Andreas Treichl, CEO Erste: Platfoma digitală George va fi lansată și în România în următoarele 6 luni. Am putea să o folosim și pentru a intra pe o nouă piață în Europa, achiziții fiind acum excluse

Andreas Treichl, CEO Erste: Platfoma digitală George va fi lansată și în România în următoarele 6 luni. Am putea să o folosim și pentru a intra pe o nouă piață în Europa, achiziții fiind acum excluse
Oana Osman
Oana Osman
scris 28 feb 2018

Platforma bancară digitală George, dezvoltată de start-up-ul fintech al Erste Group Bank, va fi lansată în prima jumătate a anului și în România, a declarat azi Andreas Treichl, la Viena, la conferința de anunțare a rezultatelor financiare ale grupului.

În momentul de față, George este folosită și testată de angajații BCR, iar după lansare va înlocui platforma actuală de online banking a băncii. Nu este clară încă perioada în care cele două platforme vor funcționa în paralel. În Austria, înlocuirea s-a făcut treptat, în timp ce în Slovacia s-a realizat instant. Peter Bosek, Chief Retail Officer al Erste Group, spune că o funcționare în paralel pe o perioadă prea îndelungată nu este oricum de dorit, din considrente de costuri.

Urmărește-ne și pe Google News

În România mai sunt însă de clarificat și aspecte legislative legate de semnătura electronică pentru a putea permite acordarea online de credite, fără niciun drum în sucursala bancară, așa cum Erste poate acorda, spre exemplu, în Cehia. Imposibilă în momentul de față ar fi și identificarea video a clientului pentru deschiderea unui cont, posibilă în Austria.

Grupul Erste a reușit profit net record, de 1,31 miliarde euro în 2017, deși rezultatul operațional s-a diminuat. Situație diferită în România: crește profitul operațional, iar cel net scade CITEȘTE ȘI Grupul Erste a reușit profit net record, de 1,31 miliarde euro în 2017, deși rezultatul operațional s-a diminuat. Situație diferită în România: crește profitul operațional, iar cel net scade

George este disponibilă din ianuarie și în Slovacia și a ajuns deja la doua milioane de utilizatori în Europa. În Austria, unde a fost lansat în 2015, a devenit cea mai populară platformă bancară, înregistrând aproape 1,5 milioane de utilizatori (peste o treime din totalul utilizatorilor de banking online din Austria), iar în Republica Ceha, unde a avut loc lansarea preliminară, peste 300.000 de persoane își gestionează economiile prin intermediul său.

Erste Group are ca obiectiv prioritar introducerea platformei bancare digitale unificate în toate cele șapte piețe în care este prezent (Austria, Republica Ceha, Slovacia, România, Ungaria, Croația și Serbia), până la finele acestui an urmând să fie extinsă către toți cei peste 16 milioane de clienți Erste din șapte piețe unde activează grupul.

George ar putea fi folosită de Erste și pentru a intra pe o nouă piață din Europa, în care acum nu este prezentă și în care nici nu poate face achiziții, spune Andreas Treichl. „Este greu de crezut că vom putea cumpăra ceva acum dacă nu ne oferă cineva la cost zero”, spune șeful Erste.

Erste estima anul trecut că lansările din Republica Cehă, Slovacia și România vor crește numărul utilizatorilor la 11 milioane. Președintele executiv al BCR, Sergiu Manea, declara, într-un interviu acordat Profit.ro, că  platforma urma să fie disponibilă încă din 2017 pentru angajații băncii deținute de Erste în România, iar în 2018, în primul sau al doilea trimestru, va fi implementat pentru public. “E un exercițiu extraordinar, "George" arată mai bine ca Amazon, eu știu aceasta pentru că sunt client, dar idea este ca în momentul în care o aduc aici să știu ce utilitate îți aduc ție, clientului, în afară că o să zici wow, e așa de cool?”, spunea Manea. Potrivit Erste, platforma digitală, care integrează funcții precum achiziția de credite de consum online, smart search și avataruri și fundaluri personalizate, va oferi produse și plug-in-uri specifice pentru fiecare țară în parte.

Platfoma a fost concepută pentru a fi aliniată cu noile prevederi ale Directivei privind serviciile de plăți PSD2, intrată în vigoare weekendul trecut, care obligă băncile să-și pună bazele de date la dispoziția unor terți (fintech-uri) cu care lucrează cliențiilor, dacă clienții vor să acceseze servicii care implică o astfel de cooperare. Prevederile Directivei sunt văzute de băncile comerciale tradiționale atât ca o amenințare, în condițiile în care riscă să piardă clienți în favoarea companiilor fintech, cât și ca o oportunitate de deschidere către noi funcționalități. „Planurile noastre pentru George au fost clare de la bun început: nu am dorit să creăm un alt serviciu de internet banking, nu am vrut doar să modernizăm sistemele vechi. George reprezintă un mod complet nou de a face banking, conceput pentru era digitală în care trăim. Am construit platforma de la zero și am proiectat-o împreună cu clienții noștri – acestea sunt elementele ce fac din George o platformă revoluționară pe care milioane de oameni vor să o utilizeze”, a declarat Peter Bosek, Chief Retail Officer al Erste Group. George asigura un grad mare de personalizare, clienții putând să-și creeze propria versiune, adaptată nevoilor bancare specifice. Personalizarea se aplică modului în care se pot vizualiza, sorta și organiza informațiile complete pe care George le furnizează despre cheltuielile, economiile, investițiile și transferurile de plăți.

