Șoferii care circulă cu mai puțin de 50 de kilometri pe oră la depășirea unei biciclete sau trotinete pot face acest lucru trecând peste axul drumului cu roțile din stânga, iar cei care au mai mult de 50 de kilometri pe oră trebuie să depășească axul drumului/linia intreruptă cu cel puțin jumătate din lățimea autovehiculului.
Schimbare importantă în legislația rutieră din România, în favoarea bicicliștilor. HG 1075 din 4.10.2021 modifică regulamentul de aplicare a OUG 195/2002, care reglementează circulația pe drumurile publice. În 6 octombrie s-a publicat și în Monitorul Oficial, ca atare regula a intrat deja în vigoare. Iată ce spune legea: Pentru asigurarea distanței laterale de siguranță, la depășirea unei biciclete sau a unei trotinete electrice conducătorii de autovehicule realizează această manevră trecând peste marcajul longitudinal de separare a sensurilor de circulație ori de separare a benzilor pe același sens, cu cel puțin jumătate din lățimea autovehiculului atunci când viteza acestuia de deplasare este mai mare de 50 km/h, sau cel puțin prin încălcarea acestor marcaje atunci când viteza de deplasare este de cel mult 50 km/h, scrie Adevarul.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Practic, recomandarea care exista până acum, aceea ca șoferii care depășesc unbiciclist să păstreze o distanță de 1,5 metri, a fost scoasă și înlocuită cu noul text de lege. „Vechea reglementare avea o normă cu caracter de recomandare, nu crea neapărat o obligație fermă și o sancțiune. Rațiunile legiuitorilor cu siguranță au avut în vedere faptul că acea distanță de 1,5 metri nu putea fi măsurată într-un mod obiectiv. Prin această modificare, s-a urmărit crearea unei siguranțe suplimentare a bicicliștilor și a celor care conduc trotinete electrice, prin crearea unui spațiu lateral suficient între autovehicule și vehiculele care au o viteză de deplasare mai redusă”, a declarat Ionuț Lazăr, inspector principal la Poliția Rutieră Timiș.
Dacă există linie continuă, nu mai poți depăși biciclistul
Consecința logică a articolului este că în situațiile în care există un marcaj longitudinal continuu de separare a sensurilor de mers, depășirea unei biciclete este interzisă. „Șoferul trebuie să aștepte până ce poate să depășească regulamentar biciclistul. Nu-i mai permite legea să depășească pe lângă biciclist fără a încălca marcajul de separere așa cum stipulează acest nou articol modificat. În traficul din marile orașe, bicilistul are chiar o viteză superioară autovehiculelor, el nu rămâne în ambuteiaj. Este benefic acolo unde avem viteze de deplasare foarte mari, de aceea se și face o diferențiere în funcție de viteza de deplasare a autovehicului care urmează să efectueze depășirea biciclistului”, a mai spus Ionuț Lazăr.
Depăsirea unui biciclist fără respectarea Codului Rutier va duce la suspendarea permiselor de conducere pentru 30 de zile. Noua regulă va avea darul să încurajeze mai mult folosirea bicicletei ca mijloc de transport sănătos, economic și ecologic, susțin reprezentanții organizațiilor care luptă pentru drepturile bicicliștilor.
De la recomandare la obligativitate
„În primul rând, faptul că de la recomandare se schimbă la obligativitate este pentru noi un pas imens de conștientizare asupra faptului că această manevră trebuie făcută tocmai pentru a nu expune la un pericol biciclistul. Este o manevră mult mai calculată și previzibilă. Până acum se recomanda, numai că nimeni nu respecta, pentru că știm cu toții cum se citește legea dacă doar ți se recomandă și nu primești nicio sancțiune. Cumva cădea la bunul simț al fiecăruia. Tocmai prin caracterul lejer care a fost legat de acastă manevră, mulți șoferi nu au luat în serios depășirea, nici bicicliștii nu știau că este dreptul lor”, a spus Andreea Wolfer, reprezentatntul organizației Pedallez din Timișoara.
„Credem că această schimbare nu se va resimții atât de mult în interiorul orașelor, în zonele urbane unde există deja și piste de biciclete amenajate. În schimb, ar putea contribui la dezvoltarea cicloturismului. Având în vedere că pe anumite șosele din afara orașului se circulă cu viteză mare, pe drumuri județene sau naționale. Acolo crește și mai mult siguranța bicicliștilor”, a adăugat Andreea Wolfer.