Compania aeriană low-cost Blue Air rămâne încă un an, până în iunie 2023, în concordat preventiv, procedură deschisă în urmă cu doi ani, Tribunalul București omologând prelungirea cu 12 luni.
De ce este important: Procedura concordatului preventiv este una de salvgardare prin care debitorii aflați în stare de dificultate financiară, dar nu de insolvență în acest moment, pot ajunge la un acord formal cu creditorii lor cu privire la plata datoriilor și prin care pot asigura continuitatea și viabilitatea companiei, astfel încât aceasta să fie capabilă să își stingă datoriile și continue activitatea. În baza acestui mecanism, negocierile cu creditorii pot fi derulate cu un plan de restructurare adaptat la situația economică excepțională generată de pandemie.
Detalii despre concordatul preventiv au fost prezentate de Profit.ro AICI.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
De asemenea interesant: ANPC a anunțat recent că Blue Air a anulat, din aprilie 2021, peste 11.200 de zboruri pentru care erau făcute aproape 180.000 de rezervări cu plata a peste 66,5 milioane de lei.
„Așa cum intrarea în această procedură în luna iunie 2020 ne-a permis reluarea activității de zboruri regulate imediat după terminarea stării de urgență cauzate de pandemia de Covid-19, prelungirea până în luna iunie 2023 a procedurii de concordat preventiv dă posibilitatea Blue Air să asigure stabilitatea și predictibilitatea operațiunilor companiei în această vară - și până la stabilizarea pieței de transport aerian europene și clarificarea situației acțiunilor și activelor Blue Air gajate în favoarea statului român", spune Oana Petrescu, președinte CA al Blue Air.
CITEȘTE ȘI VIDEO&FOTO Metrorex a lansat în sfârșit, timid, instalarea de panouri de protecție ,,anti-suicid”. Cu o singură poartă, așteptând reacții. Anterior, Avocatul Poporului s-a autosesizat„Nu ne mai așteptăm să avem alte reprogramări sau anulări cu excepția celor survenite ca urmare a unor notificări de la aeroporturi sau legate de siguranța zborurilor", precizează Cristian Rada, acționar principal, care a preluat acum și mandatul de director general al companiei.
Blue Air a suspendat recent, până în octombrie 2022, zborurile de pe 20 de rute.
Planul de restructurare și redresare al Blue Air, reconfirmat de către creditorii concordatari, are două direcții principale - redimensionarea și reorganizarea activității în jurul bazelor și destinațiilor pe care compania le poate deservi în mod profitabil, în condițiile actuale de cerere de zbor și preț al combustibilului (inclusiv finalizarea externalizării activităților non-core), și reluarea procesului de atragere a unei finanțări externe, pentru a face posibilă revenirea cât mai rapidă, în maximum 2-3 ani, la nivelurile de activitate de dinainte de pandemie.
În 2020, Blue Air a declanșat procedura de concordat preventiv, un mecanism de evitare a insolvenței, care permite unei companii să propună creditorilor săi, care dețin peste 75% din creanțe, un plan de redresare și plată a datoriilor.
CITEȘTE ȘI FOTO Deputatului USR Iulian Bulai i s-a cerut șpagă în tren: Discret, se apleacă spre mine și îmi zice să îi dau 70 de lei și să rămână așaOana Petrescu a declarat în 2020 pentru Profit.ro că a recurs la acest mecanism pentru a evita poprirea conturilor companiei și intrarea într-un blocaj, permițând continuarea normală a activității.
Ea a explicat că, în intervalul martie-iunie 2020, din cauza pandemiei de coronavirus și, implicit, a restricțiilor de călătorie, operatorul aerian a avut o scădere puternică a încasărilor față de nivelul planificat, fiind acumulate și datorii față de furnizori și anunța reeșalonarea unor datorii de 100 milioane euro în următoarele 18 luni.
CITEȘTE ȘI INTERVIU Daniel Slăvenie, despre premium în businessBlue Air a fost înființată în 2004 și s-a dezvoltat de-a lungul anilor devenind un operator aerian paneuropean, cu baze operaționale în România, Cipru, Italia și Marea Britanie.
