Constructorul european de avioane Airbus și compania Air France, judecate cu privire la omucidere din culpă în urma prăbușirii la 1 iunie 2009 a avionului tip A330 care efectua zborul AF447 Rio-Paris, soldată cu 228 de morți, au fost achitate la Paris, relatează AFP.
La aproape 14 ani de la catastrofă, un tribunal corecțional de la Paris a scos din cauză cele două întreprinderi și a stabilit că, în pofida faptului că s-au comis ”erori”, ”nu s-a demonstrat” ”nicio legătură de cauzalitate sigură” a acestora cu accidentul, scrie News.ro.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Sala de audieri uriașă era plină, imediat după ora locală 13.30 (14.30, ora României), de rude ale victimelor, echipe Air France, Airbus și jurnaliști.
La anunțarea achitării, unele părți civile s-au ridicat stupefiate, după care s-au așezat la loc, în timp ce președinta completului continua să citească într-o tăcere apăsătoare.
”Așteptam o hotărâre imparțială. Nu a fost așa. Suntem dezgustați”, a declarat președinta Asociației Entraide et Solidarité AF447, Danièle Lamy.
”Din acești 14 ani de așteptare mai rămâne doar lipsa de speranță, consternarea și furia”, a continuat ea.
”Ni se spune «responsabil, dar nevinovat». este adevărat că noi așteptam cuvântul «vinovat»”, a declarat avocatul Alain Jakubowicz, unul dintre avocații asociației.
Air France ”ia act de hotărâre”, anunță comnpania într-un comunicat
”Compania va păstra mereu în amintire victimele acestui teribil accident și își exprimă cea mai profundă compasiune față de toți apropiații lor”, adaugă ea.
Airbus estimează că această decizie este ”coerentă” cu abandonarea procedurilor judiciare pronunțată la sfârșitul instrucției, în 2019.
Grupul își ”exprimă conpasiunea” față de rudele victimelor și își ”refirmă angajamentul total (...) în domeniul securității aeriene”.
CEL MAI SÂNGEROS ACCIDENT AERIAN DIN ISTORIA COMPANIILOR FRNCEZE
La 1 iunie 2009, zborul AF447 care asigura o legătură de la Rio de Janeiro la Paris s-a prăbușit în timpul zborului, noaptea, în Oceanul Atlantic, la câteva ore de la decolare, iar cei 216 pasageri și 12 membri ai echipajului au murit.
La bordul aeonavei de tip A330 - înmatriculată F-GZCP - se aflau persoane de 33 de naționalități - inclusiv 72 de francezi și 58 de britanici.
Acesta este cel mai sângeros accident aviatic din istoria companiiloe aeriene franceze.
Primele fragmenete din epavă au fost descoperite în zilele de după prăbușire.
Epava a fost localiză, însă abia după doi ani, în urma unor căutări îndelungate, la o adâncime de 3.900 de metri.
Cutiile negre au confirmat punctul de plecare al accidentului - jivrajul sondelor de viteză Pitot, în timp ce avionul zbura la înaltă altitudine într-o zonă cu condiții meteorologice dificile - o zonă de convergență intertropicală (doldrum) -, în apropiere de Ecuator.
Destabilizat de consecințele acestei pene, unul dintre copiloți a adoptat o traiectorie ascendentă, iar cei trei piloți, care nu înțelegeau ce se întâmpla, nu au mai reușit să prea controlul avionului, care a lovit oceanul patru minute și 23 de secunde mai tâzrziu.
Investigații au arătat că incidente similare implicând sonde s-au multiplicat în lunile dinaintea accidentului.
”PATRU IMPRUDENȚE SAU NEGLIJENȚE”
Tribunalul consideră că Airbus a comis ”patru imprudențe sau neglijențe”, și anume nu a înlocuit modelele sondelor Pitot denumite ”AA”, care păreau să înghețe mai adesea, la flota sa de avioane de tip A330-A340, și a dat dovadă de ”reținere de informații” față de companii.
Air France a comis două ”imprudențe culpabile” legate de modul de difuzare a unei note de informare adresată piloților săi cu privire la pana sondelor.
Cu toate acestea, stabilește tribunalul, în plan penal, ”o legătură de cauzalitate probabilă nu este suficientă să caracterizeze un delict. În speță, în privința greșelilor, nu s-a putut stabili nicio legătură de cauzalitate sigură cu accidentul”.
În cadrul acesti proces, care s-a desfășurat de la 10 octombrie la 8 decembrie, parchetul a cerut achitarea, apreciind că vina întreprinderilor era ”imposibil de demonstrat”.