Comisia Europeană a anunțat că are suficient sprijin din partea membrilor UE pentru a impune tarife de până la 45% la importurile de vehicule electrice din China, dar va continua să negocieze cu Beijingul acest dosar comercial sensibil, relatează Reuters.
După o anchetă antisubvenții care a durat un an, Comisia Europeană, care supervizează politica blocului european în materie de comerț, a propus taxarea suplimentară a vehiculelor electrice construite în China în următorii cinci ani, pentru a contracara subvențiile chineze pe care le consideră o practică neechitabilă a statului chinez față de producătorii din Europa, arată news.ro.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
În cadrul unui vot desfășurat vineri, zece state membre UE au susținut tarifele, cinci au votat împotrivă, iar 12 s-au abținut, au declarat surse din UE. Ar fi fost nevoie de opoziția unei majorități calificate de 15 membri ai UE, reprezentând 65% din populația UE, pentru a bloca propunerea. Reuters a relatat miercuri că măsura ar putea trece, Franța, Italia și Polonia intenționând să voteze în favoarea ei.
Executivul UE a anunțat, așadar, că a obținut „sprijinul necesar” pentru a adopta tarifele, dar va continua discuțiile cu Beijingul pentru a găsi o soluție alternativă.
Cea mai mare economie din regiune și principalul producător auto din Europa, Germania, a votat împotriva propunerii de supraimpozitare, au declarat vineri surse Reuters.
CITEȘTE ȘI VIDEO Metrorex, nou anunț - unde a ajuns cu metroul spre Aeroportul Otopeni. Plus restricții de traficDirectorul executiv al BMW, Oliver Zipse, a descris votul drept „un semnal fatal pentru industria auto europeană”. El a declarat că este nevoie de o soluționare rapidă între Bruxelles și Beijing pentru a preveni un conflict comercial.
La rândul său, Volkswagen a declarat că tarifele planificate sunt „abordarea greșită”.
Stellantis a declarat că susține concurența liberă și loială și că sectorul se află sub presiunea planurilor ambițioase de reducere a emisiilor de carbon și a „ofensivei comerciale globale chineze”.
Premierul ungar Viktor Orban declarase vineri că UE se îndreaptă spre un „război rece economic” cu China.
CITEȘTE ȘI FOTO Al treilea tren de metrou Alstom a ajuns în depoul MetrorexPoziția UE față de Beijing s-a înăsprit în ultimii cinci ani. Bruxelles-ul consideră China drept un potențial partener în anumite probleme, dar și drept un concurent și un rival sistemic.
Ca măsură de represalii, Beijingul a lansat anul acesta propriile anchete privind importurile de brandy, produse lactate și carne de porc din UE.
Potrivit Comisiei, capacitatea de producție neutilizată a Chinei de trei milioane de vehicule electrice pe an, care trebuie exportate, este de două ori mai mare decât piața UE. Având în vedere tarifele de 100% impuse de Statele Unite și Canada, cea mai evidentă piață de desfacere pentru aceste vehicule electrice este Europa.
Executivul UE a declarat că este dispus să continue să negocieze cu China o alternativă la tarifele vamale și ar putea reexamina un angajament de preț - care implică un preț minim de import și, de obicei, un plafon de volum - după ce le-a respins anterior pe cele oferite de companiile chineze.
CITEȘTE ȘI SUA anunță vești bune cu locurile de muncă. Mult peste așteptăriTarifele variază de la 7,8 % pentru Tesla, la 35,3 % pentru SAIC și pentru alte societăți considerate a nu fi cooperat cu ancheta UE. Aceste tarife se adaugă la taxa de import standard de 10 % a UE pentru autovehicule.
Ministerul de Externe al Chinei nu a răspuns imediat la o solicitare de comentarii din partea Reuters. Potrivit presei chineze de stat, China a cerut vineri Uniunii Europene să amâne punerea în aplicare a tarifelor asupra vehiculelor electrice fabricate în China și să evite escaladarea fricțiunilor comerciale. Camera de Comerț a Chinei de pe lângă UE și-a exprimat într-un comunicat nemulțumirea puternică față de UE pentru promovarea măsurilor de „protecționism comercial”.
CUM AU VOTAT GUVERNELE UE
PENTRU:
* Italia
* Franța
* Polonia
* Olanda
* Irlanda
* Letonia
* Lituania
* Estonia
* Bulgaria
* Danemarca
ÎMPOTRIVĂ:
* Germania
* Ungaria
* Malta
* Slovenia
* Slovacia
S-AU ABȚINUT:
* Belgia
* Croația
* Republica Cehă
* Grecia
* Spania
* Cipru
* Luxemburg
* Austria
* Portugalia
* România
* Suedia
* Finlanda
Propunerea Comisiei Europene de a impune taxe antidumping la importurile de vehicule electrice pe baterii din China a obținut sprijinul necesar din partea statelor membre UE pentru adoptarea taxelor. Acesta reprezintă un alt pas în vederea finalizării investigației anti-subvenții a Comisiei Europene.
