fabrică în Mexic.
Jaguar Land Rover, cel mai mare producător auto din Marea Britanie, deținut de indienii de la Tata Motors, a investește 1,4 miliarde de euro într-o facilitate de producție în Nitra, Slovacia, pentru care a primit un ajutor de stat de 125 de milioane de euro. Fabrica va avea o capacitate de producție de 150.000 de mașini pe an și creează 3.000 de locuri de muncă directe.
În această vară, producătorul auto a anunțat că va transfera întreaga activitate de producție a SUV-ului Land Rover Discovery la fabrica pe care o construiește din Slovacia. Mutarea este programată pentru începutul anului viitor.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
"Investigația noatră a confirmat că ajutorul de 125 milioane euro acordat către Jaguar Land Rover de Slovacia pentru construirea unei fabrici la Nitra este în linie cu legislația noastră privind ajutoarele de stat. Investigația a stabilit că ajutorul era necesar pentru ca Jaguar Land Rover să investească în Europa și nu în Mexic. Totodată, am concluzionat că măsura va contribui la crearea de locuri de muncă și dezvoltarea economică într-o regiune dezavantajată, fără efecte necorespunzătoare asupra competiției", afirmă Margrethe Vestager, comisar european în domeniul Concurenței.
Suma acordată de Slovacia reprezintă ajutorul maxim ce poate fi oferit pentru un astfel de proiect, potrivit Orientărilor europene privind ajutoarele de stat regionale pentru perioada 2014-2020.
Investigația lansată de Comisia Europeană în mai anul trecut a stabilit faptul că Jaguar Land Rover a luat în calcul construirea unei fabrici fie în Europa, fie în America de Nord. Nitra a fost selectată ca destinație favorită în Europa, intrând în competiție cu un oraș din Mexic. Fără ajutorul de stat acordat de Slovacia, proiectul ar fi fost dezvoltat, mai degrabă, în Mexic, este concluzia Comisiei Europene.
Potrivit Comisiei, ajutorul a reprezentat minimul necesar pentru a covinge Jaguar Land Rover să producă în Europa și a compensat pentru dezavantajele financiare pe care le-ar fi întâmpinat compania alegând Slovacia în locul Mexicului.