Afacerea a fost lansată de Nelu Iordache, condamnat însă în decembrie 2017 la șase ani și trei luni de închisoare în dosarul privind deturnarea fondurilor pentru primul tronson al autostrăzii Nădlac - Arad, în care a fost înregistrat un prejudiciu de 1,2 miliarde de lei în dauna CNADNR, a unei bănci și a unei firme de construcții din Spania.
Blue Air operează în actuala formulă din 2013, când Airline Management Solutions SRL a preluat, în urma unei licitații, afacerea Blue Air, aflată în insolvență.
Bata Sky Imobiliare a intrat în procedură simplificată de faliment în decembrie 2013, având peste 3.220 de creditori, pierderi de aproape 37 milioane lei și datorii care depășeau 483 milioane lei. Administratorul a fost obligat atunci să predea lichidatorului judiciar arhiva contabilă și gestiunea averii.
La acel moment a fost precizat că Bata Sky Imobiliare, având ca obiect de activitate transportul aerian de pasageri, nu mai are legătură cu operatorul aerian Blue Air. Cu puțin înainte de intrarea în faliment, brandul Blue Air fusese preluat de firma Blue Air Airline Management Solutions.
În 2016, Blue Air a devenit cea mai mare companie aeriană românească, depășind în premieră compania de stat Tarom după numărul de pasageri transportați. Compania low-cost operează zboruri către circa 100 de rute, din 16 țări, având opt baze operaționale, în București, Bacău, Cluj-Napoca, Constanța, Iași, Larnaca, Liverpool și Torino.
În toamna anului 2018, Blue Air a cumpărat compania aeriană națională a Republicii Moldova, Air Moldova, cu 2,5 milioane euro, preluând totodată datorii de 61,2 milioane euro.
Planurile de viitor erau avansate ca fiind pregătirea pentru toamna anului 2020 a lansării pe bursă a unei emisiuni de obligațiuni în cuantum de 50-60 milioane euro, operațiune care poate fi urmată de o listare efectivă, după 2 ani. Ulterior, pe fondul pandemiei de coronavirus, compania aeriană a cerut și obținut de la Guvern un ajutor de stat.
Compania a calculat însă că, odată cu reluarea programului normal de zbor, va fi în măsură să genereze, în următoarele 18 luni, veniturile necesare atât plății datoriilor eșalonate, care vor constitui parte a procedurii de concordat, cât sș a datoriilor către pasageri și agenții, în timp ce pierderile directe generate de pandemie vor fi acoperite prin ajutorul de stat.
Profit.ro a anunțat atunci că grupul German Airways (denumit anterior Zeitfracht Luftfahrt), cu operațiuni în logistică, transport naval și imobiliar, dar și în aviație, a ieșit surprinzător de rapid și de discret din acționariatul Blue Air.
CITEȘTE ȘI Cinci pași pentru relansarea și reinventarea afacerilor în epoca Covid-19În ianuarie 2019, Profit.ro a anunțat în premieră că grupul german Zeitfracht cumpără un pachet de acțiuni la compania low-cost Blue Air, care-i va asigura o poziție de control. Blue Air era din 2018 partenerul strategic al Zeitfracht pe piața din Germania, unde opera la Hamburg, Köln, München, Stuttgart.
Grupul german, fondat în 1952, dorea dobândirea controlului în comun, nu preluarea integrală a companiei aeriene. Anterior, în toamna anului 2017, achiziționase WDL Aviation, care închiriază aeronave pentru companii precum Lufthansa, City Line, easyJet, Germanwings, Air France, British Airways, SAS și KLM, după ce preluase și filiala Leisure Cargo de la falimentara Air Berlin.
Tranzacția cu Blue Air a fost finalizată o lună mai târziu, iar în luna mai 2019 germanii și-au adus și un reprezentant în board, odată cu instalarea unei noi conduceri.
Între timp, însă, surprinzător de rapid, germanii au ieșit din acest business.