Dacia are o evoluție remarcabilă de la un an la altul, în Europa, reușind vânzări spectaculoase pe unele dintre cele mai mari piețe ale regiunii, precum Franța sau Spania, și aproape la fel de bune și în Germania sau Italia. Există însă o piață pe care n-a reușit să o cucerească, deși reprezintă una dintre cele mai mari țări ale UE, relevă analiza Profit.ro.
Care sunt mecanismele care stau în spatele faptului că Dacia Sandero nu apare nici măcar în Top 20 în vânzările de automobile din Polonia? Ce anume îi oprește pe polonezi să cumpere mașinile Dacia, deși vorbim despre o țară fostă comunistă, în care salariile nu au ajuns încă la nivelul celor din Vest?
Explicațiile sunt foarte greu de găsit, dar realitatea arată că Dacia nu este în Polonia decât o marcă modestă, care vinde lunar mai puține mașini decât o face chiar și în Marea Britanie.
Vânzările Dacia nu au fost niciodată spectaculoase în Polonia, poate și pentru faptul că în perioada comunistă Dacia nu era o mașină dezirabilă pentru polonezi, ci mai degrabă una dintre puținele disponibile pe piață. După căderea comunismului, Dacia și-a pierdut masiv clienții, care s-au îndreptat, în mod explicabil, către mașinile din Germania, aflate la doar o aruncătură de băț.
Astăzi, Dacia poate spune că Polonia este una dintre țările europene care nu au răspuns la „rețeta” mărcii, bazată pe prețuri mici și mașini care oferă „esențialul”.
În luna august, cifrele oficiale privind înmatriculările de autoturisme noi arată că, în Polonia, Dacia a vândut 1.364 autoturisme, ceea ce reprezintă 3,64% din piața de mașini noi. Cifrele reprezintă o creștere mică, dar importantă, de 3,5%, pe o piață care a avansat cu numai 2,5% în luna opta.
Cu acest volum, Dacia se clasează, însă, doar pe locul 9, între toate mărcile din piață. Liderul este Toyota, care domină autoritar, având aproape 20% din totalul pieței. Este o cotă în scădere, față de aproape 25% în urmă cu un an, pe fondul unei scăderi de 17 procente, dar rămâne la un volum de 7.200 de autoturisme, aproape dublu față de locul al doilea, ocupat de Skoda.
CITEȘTE ȘI VIDEO Mitsubishi Outlander se întoarce în Europa. Japonezii au anunțat data lansăriiLocul doi și trei, adică Skoda și VW, două mărci ale aceluiași grup, controlează 15% din piață, fiind explicabil prin apropierea atât de Germania, cât și de Cehia. Alte mărci la modă în Europa, precum Kia și Hyundai, dar și mărcile premium Audi, BMW și Mercedes au vânzări peste Dacia, aici în Polonia.
Dacă analizăm vânzările pe modele, aici lucrurile stau și mai rău pentru Dacia. În afară de Duster, care reușește să prindă locul 9, cu 740 de unități vândute în august, adică aproximativ jumătate din vânzările mărcii, niciun alt model al Dacia nu se vede în primele 20. Este însă surprinzător că nu se vede Sandero, modelul best-seller al Europei.
CITEȘTE ȘI FOTO Motorul unui avion Ryanair a luat foc pe un aeroport, înainte de decolare. Au fost oprite toate zborurileSituația este similară și dacă ne uităm pe vânzările din toate cele opt luni care au trecut în 2024. Dacia este pe locul 10, cu 11.767 unități, în scădere cu 3,8% (este depășită de Renault), iar Duster stă pe locul 9, cu 6.200 de unități, cu o scădere anuală de 3,1%. Nici urmă de Sandero, Jogger sau Spring, într-un clasament dominat de Toyota cu modelele Corolla, Yaris Cross și Yaris, de Skoda Octavia sau de Kia Sportage.
Explicațiile ar putea veni din dorința polonezilor de a-și cumpăra automobile ale mărcilor consacrate, după anii de comunism cu limitările lor dramatice și anii de post-comunism în care și-au cumpărat în cantități uriașe automobile second-hand din Germania.
CITEȘTE ȘI VW reduce prețul modelului electric ID.3 sub 30.000 de euro, pentru a stimula vânzările. Acum doi ani se vindea cu 44.000 de euroÎn urmă cu 15 – 20 de ani, România și Polonia aveau volume comparabile ale vânzărilor de automobile noi. Diferența majoră s-a produs atunci când România a impus diverse taxe de înmatriculare la import, care au blocat mai întâi piața de mașini rulate și apoi și piața de mașini noi, în timp ce Polonia a deschis complet importurile de mașini SH din Germania.
Într-un singur an, au intrat în țară aproximativ un milion de mașini vechi și toată lumea a spus că e un dezastru. Ulterior, dinamica pieței auto a demonstrat că piața s-a reglat de la sine și cei care au avut ocazia să conducă un automobil rulat și-au dorit ulterior și au și cumpărat un automobil nou.
CITEȘTE ȘI Irlanda dezvăluie modul în care plănuiește să cheltuie suma ”transformatoare” de 14 miliarde de dolari, sub formă de impozite retroactive, de la AppleAstăzi, Polonia vinde câteva sute de mii de mașini noi, pe an. De la începutul lui 2024, achizițiile de autoturisme noi se ridică la 357.170 de unități, în creștere cu 15% față de anul trecut. Este cea mai mare piață auto din Europa, după cele patru mari piețe tradiționale ale UE (Germania, Franța, Spania și Italia).
Să mai observăm și faptul că mărcile cele mai cumpărate de polonezi au, o bună parte dintre ele, și producție locală. Toyota, Stellantis (Opel și Fiat), dar și VW sunt companii cu producție auto locală, iar volumul de vehicule asamblate în 2023 l-a depășit cu aproximativ 100.000 de unități pe cel produs în România de Dacia și Ford.