Industria auto se află într-un proces de transformare rapidă, în condițiile în care evoluția tehnologiei permite automobilelor să îndeplinească funcții care până recent păreau de neimaginat. Mai jos, sunt prezentate 5 tendințe semnificative din industria auto în 2017.
Realitatea augmentată va crește siguranța șoferilor, va simplifica utilizarea mașinilor și va facilita repararea acestora.
În timp ce realitatea virtuală clădește o lume imaginară, simulată, realitatea augmentată (AR) îmbină această tehnologie cu elementele din mediul înconjurător real.
În 2017, tot mai multe elemente de realitate augmentată își vor găsi, probabil, locul în industria auto.
Elementele de AR vor ajuta la îmbunătățirea și creșterea interactivității computerului de bord, vor asista șoferul în diferite operațiuni și vor contribui chiar la repararea mai rapidă a automobilelor.
Spre exemplu, Hyundai, cel mai mare producător coreean de automobile, a dezvoltat, încă de la începutul acestui an, un manual de utilizare pentru autovehicule bazat pe realitatea augmentată (AR), sub forma unei aplicații pentru smartphone.
Aplicația, lansată la CES (Consumer Electronics Show) 2016, din Las Vegas, le permite utilizatorilor să afle detalii despre mașina pe care o conduc, să descopere funcții noi și chiar să remedieze unele probleme, fără să fie necesar să meargă la service.
Utilizatorii aplicației pot vedea în AR diferite componente ale mașinii, alături de explicații legate de denumirea și rolul acestora și pot vizualiza tutoriale. Totodată, aceștia pot afla informații despre modul în care o anumită piesă poate fi înlocuită.
Imprimantele 3D se vor extinde în industria auto
Imprimarea obiectelor tridimensionale este un proces tehnologic folosit în industrie de mai bine de trei decenii, în special pentru fabricarea de prototipuri de automobile și componente pentru avioane, însă fenomenul a luat amploare abia în ultimii ani, inclusiv pe fondul reducerii costurilor de producție.
În prezent, există pe piață diferite modele de imprimante 3D, de la imprimante simple care lucrează folosind plasticul, la modele complexe care folosesc celule umane.
Producătorii auto vor apela tot mai mult la imprimantele 3D pentru reducerea costurilor și a timpului necesar pentru construirea componentelor.
Astfel, producătorii se vor putea concentra pe construirea unui șasiu solid, în vreme ce componentele exterioare ar fi înlocuite, foarte rapid și cu costuri reduse, după fiecare accident.
Dezvoltarea mașinilor autonome va rămâne în centrul atenției
Este deja destul de clar că viitorul este reprezentat de mașinile autonome. Acestea reprezintă, în prezent, o preocupare majoră a industriei auto și a companiilor din tehnologie, atrăgând giganți ca Ford, BMW, General Motors sau Google.
Progresele în domeniu sunt considerabile, deși legislația și temerile, firești, legate de siguranța persoanelor, întârzie apariția pe piață a unor mașini complet autonome.
CITEȘTE ȘI EXCLUSIV Încă o modificare stupidă la RCA. Milioane de șoferi fără daune sunt afectațiÎn septembrie, Uber a lansat un serviciu de transport cu mașini autonome, în orașul Pittsburgh din California, unde dispune de o mică flotă de patru automobile fără șofer. Considerat de mulți specialiști o adevărată revoluție în transportul cu mașina, serviciul este deocamdată experimental.
Luna aceasta, Uber a extins acest serviciu și în San Francisco, dar automobilele autonome au fost retrase, la doar o săptămână de la lansare, din cauza reglementărilor și a faptului că mașinile au încălcat culoarea roșie a semaforului.
În urma acestor evenimente, Uber a anunțat că va muta testarea mașinilor autonome în Arizona.
Tot luna acesta, BlackBerry a inaugurat un centru de cercetare în domeniul mașinilor autonome, în contextul în care compania canadiană, care s-a bucurat în trecut de succes pe segmentul telefoanelor mobile, mizează acum pe vânzarea de software, inclusiv către industria auto. Centrul, deschis în orașul Waterloo, provincia Ontario, se va concentra pe dezvoltarea de soluții tehnologice pentru mașini autonome, în special a sistemului de operare QNX.
Primele mașini fără șofer sunt așteptate pe piață în 2020-2021. Există și producători, cum sunt chinezii de la Baidu, care speră să lanseze un automobile complet autonom mai devreme (2018), însă o asemenea idee pare, deocamdată, prea ambițioasă.
Industria auto descoperă tehnologia blockchain
Tehnologia blockchain, care pătrunde în tot mai multe domenii, inclusiv cel financiar, va ajuta producătorii și dealerii auto să evite componente contrafăcute.
Un blockchain este un fel de registru digital, care implică criptografierea, și include toate tranzacțiile și legăturile dintre ele. Tehnologia stă în spatele monedei bitcoin, înlăturând problema cheltuirii duble a aceleași sume de bani.
Utlizarea tehnologiei blockchain în industria auto, pe baza unui ID unic atribuit fiecărei componente și fiecărei tranzacții pe parcursul lanțului de aprovizionare, va asigura corelarea permanentă a cererii și a ofertei și identificarea componentelor contrafăcute, crescând nivelul de siguranță.
Mașini care comunică între ele
Comunicarea vehicle-to-vechicle (V2V) permite ca mașinile să trimită între ele informații despre starea vremii, infrastructură, accidente, viteza cu care se deplasează și altele într-un interval de cțteva secunde.
CITEȘTE ȘI BMW vrea să vândă 100.000 de mașini electrice în 2017Astfel, când două automobile se întâlnesc în trafic, și-ar putea transmite automat unul altuia informații despre problemele întâmpinate pe traseu, starea vremii și a drumurilor, obstacole întâlnite, curbe periculoase și altele.
Alte informații ar putea include viteza cu care celălalt automobil se deplasează, precum și alte detalii legate de acesta, pentru prevenirea accidentelor.
Oricât de SF ar părea această tehnologie, raspândirea ei nu este departe.
Luna aceasta, Departamentul de Transporturi din SUA a propus ca toate mașinile de pe șoselele americane să includă obligatoriu sisteme care să permită comunicarea cu alte automobile, legislația în acest sens fiind în dezbatere.