Angajații Testa se plând de condițiile dure de muncă de la liniile de asamblare a automobilelor electrice ale fabricii companiei, reclamând presiunile la care sunt supuși din cauza obiectivelor agresive de producție ale directorului general Elon Musk, relatează The Guardian.
Musk a transformat o fabrică auto scoasă din uz din Fremont, California,, într-o uzină a viitorului, unde roboți uriațș numiți după modelul X-Men configurează tablă într-o Mecca a industriei avansate, de un alb strălucitor, scrie News.ro.
Apetitul lui Musk pentru automobilele electrice și promisiunea sa de a schimba industria auto bazată pe carburanții generatori de dioxid de carbon au făcut ca valoarea de piață a Tesla să o depășească pe cea a Ford și, pentru scurt timp, pe cea a General Motors.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Dar unii dintre angajații care își desfășoară actvitatea alături de roboți se plâng de presiunea uriață la care sunt supuși, pe care o atribuie obiectivelor agresive de producție ale lui Musk.
Începând din 2014, ambulanțele au fost chemate de peste 100 de ori pentru muncitorii care au suferit stări de leșin, amețeli, pierderea cunoștinței, respirație anormală și dureri în piept, potrivit datelor obținute de Guardian.
Alte sute de solicitări au fost pentru răniri și diverse probleme medicale.
CITEȘTE ȘI Metrorex închide 11 stații și anunță calendarul în care călătorii afectați trebuie să caute alte variante de transportMusk a recunoscut, într-un interviu telefonic referitor la condițiile din fabrica unde lucrează circa 10.000 de muncitori, că aceștia ”au o perioadă grea, muncesc un număr mare de ore, în posturi dificile”. El a spus însă că îi pasă mult de sănătatea și binele angajaților.
Potrivit companiei, siguranța din fabrică s-a îmbunătățit semnificativ în ultimul an.
Muska a mai spus că Tesla nu ar trebui să fie comparată cu alți producători auto americani și că valoarea bursieră a acesteia, de peste 50 de miliarde de dolari, nu este meritată.
”Cred că această capitalizare este mai mare decât merităm”, a spus Musk, subliniind că producția Tesla este echivalent cu 1% din producția totală a General Motors.
”Suntem o companie care pierde bani. Nu este o situație în care, de exemplu, suntem capitaliști lacomi, care am decis să renunțăm la siguranță pentru a obține un profit mai mare și dividende. Este vorba de câți bani pierdem. Și cum supraviețuim. Cum să nu murim și toată lumea să nu își piardă locurile de muncă?” a spus Musk.
Abordarea lui Musk diferă de cea avută de 15 foști și actuali angajați ai fabricii auto a Tesla, care au vorbit despre cultura numărului mare de ore lucrate, de presiunile intense, uneori prin durere și răniri, pentru a îndeplini obiectivele ambițioase de producție ale directorului general.
”Am văzut un o care a leșinat, a căzut pe podea ca o clătită și și-a spart fața. Ne-au trimis să lucrăm în jurul lui, în timp ce zăcea pe podea”, a declarat Jonathan Galescu, tehnician de producție la Tesla.
Galescu este unul dintre cei câțiva muncitori care au spus că și-au văzut colegii cum s-au prăbușit sau au fost luați cu ambulanța.
”Am avut un coleg pe linia mea care a muncit, a muncit, a muncit, până când a căzut la pământ”, a spus Mikey Catura, muncitor la linia de asamblare de baterii.
Un alt muncitor, Richard Ortiz, a vorbit admirativ despre tehnologia high-tech a fabricii, dar a adăugat că totul pare despre viitor, dar nu și pentru angajați.
CITEȘTE ȘI Apple trece la leu – compania americană va exprima prețurile în moneda românească pentru utilizatorii româniTesla pare să se afle la intersecția dintre un startup tehnologic, nelimitat de regulile economiei vechi, și un producător care are nevoie să fabrice bunuri fizice.
Contradicția este evidentă în fabrica sa auto, unde Musk vrea să ajungă la o producție de 500.000 de mașini până în 2018 ( o creștere de 495% față de 2016), care depinde atât de munca a mii de muncitori cât și de roboții futuristici.
Elon Musk a lansat Tesla ca un fel de startup pentru aplicații și nu a realizat că nu este vorba doar despre a tasta la computer, a spus unul dintre muncitorii din producție.
În februarie, unul dintre muncitori, Jose Moran, a detaliat pe blog acuzații legate de depășirea obligatorie a programului normal de lucru, de numărul mare al accidentărilor și salariile mici din fabrică, dezvăluind că muncitorii vot să intre în sindicatul United Auto Workers.
Practicile de producție ale Tesla au fost cele mai periculoase în primii ani de activitate, când rata incidentelor a fost peste media din industrie în perioada 2013-2016.
Potrivit celor mai recente date, această rată a fost în primele luni ale anului 2017 cu 32% mai bună decât media industriei auto, după un nivel ușor peste această medie în 2016.
Compania explicat că îmbunătățirea a avut loc în urma deciziei de a înființa un al treilea schimb, de a crea o echipă de experți în ergonomie și a întăririi echipelor însărcinate cu siguranța.
Musk a spus că siguranța este esențială pentru companie.
”Este incredibil de dureros și fals ca cineva să afirme că nu îmi pasă”, a spus șeful Tesla.
El a adăugat că la începutul lui 2016 a dormit pe podeaua fabricii, într-un sac de dormit.
CITEȘTE ȘI Luptă pe mașinile scoase de Fisc la licitație. Prețurile au crescut”Știam că oamenilor le este greu, că muncesc mult, în posturi dificile. Am vrut să muncesc mai mult decât ei, mai multe ore. Pentru că asta cred că trebuie să facă un director. Facem asta pentru că credem într-un viitor sustenabil al energiei, încercăm să accelerăm adoptarea unor transporturi și a unei producții de energie curate, nu pentru că vrem să ne îmbogățim”, a spus Musk.
Șeful Tesla a adăugat că este incredibil de dureros și fals ca cineva să spună că nu îi pasă.
Muncitorii Tesla care au vorbit pentru Guardian îi împărtășesc mândria și entuziasmul pentru misiunea companiei.
”Schimbăm lumea. Abia aștept ca nepoata mea să meargă într-o zi la școală și să spună că bunicul ei a fost acolo”, a spus unul dintre muncitori, Richard Ortiz.
El a exprimat însă și dezamăgirea generală legată de condițiile de muncă și accidentările care ar fi putut fi evitate.
Ortiz și-a pierdut puterea în brațul drept, situație care îl sperie.
Alții au descris accidentările repetate provocate de stres, legate de programul lung de lucru. Înainte ca Tesla să reducă programul zilei de lucru, în octombrie 2016, muncitorii lucrau în schimburi de 12 ore, șase zile pe săptămână.
Tesla a anunțat că schimbarea a fost un succes, rezultând în reducerea cu 50% a numărului de ore lucrate peste program.
Între timp, producția Tesla a crescut în fiecare trimestru. În primele trei luni, fabrica a produs 25.000 de mașini, un record pentru Tesla. Pentru a îndeplini obiectivul lui Musk, producția ar trebui să crească de cinci ori.