Vânzările mărcilor de automobile chinezești continuă să crească în Europa, iar asta arată că cererea pentru astfel de mașini continuă să crească, pe măsură ce publicul recunoaște raportul calitate-preț pe care acestea au început să-l ofere de câțiva ani buni.
În ultima jumătate de an, brandurile de mașini din China au vândut aproximativ 70.000 de vehicule electrice, pe piața din Europa, crescând cu 26% față intervalul similar din 2023, dar vânzările totale ale companiilor chineze pe piața europeană depășesc 370.000 de autoturisme, în primele șase luni ale anului, relevă datele analizate de Profit.ro.
Cea mai relevantă creștere este însă cota de piață pe segmentul electric, care a urcat de la 5,97% la 7,37%. Pentru mulți, ar putea părea cifre mici, fără însemnătate, dar ele trădează un început al unei tendințe care nu se va opri prea curând.
Cifrele de mai sus nu cuprind însă mașinile vândute sub mărci europene sau americane, pe piața locală, dar produse tot în China. Volvo și Polestar sunt mărci ale grupului Geely și ele au o pondere mult mai mare decât alte branduri chinezești, același lucru fiind valabil pentru MG, care este o marcă britanică.
Volvo EX30, produs exclusiv în China, a fost a treia cea mai vândută mașină electrică din Europa în primul semestru al anului, iar pe locul patru s-a aflat MG4, fabricat tot în China.
Grupul Geely, cel care vinde în Europa și mărci pur chinezești, așa numitele OEM, și-a majorat înmatriculările de automobile electrice în Europa cu 52%, față de anul trecut, depășind astfel vânzările de mașini electrice ale Hyundai – Kia, Mercedes și Renault Group. Cu un total de aproape 210.000 de vehicule vândute în Europa (din care aproximativ 190.000 au fost Volvo), atât electrice, cât și hibrid, poate fi considerat deja un jucător important pe piața locală.
CITEȘTE ȘI Două soluții date de vameși pentru ieșirea din țară, spre BulgariaAl doilea grup care putere a vânzărilor, din China, este SAIC, care a înregistrat în primele șase luni un total de 128.000 de autoturisme vândute în Europa, aproape toate fiind MG. Cel mai vândut model al acestui grup a fost MG ZS, cu 55.000 de unități, iar pe locul al doilea se află MG4, modelul exclusiv electric, cu 33.000 de unități.
BYD, liderul global al vânzărilor de mașini electrificate (BEV și PHEV) a înmatriculat 17.000 de mașini electrice în Europa, aproape dublu față de anul anterior. Cu aceste cifre a depășit deja Nissan, Smart, Toyota, Polestar, Citroen, Dacia, Ford, Mini, Porsche și Mazda, pe segmentul electric și a ajuns pe locul 16 în Europa, fiind deja al doilea brand chinezesc după MG, ajuns pe locul 8 în clasamentul electricelor. Cel mai vândut model al său, Atto 3, a înregistrat un volum de 7.000 de unități, iar Dolphin, aproape 4.000.
CITEȘTE ȘI FOTO „Baby Duster” - următorul SUV pe care îl va lansa Dacia, după BigsterO altă marcă cu potențial, Xpeng, a vândut 2.214 de mașini electrice, în primul an complet de vânzări, iar veteranii de la Great Wall Motors și-au dublat volumul la 2.123 de unități. Una dintre mărcile Geely, ZEEKR, a vândut 821 de vehicule, în primul an pe piață, iar Hongqi a raportat 366 de unități, cu o creștere de 266%. O altă marcă mai puțin cunoscută, Voyah, a vândut 225 de unități, față de 8 unități anul trecut.
„Concurența internă puternică este forța motrice din spatele nivelului extraordinar de progres observat în China”, spune analistul Felipe Munoz, de la Jato Dynamics. „Cu toate acestea, impactul asociat al saturației pieței, al ofertei excesive și al unui război al prețurilor înseamnă că pentru mulți, expansiunea în străinătate va fi esențială pentru îndeplinirea ambițiilor de creștere.”