Piața locală de iaurt și băuturi lactate fermentate este estimată să încheie acest an la o valoare de 2,3 miliarde de lei (aproximativ 460 milioane de euro), în creștere cu 5% comparativ cu 2023, potrivit raportului „Yoghurt and Sour Milk Products in Romania”, realizat de compania Euromonitor International.
Categoria cea mai performantă este cea a băuturilor lactate fermentate. Analiștii Euromonitor estimează că vânzările pe acest segment vor crește cu 6% în 2024, până la 694 de milioane de lei (aproape 139 milioane de euro). Aici sunt incluse produse precum laptele bătut, kefirul, sana sau laptele acru tradițional. Dintre acestea, cel mai performant produs este kefirul, arată G4Food.ro
„Deși kefirul este un produs relativ nou în România, acesta a reușit să depășească laptele bătut și sana, mai bine stabilite în rândul produselor lactate fermentate, datorită noutății și imaginii sale exotice și sănătoase”, notează raportul.
Potrivit sursei citate, iaurtul și băuturile lactate fermentate au o lungă tradiție de consum în România. „Cererea consumatorilor a crescut în timpul pandemiei datorită percepției lor ca fiind natural sănătoase și că susțin sănătatea imunitară și buna funcționare a sistemului digestiv”, arată raportul. După aceea, consumul a scăzut, vânzările în volum fiind mai mici. Totuși, în acest an, veniturile din piață vor crește pe fondul prețurilor mai mari. „Prețul ridicat al energiei, logisticii și transportului a dus la creșterea costurilor de producție și prețurilor de vânzare cu amănuntul, alături de prețurile mai ridicate ale laptelui crud colectat de la fermieri. Consumatorii continuă să se confrunte cu costurile ridicate ale vieții, care îi forțează pe mulți să economisească”, mai arată raportul.
Consumul de iaurt a suferit în mod inevitabil în contextul creșterii costurilor de trai. Totuși, analiștii companiei de cercetare a pieței cred că iaurtul va continua să beneficieze de percepția sa ca produs natural și sănătos, vânzările în volum urmând să revină la creștere în următorii cinci ani.