Piața auto din România a încheiat anul 2020 cu patru luni consecutive de creștere, marcând potențialul unei reveniri în 2021.
Date APIA analizate de Profit.ro arată că înmatriculările de autovehicule din țară, în 2020, au scăzut cu 22,6%. Vânzările de autovehicule (autoturisme și vehicule comerciale) au scăzut în România cu un procent comparabil cu cel din Europa, respectiv 22,6%, la un volum de 18.363 de unități, după ce luna decembrie a adus a patra creștere consecutivă, 18,5%, ultima lună a anului fiind și cea mai bună pentru vânzările de automobile, în 2020.
Impactul pandemiei a produs și unele modificări în clasamentul mărcilor, astfel că, după Dacia, care a raportat 42.356 unități înmatriculate, pe locul al doilea și cea mai vândută marcă de import a fost Renault (11.796), aceasta fiind urmată de VW (10.957), Skoda (10.288), Ford (9.910) și Toyota (6.870).
Pe segmentul de autoturisme, așa cum am prezentat deja pe baza cifrelor DRPCIV, volumul înmatriculărilor s-a ridicat la 15.814 unități, în decembrie, cu o creștere de 16,2%, respectiv 125.004 unități pe întreg anul, cu o scădere de 21,7%. Liderul pieței, Dacia, a înmatriculat 39.940 de autoturisme (-20,6%), pe locurile următoare situându-se Skoda, Renault, VW și Ford.
Analiza arată că schimbarea interesului românilor către SUV-uri a condus la inversarea pozițiilor în clasament. Dacă anul trecut segmentul compact (clasa C) era pe primul loc în preferințele clienților, în acest an SUV-urile se află pe primul loc, chiar dacă au înregistrat o scădere de 15,8%. Ponderea acestui tip de caroserie a urcat la 37,8% din piață, în timp ce compactele au 33,5%, fiind urmate de clasa B, cu 21,3%. Clasele E și F (limuzinele premium mari) au avut cele mai mari scăderi.
Situația în funcție de combustibili evidențiază două lucruri importante: o revenire ușoară a motorizărilor diesel, cu 0,5 puncte procentuale, la o pondere din piață de 26,9%, și o scădere mai mare a motorizărilor pe benzină, în detrimetul celor hibrid și electrice. Ponderea motoarelor exclusiv pe benzină a fost în 2020 de 66% din piață. Explicația vine din faptul că motorizările hibrid, care au înregistrat o creștere masivă, au luat locul multora dintre motoarele pe benzină, ele nefiind altceva decât motoare pe benzină ajutate de un sistem electric, cu sau fără încărcare la priză.
CITEȘTE ȘI Dacia anunță o scădere de 29% a vânzărilor în 2020, dar o creștere a cotei de piață în România, în pofida pandemiei, și cu ajutorul mașinilor livrate Poliției RomâneÎn total, vehiculele electrificate au însumat în 2020 8.902 unități, o creștere de 33,3% față de anul trecut, din care mașinile electrice 100% au fost 2.846, cu un plus de 89% față de 2019. Cea mai mare creștere a fost cea a mașinilor hibrid plug-in (cu încărcare la priză), 158%, cu 1.037 unități înmatriculate, în timp ce hibridele clasice au fost cele mai multe, 5.019 autoturisme, cu numai 5,2% mai multe. Cele mai multe automobile electrice au fost vândute de Renault (934), VW (662), Skoda (425), Hyundai (294) și Mercedes (275).
Segementele de vehicule comerciale au înregistrat un declin total, în 2020, de 23,2%, după o lună decembrie puternică, ce a marcat o revenire cu aproape 40% față de anul anterior. Ford este liderul absolut al acestor segmente, în secial cu modelele Transit, însă Dacia, aflată pe locul al doilea, a performat foarte bine, în special în decembrie, cu modelul Dokker.
SURSA INFOGRAFICE: APIA