De ce este important Comisia Europeană anunța în iunie rezultatele provizorii ale anchetei deschisă în 2023 pe tema mașinilor electrice importate din China, iar concluzia era că aceste companii beneficiază de subvenții care afectează producătorii de mașini electrice din UE. Ancheta a ajuns la concluzia că aceste companii chineze care aduc tot mai multe mașini electrice în Europa au beneficiat în țara de origine de subvenții care le dau un avantaj competitiv ilegal în Europa, fiindcă au putut produce la costuri mult mai mici, imposibil de atins dacă nu ar fi existat subvențiile.
"În paralel, UE și China continuă să facă eforturi susținute pentru a explora o soluție alternativă, care va trebui să fie pe deplin compatibilă cu reglementările Organizației Mondiale a Comerțului (OMC), să rezolve în mod adecvat subvenționarea dăunătoare stabilită conform investigației Comisiei Europene, să poată fi monitorizată și pusă în aplicare", precizează Executivul comunitar.
CITEȘTE ȘI ANUNȚ Primul strat de mixtură bituminoasă pe cel mai mare pod suspendat construit în România, al treilea ca dimensiune din EuropaTarifele vamale provizorii care se aplică din 5 iulie celor trei producători chinezi din eșantion sunt de 17,4% pentru automobilele BYD, de 19,9% pentru automobilele Geely și de 37,6% pentru automobilele SAIC.
Mașinile care sunt aduse din China au deja, astfel, taxe vamale de 10%, dar propunerea votată acum adaugă taxe între 7,8% și 35,5% pentru mașinile electrice fabricate în China - VEZI MAI JOS
Țările UE au votat în majoritate pentru introducerea tarifelor vamale pentru mașinile electrice din China, chiar dacă unele țări, între care Germania a fost cea mai vehementă, s-au opus acestei măsuri de teama unor măsuri în oglindă din partea Chinei.
CITEȘTE ȘI FOTO Al treilea tren de metrou Alstom a ajuns în depoul Metrorex10 state membre au votat pentru, 12 s-au abținut și 5 au votat împotrivă (Germania, Ungaria, Slovacia, Slovenia și Malta).
Franța și Italia au votat „pentru”, iar Germania a fost cel mai puternic oponent.
În paralel, UE și China vor continua să muncească pentru a explora soluțiile alternative care ar trebui să fie compatibile cu Organizația Mondială a Comerțului, adecvate în rezolvarea subvențiilor dăunătoare stabilite de investigația Comisiei, monitorizabile și controlabile”, se mai arată în anunțul Comisiei Europena.
Forma finală a regulamentului va fi publicată cel mai târziu pe 30 octombrie în Jurnalul Oficial al UE.
CITEȘTE ȘI VIDEO Haos în una dintre cele mai mari gări din Europa. Mii de oameni blocațiCele mai recente propuneri provizorii de tarife ale Comisiei Europene pentru producătorii de automobile electrice din China includ cote diferite în funcție de tipul de subvenție primită de la statul chinez și de gradul de cooperare cu comisia de anchetă.
Cele mai mari procente depășesc 37%, în cazul companiilor SAIC și a acelor care nu au cooperat în timpul investigației UE.
Cele mai mici tarife sunt cele ale Geely, aproximativ 19%, în timp ce Tesla are un statut special, pentru mașinile fabricate în China, și ar urma să plătească doar 9%.
Comisia Europeană anunța în iunie rezultatele provizorii ale anchetei deschisă în 2023 pe tema mașinilor electrice importate din China, iar concluzia era că aceste companii beneficiază de subvenții care afectează producătorii de mașini electrice din UE.
Ancheta a ajuns la concluzia că aceste companii chineze care aduc tot mai multe mașini electrice în Europa au beneficiat în țara de origine de subvenții care le dau un avantaj competitiv ilegal în Europa, fiindcă au putut produce la costuri mult mai mici, imposibil de atins dacă nu ar fi existat subvențiile.
CITEȘTE ȘI VIDEO Construcția celui mai înalt zgârie-nori din lume a fost reluată după o pauză de șapte ani. În proiect este implicată firma fratelui vitreg al lui Osama ben LadenAceste subvenții acordate în China reprezintă un pericol pentru companiile care produc mașini full-electrice în UE, spun cei de la Comisie.
Estimările oficiale sunt că mașinile din China ar putea ajunge să aibă în 2025 o cotă de 15% din piața mașinilor electrice noi în UE, iar prețurile acestor mașini sunt în medie cu 20% mai mici decât cele ale modelelor electrice fabricate în UE.
Think-tank-ul Kiel Institute a calculat că dacă ar crește cu 20% taxele vamale pentru mașinile electrice din China, importurile ar putea scădea cu un sfert. Asta ar însemna 125.000 de mașini, fiindcă în 2023 au fost aduse jumătate de milion de autoturisme.
China a criticat vehement în multe rânduri propunerile de taxare, catalogând demersul ca fiind unul „protecționist”. În replică au lansat anchete anti-dumping și vor avea de suferit o serie de produse care sunt exportate de europeni în China.
Reprezentanții companiei chineze Geely, care deține Volvo Cars, au spus, citați de Reuters, că impunerea acestor tarife va pune bariere în calea relațiilor economice și comerciale.