Ierarhia constructorilor auto la nivel mondial s-a modificat radical în 2020, ca urmare a pandemiei de coronavirus. S-a shimbat liderul, s-au inversat mai multe poziții în clasament, dar au apărut noi jucători în industria auto, după cum arată datele constructorilor, analizate de Profit.ro.
Anul 2020 a fost unul de cotitură pentru industria auto globală, din cauza turbulențelor produse de pandemie. Mai multe săptămâni cu fabrici închise și dealeri fără clienți, în multe țări chiar închise de autorități, au adus cel mai mare declin din istoria recentă pentru constructorii auto din Europa, dar și din cele două Americi. Scăderea globală a vânzărilor de automvehicule a fost mai mică decât se așteptau analiștii, undeva în jur de 15%, însă acest lucru a fost posibil ca urmare a unei recuperări rapide în China, locul din care a pornit pandemia.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
De asemenea, în Europa, vânzările de automobile au fost susținute de mai multe programe de subvenționare din partea guvernelor, în timp ce reglementările privind emisiile au adus o creștere masivă a vânzărilor de vehicule electrice. În acest context, topul celor mai mari companii auto din lume s-a schimbat simțitor, companiile fiind expuse diferit condițiilor din piețele lumii.
Liderul industriei auto de anul trecut, Volkswagen Group, a fost nevoit să cedeze prima poziție celor de la Toyota, care au fost mai puțin expuși în piețele din Europa și SUA, având totodată condiții mai puțin dure pe piața de origine, Japonia, în perioada carantinei. Astfel, Toyota a reușit să depășească VW cu mai puțin de 300.000 de autovehicule, la un volum ce s-a apropiat de 10 milioane pentru fiecare dintre cele două companii. Pierderile de clienți pentru cele două au fost de peste 1 milion de unități.
Pe locul al treilea, s-a situat, ca și anul trecut, General Motors, care a cunoscut o perioadă prolifică, cel puțin din punct de vedere financiar, la revenirea din pandemie, iar pe planul volumelor de vânzări a reușit să-și limiteze scăderile pe piețele principale. GM a reușit să atingă un nivel de aproape 7 milioane de vehicule vândute, cu mai puțin de 1 milion declin față de anul anterior. Compania americană a reușit, totodată, să evite să fie depășită de cea mai nouă companie din industria auto: Stellantis.
Formată din fuziunea Fiat Chrysler cu PSA Group, Stellantis miza pe locul 4 în lume, așa cum arătau cifrele cu un an înainte. Din fericire pentru GM, mărcile celor două companii care au fuzionat au scăzut foarte mult în 2020: 1,7 milioane de unități în minus.
CITEȘTE ȘI Creșterea puternică a Kindred Group în 2020, alimentată inclusiv de ascensiunea Unibet și Vlad Cazino în RomâniaDin acest motiv, dacă ar fi luată în considerare ca o singură companie pentru 2020 (vezi clasamentele pe grupuri), Stellantis nu doar că a fost depășită de GM, cu cele 6,21 milioane de vehicule, dar s-a clasat, de la bun început, pe poziția 6, adică după Hyundai Group (Hyundai Kia). Sud Coreenii au reușit și ei să limiteze pierderile la sub 1 milion de unități, astfel că s-au apropiat de GM, cu 6,3 milioane de unități vândute și sunt, în 2020, pe locul 4.
Și mai departe în clasament lucrurile s-au schimbat pentru doi dintre actorii importanți ai industriei auto. Ford Motor a pierdut 1,2 milioane de clienți, față de 2020, astfel că a fost depășită de Honda, care a avut una dintre cele mai mici scăderi de vânzări dintre marile companii: circa 750.000 de unități în minus, cu un total de 4,2 milioane.
CITEȘTE ȘI Premieră pe piața auto românească: Ford Puma depășește Sandero și DusterPe locul 7 se află Nissan, care a trecut printr-un an extrem de dificil, ce a urmat scandalului Carlos Ghosn. La jumătatea anului trecut șefii companiei au prezentat planul de restructurare, care a dat startul unei acțiuni ample de închidere de facilități, reduceri de personal și eficientizare a producției. Cu doar 4,02 milioane de unități, Nissan are mai puține mașini vândute cu 1,16 milioane unități, comparativ cu 2019. Iar între japonezi și partenerii de la Renault s-a clasat și în 2020 Fiat Chrysler, cu 1,2 milioane de mașini în minus.
Renault a pierdut aproape 800.000 de vehicule vândute în 2020, volumul înregistrat de francezi fiind de 2,95 milioane de untități, o pierdere mai mică de 1 milion. Împreună, cele două companii, alături și de cel de-al treilea partener, Mitsubishi (0,85 miloane unități în 2020, față de 1,65 milioane în 2019), se poziționează (vezi clasamentele pe grupuri) ca a treia entitate economică din industria auto. Ținta lui Carlos Ghosn era clară: să transforme această alianță în holding și să o ducă pe primul loc în lume. Numai că cele trei mărci au un minus uriaș: 2,2 milioane de mașini, cel mai mare declin din toată industria auto, în 2020.
În ultima parte a clasamentului, Daimler și Suzuki își mențin ordinea, cu locurile 9 și 10, dar cu volume diminuate cu 800.000, în cazul germanilor, și cu mult mai puțin, circa 550.000, în cazul japonezilor.