Aspectul unor automobile electrice precum Nissan Leaf nu se deosebește prea mult de cel al automobilelor standard, dar noile materiale folosite ar putea revoluționa piața unor metale precum litiul, deschizând un nou teren de operare pentru investitorii în resurse naturale, relatează Reuters.
”Am identificat vehiculele electrice ca un domeniu în care ne aflăm într-un punct de inflexiune al cererii”, a declarat Duncan Goodwin, manager de portofoliu la Baring Global Resources Fund, pentru care 12% din activele de 378,2 milioane de dolari sunt expuse la materiale utilizate în automobile electrice, scrie News.ro.
Guvernele susțin automobilele electrice, pentru îndeplinirea țintelor de reducere a emisiilor de carbon, prin subvenții, locuri de parcare gratuite și scutiri de taxe.
Dezvoltarea pieței creează în schimb o oportunitate pentru investiții în resurse naturale, estimate în prezent la 235 de miliarde de dolari.
Pariul pe aceste resurse naturale nu este simplu. Estimarea cererii de metale pentru vehicule electrice este dificilă, iar progresele tehnologiei bateriilor ar putea modifica mixul.
Atragerea șoferilor să cumpere vehicule electrice rămâne o provocare, din cauza nevoii frecvente de încărcare a bateriilor și a timpului necesar în acest scop.
Cu toate acestea, îngrijorările provocate de poluarea produsă de vehiculele diesel a făcut ca ediția din acest an a salonului auto de la Paris să fie dominată de prototipurile electrice.
Numărul vehiculelor electrice și hibride aflate în circulație la nivel global a depășit 1 milion în 2015, potrivit Agenției Internaționale pentru Energie.
Cu toate că estimările variază, IHS Automotive anticipează că vehiculele electrice vor reprezenta aproape 4% din vehiculele ușoare în 2020, nivel echivalent cu 3,9 de mașini, față de doar 14.000 în 2010.
Majoritatea bateriilor pentru vehicule electrice folosesc catozi de tipul NMC (oxid de litiu, nichel, magneziu și cobalt) și anozi de grafit.
CITEȘTE ȘI Înmatriculările Dacia în Germania au crescut cu 9,6% la nouă luni; avans de 29,6% în septembrieMetalele rare dysprosium, neodymium și terbium, extrase mai ales în China de companii ca Xiamen Tungsten și China Minmetals Rare Earth, sunt folosite la unele componente electronice ale motoarelor.
”Este clar că automobilele electrice actuale vor avea baterii litiu-ion. Vorbim despre litiu și metale precum cobaltul, fierul fosfatat, elemente rare ale Pământului”, a arătat Horst Friedrich, director la Institute of Vehicle Concepts din Germania.
Cea mai mare parte a litiului provine dintr-o regiune numită ”triunghiul litiului”, respectiv Chile, Argentina și Bolivia, iar mineritul acestora este o afacere tot mai profitabilă.
Prețurile litiului pentru baterii din China, cel mai mare producător de baterii litiu-ion, au crescut la peste 20.000 de dolari tona în această vară, aproape de trei ori mai mari față de anul trecut, datorită cererii mai mari.
”Industria litiului va crește de la 160.000 de tone de LCE( echivalent de litiu carbonat) în prezent la cel puțin 260.000 de tone până în 2020”, a declarat Simon Moores, director general al Benchmark Mineral Intelligence.
Companii precum Albemarle, Lithium Power International și Orocobre investesc în creșterea producției de litiu pentru bateriile automobilelor electrice.
”Penetrarea pieței de către vehiculele electrice va avea un impact semnificativ asupra cererii de litiu”, potrivit companiei SQM din Chile.
În privința grafitului, piața este dominată de China.
Benchmark Mineral Intelligence anticipează că până în 2020 cererea de grafit destinat anozilor bateriilor va crește cu 150.000-170.000 de tone, în valoare de 1,125-1,275 miliarde de dolari).
Eagle Graphite din Canada avertizează la rândul ei că atunci când producția globală de vehicule electrice va atinge 1 milion de unități pe an, presiunile asupra furnizorilor de grafit vor crește semnificativ.
Între timp, prețurile cobaltului, care au urcat cu 16% în acest an, sunt așteptate să avanseze cu încă 45% până în 2020.
U.S. Defense Logistics Agency a început să facă stocuri de cobalt, măsură care scoate în evidență importanța metalulul.