Camerele de bord folosite de zeci de mii de șoferi pentru a avea o dovadă în cazul în care pățesc ceva rău în trafic sunt inutile. Parlamentul a respins definitiv legea care ar fi permis polițiștilor să dea amenzi în baza filmărilor făcute în trafic. Asta face ca și schimbările Codului Rutier, care pedepsește în premieră comportamentul agresiv, să fie aproape degeaba: dacă polițistul nu constată direct fapta, ei nu pot da amenzi.
Șoferul microbuzului care a pus în pericol mai mulți copii pe un drum din Caraș-Severin nu ar fi putut fi amendat doar în baza imaginilor care vorbesc de la sine: șoferul a fost filmat în timp ce trăgea după mașină șase sănii cu adolescenți și copii. Parlamentarii au respins definitiv proiectul de lege care dădea dreptul polițiștilor să aplice amenzi și în baza filmărilor făcute în trafic, arată Digi 24.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Din 27 februarie, polițiștii pot da amenzi pentru acest tip ce comportament agresiv în trafic. Atunci intră în vigoare Noul Cod Rutier care pedepsește șofatul inconștient. Însă dacă un agent nu a apucat să vadă fapta, filmările sunt inutile.
”-Sesizările venite din partea participanților la trafic pot să conțină un grad mare de subiectivism, să aibă un substrat vindicativ.
-Nivelul actual al tehnologiei informatice ar permite cu ușurință alterarea unor înregistrări video. Prin realizarea de montaj astfel că s-ar crea premiza sancționării abuzive și nelegale în contextul în care polițiștii rutieri nu dețin atribuții ori competențe în certificarea veridicității acestor înregistrări video.”
Sunt două dintre motivele care i-au făcut pe parlamentari să renunțe definitiv la schimbarea procedurilor prin care se dau amenzi: ei mai spun pun că polițiștii nu pot verifica dacă o înregistrarea este autentică.
Unul dintre foștii șefi ai Poliției Rutiere spune că fără dovezi declarațiile pot fi ușor contestate în cazul unui incident în trafic.
"Vă dau încă un exemplu, cu flashurile. Cum o probezi pe asta? Circulația aproape de o mașină. Cum o probezi? Nu ai cum. Deci vedeți? Doar dacă e polițistul acolo. Ce faci, te duci și îi spui, a circulat ăsta în spatele meu, la distanță foarte mică? Cine îl ia în seamă și cum poate să aplice sancțiunea polițistul?", spune Lucian Diniță, fost șef al Direcției Rutiere.
Pe de altă parte, juriștii care sprijină drepturile victimelor accidentelor rutiere spun că a da posibilitatea oricui să facă dreptate în trafic poate deschide portițe spre alte abuzuri.
În prezent, polițiștii se folosesc de filmări doar în cazul în care ele au fost făcute cu dispozitive omologate.