Clientii pot alege, de exemplu, să redenumească produsele și conturile bancare, să selecteze și să grupeze servicii de cont curent pentru a crea pachete noi, astfel încat acestea să reflecte modul lor personal de gestionare a finanțelor și să comute între vizualizarea elementelor într-un mod de tip „listă” sau „pictogramă”. Erste arată că posibilitatea de a personaliza grafica de fundal nu ține doar de confort și de distracție, ci are implicații de securitate, deoarece ajută la contracararea tentativelor de phishing. Optiunile de personalizare a platformei George merg dincolo de aspectul vizual, spune grupul austriac. Utilizatorii pot alege dintr-o gamă largă de plug-in-uri cu funcții suplimentare. Acestea includ o arhivă a contului curent pe șapte ani, o funcție Remember2Pay pentru facturile viitoare și „Alerte” care avertizează utilizatorii atunci când au loc evenimentele pe care le-au specificat (cum ar fi o anumită plată sau evoluție a prețului acțiunilor). Unele plug-in-uri sunt gratuite, altele pot fi cumpărate individual sau în cadrul pachetelor de abonament lunar.

Erste vrea să folosească tehnologia disponibilă, folosită în cazul George, pentru a adapta ofertele la nevoile clienților. De exemplu, motorul de căutare „elasticsearch” de care dispune George, similar celui folosit de Google, face mai ușoară găsirea tranzacțiilor dorite: clienții introduc un nume de produs, de magazin sau un interval de valori, iar George le furnizează o imagine de ansamblu clară cu rezultatele relevante. Ca exemplu de abordare inteligentă în ceea ce privește gestionarea datelor, Erste amintește și faptul că George e capabil sa memoreze IBAN-urile. În acest fel, clienții nu mai trebuie să introducă rânduri lungi de numere de cont, ci este suficientă tastarea doar a primelor litere în caseta cu numele destinatarului. George va găsi detaliile în agenda, care se actualizeaza și ea automat. „Unul dintre marile beneficii ale digitalizării constă în faptul că putem oferi unei baze largi de milioane de oameni soluții ce sunt special concepute în functie de nevoile lor individuale. Acest lucru nu era posibil înainte. Cu George, am facut din personalizare punctul forte, astfel încât clienții noștri pot alege modul în care interacționează cu George, cum ar trebui să arate George și tipul de ajutor pe care îl asteaptă de la platformă. Aplicabilitatea este singura ce garantează că oamenii se vor întoarce la George - și din experiența noastră de până acum pe cele trei piețe, clienții chiar fac acest lucru. De exemplu, clienții noștri cehi utilizează aplicația de mobile banking George Go în medie de șase ori mai des decât serviciul nostru anterior de mobile banking pe care îl ofeream local”, a subliniat Peter Bosek. Platforma deschisă, arhitectura bazată pe API și infrastructura plug-in conferă platformei și un grad ridicat de flexibilitate pentru cooperarea cu fintech-uri și cu alți furnizori externi din sfera serviciilor financiare. Modularizarea oferita de abordarea API asigură o calitate mai bună, nivele mai ridicate de securitate, mai multa flexibilitate și functionare optimă alaturi de sistemele IT locale preexistente. Prin această abordare, Erste vrea să se asigure ca George va continua sa creasca nu doar prin extinderea în toate piețele grupului și în restul Europei, ci și prin valorificarea unei platforme care permite utilizatorilor să aiba acces la noi caracteristici și servicii oferite nu doar de Erste Group, ci și de la terți, precum fintech-urile. Cu peste 210.000 de plug-in-uri activate de utilizatori, George s-a dezvoltat deja într-o platforma de tip marketplace, arată Erste. „Suntem convinși că viitorul banking-ului va fi construit în jurul platformelor - iar Directiva PSD2 ce a intrat în vigoare în acest week-end va accelera acest lucru. Încă de la început, am abordat platforma George cu un spirit inovativ și deschis care ne permite să facem noi parteneriate cu terțe părți și să adaugăm valoare serviciilor oferite clienților noștri. Astfel, actuala tendinta de platformizare ne permite să ne valorificăm din plin punctele forțe: ambiția noastră este să construim un fel de iTunes store al finanțelor europene”, spunea Bosek.

viewscnt
Afla mai multe despre
andreas treichl
erste
george