Industria vinului din Australia a salutat vestea că China va renunța la tarifele anti-dumping, redeschizându-și piața în fața importurilor, însă condițiile economice dificile din 2024 nu vor aduce creșterea pe care o caută producătorii de vin din întreaga lume, transmite Reuters.
Timp de două decenii, China a fost motorul care a stimulat creșterea industriei mondiale a vinului, pe măsură ce o clasă mijlocie în creștere a început să aprecieze vinurile din Australia, Chile, Italia și Franța, scrie Agerpres.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Însă, mulți directori din industria vinului din China spun acum că atât piața cât și consumul intern au probleme în a-și reveni din criza care a început înainte de pandemie și a fost prelungită de restricțiile impuse în timpul pandemiei.
"Piața a scăzut semnificativ în termeni de interes al consumatorilor pentru vin și nu dă semne de revenire post COVID", spune Kym Anderson, directoarea centrului de studii economice privind vinul de la Universitatea din Adelaide. Potrivit acesteia, consumul de vin al Chinei în 2023, care include atât importurile cât și producția internă, s-a situat la un sfert față de vârful atins în 2017 iar volumul importurilor anuale s-a redus cu două treimi în această perioadă.
În paralel, din ce în ce mai mulți jucători locali și internaționali au aglomerat piața, astfel că sunt oferite mult mai multe băuturi alcoolice, pe lângă vin, spune Judy Chan, director la cel mai important producător chinez de vin, Grace Vineyards. "Vedem acum mult mai multe cockteiluri, beri artizanale, sunt mult mai multe alegeri pentru consumatori. Vinul avea această alură de sofisticare internațională. O parte a problemei este că și-a pierdut alura", spune Judy Chan.
Piața de alcool din China este cea mai mare din lume, estimată la 336 miliarde de dolari, chiar dacă este dominată de o băutură spirtoasă locală denumită baijiu. Iar eforturile de recuperare a unei cote de piață mai mari pentru băuturile străine au fost frânate de apatia consumatorilor după pandemia de COVID-19.
Chiar dacă încrederea consumatorilor a crescut cu 1,5% în luna ianuarie, ea rămâne totuși în apropiere de un minim istoric, în condițiile în care încetinirea ritmului de creștere, problemele de piața imobiliară și nivelul ridicat al șomajului în rândul tinerilor limitează cheltuielile discreționare.
Yan Yu, care folosește rețeaua socială WeChat pentru a vinde vin direct clienților, majoritatea din clasa mijlocie, spune că clienții au devenit mai sensibili la subiectul preț după pandemie, și cele mai populare sunt vinurile cu preț de sub 200 de yuani (28 de dolari). "China este o piață dificilă. Contextul este unul problematic. Trebuie să găsesc oameni care nu au încercat până acum vin și sunt curioși. Așa îmi cresc afacerea. Trebuie să intri în competiție", spune Yan Yu.
CITEȘTE ȘI FOTO Prima investiție a fondului II GapMinder. Un startup românesc fondat de foști manageri ai VectorWatch, FitBit și UiPathCu toate acestea, Judy Chan crede că piața chineză rămâne una puternică pe segmentul superior, oamenii fiind dispuși să cumpere vinuri scumpe de calitate. "Cred că vinurile Penfolds vor performa bine", a spus Judy Chan făcând referire la cea mai renumită marcă de vin a celui mai mare producător australian, Treasury Wine Estates. "Oamenii sunt dispuși să plătească pentru o marcă recunoscută de vin", a adăugat Judy Chan.
Chiar dacă vinurile Penfolds este posibil să fie apreciate de consumatori, revenirea vinurilor australiene în China va fi un proces dificil pentru mulți alți producători care se luptă deja cu problema supraofertei. Revenirea producătorilor australieni va duce la diminuarea cotelor de piață pentru cei din țări precum Franța, Chile și Italia, care au beneficiat de absența rivalilor australieni pentru a deveni lideri pe piața vinurilor de import din China, evaluată la 1,6 miliarde de dolari, cu ponderi de 48,24%, 19,31% și respectiv 10,1% în 2023.
Chiar dacă acordul de liber schimb convenit în 2015 de Australia cu China oferă vinurilor australiene un avantaj competitiv față de multe alte state, refacerea capacității de export a Australiei în China este un proces care va avea nevoie de timp iar importurile pe o piață care la nivel general se contractă sunt puțin probabile să revină rapid la cifra din 2019, de 790 milioane de dolari.