Renault l-a numit oficial CEO al Dacia pe Denis Le Vot, fost președinte Nissan America, numit anul trecut vicepreședinte al Renault pentru Regiuni și Vânzări. El va coordona reorganizarea noii unități de business a grupului francez în cadrul amplului plan creat de Luca de Meo, plan care va fi prezentat peste câteva zile.
Renault are o amprentă foarte importantă în România, iar schimbările ce se preconizează că se vor produce la nivel global cu compania franceză vor influența semnificativ activitatea din țara noastră, nu doar în ceea ce privește marca Dacia, ci și celelalte activități.
Renault are în România o fabrică de automobile, la Mioveni, care produce exclusiv produse Dacia (într-o foarte mică măsură, produse rebranduite Renault, pentru unele piețe extraeuropene). Automobile Dacia S.A. este compania care deține uzina, așa cum a fost numită încă dinainte de vânzarea ei de către statul român companiei franceze Renault. Uzina grupează, de fapt, două fabrici distincte, Uzina de Automobile și Uzina Mecanică, cărora li se mai adaugă activitatea de logistică. Fiecare din aceste trei unități are un director, deasupra cărora se află directorul general și președinte al consiliului de administrație. În urmă cu aproape 10 ani, Renault a decis, pentru o mai bună coordonare a activităților din România, ca directorul Automobile Dacia să fie și șeful tuturor structurilor Renault Group din România, pentru coordonare, luarea deciziilor și responsabilitate ierarhică față de Paris. Această poziție a fost ocupată în ultimii ani de Christophe Dridi, care a primit, de la 1 ianuarie, o responsabilitate mai mare: el va prelua conducerea întregului perimetrul industrial din România, Rusia și Maroc, cu funcția de vicepreședinte Global Access Industry și VP Industry Dacia și Lada.
De ce este important: conducerea fabricii Dacia de la Mioveni se va afla tot în sarcina lui Dridi, dar este foarte posibil ca între el și directorii de uzine să fie instalat un nou director. La fel de bine, pentru simplificarea schemei, este posibil ca Dridi să păstreze funcția legală de director general Automobile Dacia S.A. „Voi continua să fiu alături de voi, făcând parte din această provocare în noua poziție care mi-a fost încredințată în cadrul Business Unit-ului Dacia & Lada, în noua organizație a Grupului Renault, la nivel internațional ” a declarat Christophe Dridi, adresându-li-se angajaților Dacia, cărora le-a mulțumit pentru activitatea de până acum.
Ce este cert este faptul că Christophe Dridi nu va pleca din România, potrivit informațiile neoficiale obținute de Profit.ro. Noutatea vine însă pe partea de organizare a Renault Groupe România. Așa cum reiese din propunerile de reorganizare făcute de Luca de Meo, mărcile se vor separa tot mai mult, din punct de vedere al marketingului și vânzărilor. Asta înseamnă că Dacia va avea o mai mare responsabilitate pentru producția și dezvoltarea de noi modele, dar și pentru vânzarea acestora. Pe piața din România acest lucru va intra în sarcina lui Mihai Bordeanu, care pentru o vreme a lucrat la Paris, ca vicepreședinte al mărcii Dacia și șef al marketingului pentru mai multe piețe. El a mai fost anterior director de marketing, la București, iar acum el devine Head of Country, pentru România, și director Dacia pentru Europa de Sud-Est. Asta înseamnă că va prelua o parte a responsabilităților pe care le-a avut anterior Christophe Dridi, dar se va ocupa în special de vânzări și marketing, acesta fiind de altfel și profilul său. „Revin în România după un itinerariu profesional în țări în care marca Dacia a convins clienți cu profiluri și standarde diferite, precum Franța și Marea Britanie”, spune Mihai Bordeanu la revenirea acasă.
