Administrația Trump a lansat o investigație de securtiate națională referitoare la importurile de autoturisme și camioane, care ar putea avea ca rezultat introducerea unor tarife similare cu cele impuse în martie pentru oțel și aluminiu, relatează Reuters.
Investigația de securitate națională, deschisă în baza Legii Expansiunii Comerțului din 1962,va cerceta dacă importurile de vehicule și de componente auro pun în pericol soliditatea industriei și capacitatea acesteia de a cerceta și a dezvolta tehnologii noi, avansate, a anunțat miercuri Departamentul pentru Comerț, scrie News.ro.
”Există dovezi care sugerează că, timp de decenii, importurile au erodat industria noastră auto”, a afirmat secretarul pentru Comerț, Wilbur Ross, într-un comunicat, promițând o ”investigație amănunțită, corectă și transparentă”.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Tarifele mai mari ar putea afecta în special producătorii auto asiatici, între care Toyota Motor Nissan Motor, Honda Motor și Hyundai Motor, pentru care Statele Unite reprezintă o piață majoră, iar anunțul a provocat scăderea acțiunilor acestora.
Guvernele din Japonia, China și Coreea de Sud au anunțat că vor monitoriza situația, în timp ce autoritățile din Beijing, care consideră tot mai mult Statele Unite drept o piață posibilă pentru automobile fabricate în China, au adăugat că își vor proteja interesele.
“China se opune folosirii abuzive a clauzelor referitoare la securitatea națională, care vor afecta grav sistemele comerciale multilaterale și vor perturba ordinea normală a comerțului internațional”, a declarat Gao Feng, purtător de cuvânt al Ministerului chinez al Comerțului, la un briefing de presă susținut joi, care s-a concentrat în mare parte pe evoluția discuțiilor comerciale dintre Beijing și Washington.
”Vom monitoriza îndeaproape situația în cadrul investigației SUA, vom evalua în totalitate posibilul impact șine vom apăra cu hotărâre interesele noastre legitime”, a spu Gao Feng.
Investigația americană a fost lansată în timp ce Trump vrea să atragă alegătorii din centrul industrial al SUA, înaintea alegerilor de la jumătatea mandatului care vor avea loc în acest an. Președintele deschide astfel un nou front al agendei sale comerciale ”America First”, care are ca obiectiv readucerea în sector a locurilor de muncă pierdute din cauza concurenței externe.
Amplificarea tensiunilor comerciale în sectorul automobilelor și componentelor auto, în special în relația cu China, ar putea mări riscurile pentru companiile americane care își extind prezența în China, apărând deja indicii în acest sens.
La începutul acestei luni, Reuters a relatat că vehiculele Ford Motor importate sunt reținute în porturile chineze, adăugându-se unei liste tot mai mari de produse americane care au probleme la granițele chineze.
Majoritatea vehiculelor comercializate în SUA de către producătorii japonezi și coreeni sunt produse acolo, dar cea mai mare parte a companiilor au și exporturi pe piața americană, de la fabrici din Asia, Mexic, Canada și alte țări.
Aproximativ o treime din vehiculele importate de SUA provin din Asia.
Pe lângă tarifele de 25% pentru oțel și de 10% pentru aluminiu, administrația Trump a avertizat că va impune tarife pentru bunuri chineze de 50 de miliarde de dolari, din cauza problemelor legate de drepturile de proprietate intelectuală, iar Beijingul a anunțat că va lua măsuri similare.
Washingtonul încearcă și să renegocieze acordul NAFTA, cu Canada și Mexicul, pentru a mpri producția auto din SUA.