Segmentul SUV-urilor subcompacte, din care face parte și Dacia Duster, are o dinamică tot mai intensă, cu creșteri de peste 20 de procente și o cotă de piață care a depășit orice alt segment. În luna noiembrie, șapte noi SUV-uri au intrat pe piață, unele cu un succes evident. Modelul Dacia Duster, deși a intrat în fabricație în noiembrie, va fi disponibil la vânzare abia din luna ianuarie, astefl că cifrele din statistice se referă la prima generație, încă prezentă la dealeri. În acest context, Dacia Duster s-a situat în noiembrie pe locul patru între SUV-urile mici, dar adevărata comeptiție începe de anul viitor.
Cel mai vândut SUV de clasă mică din Europa este Renault Captur, un model care a fost lansat cu mult timp înaintea celorlalte și a reușit să cucerească publicul. Modelul Renault a vândut 191.546 exemplare în 2017, potrivit datelor Jato Dynamics, dar a înregistrat o scădere de aproape 3 procente, semn că a obosit, iar concurența i-a tăiat din elan. Peugeot 2008 este al doilea, fiind permanent în spatele lui Captur, gata să-i preia clienții. De altfel, 2008 a crescut cu aproape 3 procente anul acesta, la 167.253 unități.
Dacia Duster, aflat în 2017 pe locul patru, s-a situat în noiembrie pe podium, datorită creșterii de 2,8 procente la nivelul întregului an, respectiv 7,5% în noiembrie, când a vândut aproape 13.000 de untiăți în Europa. Opel Mokka, obișnuit cu primele poziții, a pierdut din vânzări în noiembrie, cu 11.415 exemplare vândute, cu peste 13 procente mai puțin decât anul trecut, dar rămâne pe creștere în acest an, având un volum total de 160.268 unități, cu 5,7% mai multe față de 2016. Problema mjoră a lui Mokka este că are un cocnurent puternic chiar în propria familie: Opel Crossland, un SUV nou intrat pe piață care a generat în noiembrie peste 7.000 de vânzări.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Dar până la acesta, în primele 5 SUV-uri subcompacte, singurele care au urcat în Top 50 al vânzărilor de automobile din Europa, se mai găsește Toyota CH-R, cel mai agresiv prin prisma înfățișării. Dar a fost agresiv și în vânzări, deoarece a înregistrat o creștere de peste 200%, cu 7245 de unități în noiembrie, respectiv 101.762 unitți lde la începutul anului. Modelul japonez a fost lansat anul trecut și a devenit deja favorit pe multe piețe din Europa.
Dincolo de aceste modele, cele șapte noi SUV-uri nou-lansate în noiembrie vin din spate cu viteză. Au generat un volum impresionant, de aproape 30.000d e exemplare, o parte din clienți fiind atrași de la cocnurenți, dar un procent semnificativ fiind luat de la celelalte segmente care scad sistematic.
Am menționat Opel Crossland, care este cel mai ctiv dintre cele șapte, cu 7042 de unități și cu șanse mari să urce și mai sus în clasament. Fabricat alături de Peugeot 2008, împarte cu acesta platforma și unele componente, nu are disponibilă o tracțiune integrală și îndeplinește toate condițiile cerute de clientul european. Audi Q2 este următorul B-SUV clasat, cel mai bine vândut dintre cele premium, are o platformă similară cu VW T-Roc și a înregistrat o creștere de 131% în noiembrie, cu 6.456 de unități vândute.
Ceva mai jos în clasament, Citroen C3 Aircross este al treilea model din familia PSA, alături de 2008 și Crossland. Probabil că designul său este mai puțin popular, dar vânzările sale vor crește, cu siguranță. Dintre asiaticele nou lansate, Kia Stonic este cel mai bine vândut, chiar dacă a înregistrat doar 3.740 unități vândute. Modelul coreean a depășit deja cocnurenți cu stabilitate pe piață, dar și modele europene ale unor mărci populare. Așa este Seat Arona, care a generat doar 2.488 vânzări în noiembrie, fiind urmat de un alt SUV coreean, Hyundai Kona (2.344 unități), dar și de mult mai titratul VW T-Roc, care a atins doar 1.870 unități vândute, alături de care împarte platforma tehnică a grupului VW.
CITEȘTE ȘI VIDEO&FOTO Dacia Duster 2, numai 3 stele la testele de siguranță EuroNCAP, la fel ca Kia Stonic, Toyota Aygo și Alfa Romeo GiuliettaClasamentul celor mai vândute SUV-uri de clasă mică din Europa arată cât de diversificată este oferta în acest moment, cât de diferite sunt gusturile publicului, dar și că, uneori, volumul de publicitate sau celelbritatea unei mărci nu-ți aduce automat succesul. În luna decembrie, situația va rămâne destul de apropiată de statistica pe primele 11 luni, însă anul 2018 ar putea aduce transformări suprirznătoare în acest clasament, în care Dacia Duster ar putea să producă surprize, datorită prețurilor mult mai mici, a tracțiunii integrale și a imaginii tot mai bune pe care și-a câștigat-o în fața clienților europeni.