Patiserii vor scoate pe piață 7,2 milioane de cozonaci în perioada Sărbătorilor Pascale, în scădere față de aceeași perioadă a anului trecut, dar și față de perioada sărbătorilor de iarnă, pe fondul erodării puterii de cumpărare a populației, deși prețurile la unii producători au fost reduse și cu 10% în acest an.
"Apreciem că vom mânca ceva mai puțini cozonaci decât anul trecut și decât în perioada sărbătorilor de iarnă și nu din cauza prețurilor, care chiar au dat în jos la cozonac. Noi vrem să ofertăm acum 7,2 milioane de cozonaci, față de 7,5 milioane anul trecut, pentru că am observat de la supermarketuri că și comenzile lor au fost ceva mai mici și atunci sigur că ne orientăm și noi cu producția, ca să nu greșim. După cum spuneam, reducerea ofertei nu este din cauza prețului, pentru că sunt unii producători, chiar și cei mari, care au redus prețurile și cu 10%, cred că este din cauza puterii de cumpărare. Însă, eu cred că e un lucru bun, pentru că risipa alimentară trebuie să fie tot mai mică și atunci omul cumpără mai chivernisit, mai chibzuit. Am observat acest lucru: omul preferă să cumpere un cozonac mai mic, dar bun decât un cozonac mare și mai puțin bun", a declarat președintele Patronatului Român din Industria de Morărit, Panificație și Produse Făinoase - ROMPAN, Aurel Popescu, pentru Agerpres.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Din punct de vedere al sortimentelor de cozonaci, Popescu a precizat că patiserii vin cu o ofertă extrem de bogată, iar umpluturile sunt "cu de toate", respectiv cu portocalele, smântână, ciocolată sau fistic, însă cei mai căutați rămân cozonacii clasici cu nucă, cu stafide și cu rahat.
Acesta a subliniat că și exportul și-a menținut trendul din anii trecuți, circa 10% din cozonacii produși în această perioadă ajungând în afara granițelor țării, în zonele unde locuiesc români.
"Cam 10% din producție pleacă la export și cred că e un lucru bun. Eu dacă aș fi la guvernare aș da o primă de export. Se dau bani pentru morcovi, pentru tomate, pentru usturoi, pentru vacă, pentru porcul de Mangalița, practic pentru orice, dar nu și la procesare. Aici nu se dă nimic și noi suntem supărați. Procesarea e între supermarketuri, care vor prețuri mici, și consumatori, practic e prinsă ca într-o menghină", a subliniat șeful ROMPAN.
Potrivit sursei citate, patiserii lucrează "la foc continuu" pentru a intra pe piață în această perioadă și cu pască, produsul specific Sărbătorilor Pascale.
"Avem o pască foarte bună, cu brânză sau cu ciocolată, dar cea tradițională cu brânză și smântână este cea mai căutată. Acum, în ultimele zile se mărește cererea foarte mult și pentru că pasca are o durată de valabilitate mică, lucrăm zi și noapte, la foc continuu. Oferta noastră de pască este cam de 15-20% din cantitatea de cozonac", a adăugat reprezentantul Industriei de Morărit și Panificație.
În privința cozonacilor care nu se vând și se apropie de termenul de valabilitate, Aurel Popescu a menționat că în prezent aceste produse nu se mai distrug ci sunt date unor organizații care le împart mai departe în centre sociale.
"Acum nu se mai distruge nimic, iar cu legea nouă privind risipa alimentară se dau la niște organizații care le strâng și le împart mai departe. Noi și înainte cu tot ceea ce rămâneam mergeam la case de copii, la bătrâni, la persoane greu deplasabile și împărțeam cozonacii. Și acum am livrat foarte mulți cozonaci. Pâinii și cozonacului noi i-am dat un termen de valabilitate ca să ne asigurăm că nu se întâmplă chiar nimic, dar se poate consuma și peste două săptămâni", a explicat președintele ROMPAN, Aurel Popescu.
ROMPAN este prima asociație constituită în România în 1990 și cuprinde peste 200 de societăți din toate domeniile din industrie, cota de piață fiind de peste 60% pe morărit, 40% la panificație, 70% la paste făinoase și 55% la biscuiți.