Autoritatea pentru Reformă Feroviară a desemnat Asocierea ALSTOM (Alstom Transport SA-lider, Alstom Transportation Germany GmbH-asociat), drept câștigătoare a licitației pentru achiziția a 16 locomotive electrice noi pe 4 osii cu sisteme ERTMS, capabile să circule cu o viteză maximă situată în intervalul 160 km/h-200 km/h și să tracteze până la 16 vagoane de călători, destinate transportului feroviar de călători, inclusiv serviciile de mentenanță și reparații, pe o perioadă de 20 ani, necesare funcționării în condiții optime de siguranță și confort a respectivelor locomotive. VEZI MAI JOS VIDEO CU PRIMUL TREN AJUNS ÎN ROMÂNIA
Finanțarea proiectului este asigurată prin Planul Național de Redresare și Reziliență și de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Transporturilor și Infrastructurii, în limita sumelor aprobate anual cu această destinație, conform programelor de investiții publice aprobate potrivit legii.
Astfel, după finalizarea propunerilor tehnice și financiare, al unicului producător de material rulant care a depus documentația de licitație, primirea avizelor conform necondiționate de la Autoritatea Națională pentru Achiziții Publice (ANAP) și încărcarea Raportului final al procedurii în SICAP, Comisia de evaluare a oficializat câștigarea licitației, prin desemnarea producătorului de material rulant francez Alstom Transport SA.
Oferta financiară se ridică la suma de 767.510.640 lei, fără TVA, compusă din valoarea de livrare a 16 locomotive electrice și contravaloarea mentenanței pentru o perioadă de 20 de ani.
De asemenea, în contractul de achiziție este prevăzută o clauză de revizuire privind posibilitatea suplimentării perioadei de mentenanță cu încă 20 ani, fără organizarea unei proceduri competitive, prin încheierea unui act adițional.
Introducerea locomotivelor electrice, ce fac obiectul acestei achiziții publice, vizează creșterea eficienței modului de exploatare a serviciilor de transport feroviar de călători, reducerea poluării și creșterea confortului pe o serie de rute de pe rețeaua feroviară publică electrificată sau în curs de electrificare, după cum urmează:
1. Dej-Brașov-București-Constanța;
2. Timișoara-Arad-Brașov-București-Constanța;
3. Timișoara-Cluj-Napoca-Iași;
4. Iași/Suceava-București-Constanța.
Semnarea contractului de achiziție publică va fi posibilă după expirarea perioadei de depunere a eventualelor contestații si respectiv după soluționarea contestaților/plângerilor formulate în cadrul procedurii de atribuire.
Primul tren electric de la Alstom a ajuns în România pe 4 decembrie.. În cel mai bun caz trenul va circula cu călători la final de ianuarie 2024, spune Autoritatea pentru Reformă Feroviară. Trenul trebuie să parcurgă în teste și peste 10.000 km pe rețeaua feroviară românească.
VEZI AICI VIDEO
„Legat de punerea, temporară, în funcțiune cu călători a primei rame RE-IR, livrată de Alstom ieri: acest lucru se va întâmpla cel mai devreme la sfârșitul lunii ianuarie 2024, după ce furnizorul nostru va finaliza probele necesare în Inelul de la Făurei (rama este programată să plece la Făurei în acest weekend), efectuarea parcursurilor de anduranță pe calea ferată din România, pe o distanță de minim 10.000 km, predarea ramei în custodie pentru operarea cu călători către CFR Călători de către Alstom și predarea documentației de autorizare a vehiculului în vederea circulației a ramei pe o zonă specifică a rețelei feroviare din România”, spune ARF.