Aici, lucrurile vor necesita și lămuriri juridice. Renault Groupe nu are o personalitate juridică în țara noastră, dar structura care realizează vânzările de automobile are și este o companie distinctă. Chiar dacă mulți ani vânzările de automobile ale mărcilor grupului au fost separate, într-un final s-a ajuns la soluția numită Renault Commercial Roumanie SRL, o companie care importă mașini Renault și Nissan și le revinde, împreună cu mașinile Dacia, pe care le cumpără de la Automobile Dacia S.A, către rețeaua de dealeri. Cu noua reorganizare lucrurile s-ar putea separa din nou.
Însă Renault înseamnă mult mai mult în România decât fabrica de automobile de la Mioveni.
CITEȘTE ȘI Reorganizare la Dacia - Mihai Bordeanu, revine în țară ca director Dacia Brand South Eastern Europe și country head România. Directorul Dridri va conduce toate uzinele din România, Rusia și MarocRenault mai are în România o serie de alte activități care sunt legate doar parțial de Dacia. Mai întâi, sunt activitățile de inginerie și design, care deservesc întreg grupul: Renault Technologie Roumanie, centrul de inginerie, care deține și Centrul Tehnic Titu, Renault Design Center Bucharest, care lucrează pentru toate mărcile grupului francez, la fel ca oricare din celelalte centre de design din lume ale Renault Group, și Atelierele de Inginerie București (AIB). La Oarja, Argeș, Renault mai deține cel mai mare centru de piese de schimb din lume, iar la Pitești mai deține o unitate de producție matrițe. Unele dintre acestea ar putea fi separate de Dacia, pentru a primi un nou șef, sau ar putea fi lăsate împreună, sub pălăria Dacia, iar Mihai Bordeanu să le conducă, din funcția de Head of Country.
Luca de Meo, noul CEO al Renault Groupe, va prezenta pe 14 ianuarie noul plan de reorganizare a companiei cu ajutorul căruia speră să readucă businessul pe drumul către profit. La acel moment vom afla exact care sunt implicațiile pentru Dacia. Propunerile sale urmăresc construirea a patru unități de business, din care trei sunt axate pe mărcile Renault, Dacia și Alpine, iar al patrulea pe New Mobility (servicii de mobilitate). Unitatea care cuprinde Dacia reunește și Lada (ceea ce se numea până acum Global Acces), ceea ce nu reprezintă neapărat o noutate pentru cei din interior. Renault produce deja automobile pentru piața din Rusia cu ajutorul modelelor sau platformelor Dacia, astfel că o reunire oficială a activităților nu face decât să sublinieze această legătură. Marca Lada are, de asemenea, produse care folosesc modele sau platforme ale Dacia. Business-ul Dacia & Lada va cuprinde astfel dezvoltarea, producția și vânzările acestor două mărci pe toate piețele lumii. Cel care va coordona activitatea Business Unit-ului va fi Denis Le Vot, care are funcția de vicepreședinte executiv în cadrul Renault Group și care a fost anunțat oficial și în funcția de CEO al mărcilor Dacia și Lada. Principala consecință pentru Dacia, în urma acestei reorganizări, este că va funcționa ca un business separat, care trebuie să genereze profit acționarului. Pe termen mediu și lung ar putea însemna o mai mare globalizare a mărcii și o transformare a sa din produs low-cost, într-o marcă mainstream (aproape) independentă, așa cum este, de exemplu, Skoda.
CITEȘTE ȘI Noul CEO al companiei care deține și marca Dacia lansează programul „Renaulution”: anunță ce se întâmplă cu Dacia și cu Renault Group. Primele schimbări la DaciaRenault a anunțat o nouă schimbare, începând din 11 ianuarie, în cadrul grupului. Laurent Rossi, director de strategie al companiei, devine CEO al mărcii Alpine, înlocuindu-l pe Cyril Abiteboul, care „părăsește grupul Renault”, după cum se arată în comunicatul oficial. Laurent Rossi va coordona marca Alpine, activitățile din Formula 1 și pe cele din alte competiții sportive. El se va subordona direct lui Luca de Meo.