Decizia Primâriei Municipiului București de a supune la vot regulamentul cadru de organizare și executare a activității de taxi în Municipiul București expune România unui risc major de a intra în procedura de infringement, avertizează Clever Taxi, una dintre companiile care va fi afectată de noile reguli ce vor interzice aplicațiile de taxi pentru firmele care nu au și dispecerat autorizat. Comisia Europeană a fost sesizată încă din luna decembrie 2017 cu privire la inițiativa Primăriei de a interzice accesul liber la aplicațiile de tip agregator.
În prezent, arată reprezentanții Clever Taxi, Comisia Europeana investighează regulamentul care contravine flagrant practicilor europene, precum și modalitatea lipsită de transparență în care a fost adoptat.
"În cadrul dezbaterilor din ultimele luni, Guvernul prin Ministerul Dezvoltării Regionale și Administrației Publice, Ministerul Transporturilor, Ministerul Comunicațiilor și alte autorități ale statului și-au manifestat susținerea față de activitatea liberă a aplicațiilor de tip agregatoare pe piața de transport public. Consiliul Concurenței a declarat de nenumărate ori că existența aplicațiilor contribuie la creșterea gradului de concurență", precizează compania, într-un comunicat. Aceasta amintește și petițiile semnate în ultimele luni de zeci de mii de bucureșteni pentru menținerea în forma actuală a aplicațiilor, susținâd că adoptarea acestui regulament va afecta peste un milion de cetățeni ai Capitalei, atât consumatori, cât și șoferi de taxi.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
"Regulamentul pe care Primăria Capitalei îl propune nu este susținut de niciuna din părțile direct afectate și contravine legilor naționale și directivelor europene. Clever Taxi va continua să facă toate demersurile legale necesare la nivel național și european pentru a apăra un serviciu care realmente a modernizat, revoluționat și aliniat la standardele europene piața de taximetrie din România", arat[ compania.
Clever Taxi a fost fondată în 2010 și este prima aplicație de e-hailling din România care permite plata cursei cash sau cu cardul. Area 1 milion de utilizatori, peste 20.000 de șoferi înregistrați, pestemai mult de 50 de angajați și este disponibilă în peste 20 de orașe din România.
Începând cu iunie 2017, Clever Taxi a fost cumpărat de grupul Intelligent Apps. Grupul a fost înființat în 2009 și este parte din Daimler Mobility Services. Din același grup face parte și mytaxi (disponibilă în 9 țări din Europa), beat (în Grecia, Preu, Chile și Columbia) și Clever Taxi (România). Tot grupul are 16 milioane de utilizatori în 14 țări și 100 de orașe, Intelligent Apps fiind una dintre cele mai mari companii de transport din Europa.
Primăria Capitalei încearcă din nou să interzică aplicațiile de tip Clever Taxi sau Star Taxi, impunând taximetriștilor colaborarea cu dispecerate autorizate de PMB, prin reluarea unui proiect de regulament privind organizarea și executarea serviciului public de transport local în regim de taxi într-o formă identică celei din ianuarie 2018, când inițiativa municipalității a fost semnalată de către Profit.ro.
"Pe teritoriul Municipiului București, serviciile de dispecerat sunt obligatorii pentru toți transportatorii autorizați și nu se pot executa decât de dispecerii de taxi autorizați de Autoritatea de Autorizare a Primăriei Municipiului București", se arată în proiectul de regulament, care va fi supus la vot în ședința Consiliului General al Municipiului București (CGMB) din 6 septembrie.
Practic, prevederea ar interzice folosirea unor aplicații dezvoltate independent de firmele de taxi cu dispecerate, gen Clever Taxi sau Star Taxi, instalate de taximetriști arondați companiilor tradiționale de taxi, de pe care clienții pot face comenzi la mai multe firme de taxi. Vor putea funcționa, astfel, doar aplicațiile online ale companiilor autorizate de taxi, care au și dispecerat, clienții trebuind să-și instaleze, probabil, în viitor, mai mult aplicații pentru a putea avea acces la mai multe firme de taximetrie când fac comenzi.
CGMB a avut și în martie pe ordinea de zi un proiect similar, care însă a fost amânat în cele din urmă, cu motivația că se așteaptă ca mai întâi Guvernul să finalizeze elaborarea unui draft de modificare a Legii taximetriei.
CITEȘTE ȘI Taxify lansează un serviciu de scutere electriceÎn mai, Ministerul Dezvoltării a lansat în dezbatere publică un proiect de OUG care prevede autorizarea aplicațiilor mobile pentru organizarea de transporturi, urmând a fi interzise transporturile tip taxi efectuate în afara zonelor de autorizare, efect ce ar putea fi resimțit de rețele ca Uber sau Taxify, dar care interzice și aplicații precum Star Taxi și Clever Taxi.
Proiectul conținea și stabilirea fără echivoc a interdicției taxiurilor de a efectua transport public de persoane în regim de taxi sau de a staționa în vederea efectuării unor astfel de transporturi în interiorul unei localități, alta decât localitatea de autorizare, prin eliminarea din norma juridică a expresiei „în mod permanent”.