Norofert, producător de inputuri organice și jucător pe piața agricolă, raportează afaceri în creștere puternică față de anul precedent, pe fondul dezvoltării liniilor de business din portofoliu.
Veniturile din exploatare ale grupului au ajuns la 77,35 milioane lei în creștere cu 58% față de 2021, iar cifra de afaceri consolidată a atins 70,68 milioane lei, în creștere cu 36%, din care, Norofert S.A., la nivel individual, are o cifră de afaceri de 67,71 milioane lei. Rezultatul net consolidat a înregistrat o creștere de 49% comparativ cu 2021 ajungând la 10,56 milioane lei, datorită unei mai bune prezențe în piață, vânzări semnificativ mai mari de inputuri solide și lichide, core-businessul Norofert având cea mai mare influență asupra creșterii, spre deosebire de anul 2021.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
„Ne mândrim cu investițiile pe care le-am realizat în 2022, primul M&A – o fermă de 1.000 hectare și achiziția imobilului unde își desfășoară activitatea fabrica de la Filipeștii de Pădure. 2022 a fost primul an întreg de activitate la ferma Zimnicea iar cele două campanii agricole ne-au adus rezultate peste așteptări, cu recolte peste media zonei.
Cred că, odată cu achiziția Agroprod CEV SRL, Norofert a demonstrat că poate să realizeze tranzacții M&A într-un mod eficient și profitabil. În plus, punerea în funcțiune a liniei de îngrășăminte de sol în timp record, după întârzieri la livrare, ne-a permis să demarăm producția pentru a onora comenzile din campania de toamnă și cea de presales 2023.
De asemenea, achiziția terenului și a fabricii de la Filipestii de Pădure ne vor permite investiții suplimentare începând cu anul acesta, iar pe cei 10.000 metri pătrați de teren pe care îi avem liberi avem posibilitatea de a scala producția și depozitarea.
CITEȘTE ȘI Petre Daea: Prețurile produselor alimentare s-au liniștit, o parte dintre ele au scăzut Mai mult, cifrele ne arată că marja brută s-a îmbunătățit, depășind din nou 20%. Acesta este un indicator fundamental pentru noi deoarece ne arată, în special într-un an dificil, că putem să stăm deasupra inflației și să fim profitabili chiar și în condiții adverse. Cashflow-ul pe care ne-am străduit să-l îmbunătățim prin utilizarea de produse bancare precum factoring și scontări ne-au permis să achiziționam volume mari de materie primă și să investim în îmbunătățiri în fluxurile de producție, ambele aducând economii în costing-ul produselor proprii”, spune Vlad Popescu, Președintele Consiliului de Administrație.
În 2022, cheltuielile cu materialele au înregistrat o creștere de aproximativ 18 milioane lei, cu 75% mai mult față de perioada similară din 2021, datorată creșterii vânzărilor de inputuri lichide și solide produse. De notat este și faptul că toate costurile cu materiile prime și transportul acestora au crescut în decursul anului 2022, din cauza tulburărilor de fluxuri logistice cauzate de războiul din Ucraina și presiunea inflaționistă din piață.
Cheltuielile cu personalul au stagnat la nivelul anului 2021, în comparație cu creșterile de vânzări pe care Norofert le-a avut în 2021. Acest fapt s-a datorat și externalizării procesului de vânzări și intermediere, în special pentru zonele țării în care acoperirea cu forța de vânzări proprie nu era suficientă.
Cash-flow-ul companiei a cunoscut o îmbunătățire față de 2021 și o diferență foarte mare vs. 2020, datorată cash-flow-ului pozitiv care a caracterizat anul 2022. Factoring-ul, scontările BO și vânzările de îngrășăminte solide cu plata în avans au adus cash în companie, care a fost utilizat pentru finanțarea investițiilor necesare punerii în funcțiune a liniei de producție îngrășăminte granulate, în ferma Zimnicea și a achizițiilor de aparatură de laborator pentru multiplicare microorganisme și bacterii.
Creanțele au cunoscut o scădere cu 5,86% în comparație cu finalul de an 2021 ca urmare a unei bune gestionări a acestora și transformarea lor în cash înainte de termen prin factoring și scontări de BO. De asemenea, Norofert S.A. a folosit creanțe în valoare de aproximativ 15 milioane lei pentru a garanta împrumuturile bancare destinate achiziției fabricii de la Filipestii de Pădure precum și liniei de credit de 2 milioane euro, ambele contractate cu EximBank S.A.
Pe o piață a produselor fitosanitare și îngrășămintelor ecologice apreciată la 10-12 milioane de euro, Norofert deține o cotă de piață aproximativă de 30%, estimată prin raportarea numărului de hectare de cultură ecologică pentru care necesarul de fitosanitare / îngrășământ ecologic a fost acoperit de vânzările Norofert la numărul total de hectare de cultură agricolă pe care se aplică inputuri ecologice.
Potrivit așteptărilor conducerii Norofert, având în vedere faptul că, în prezent, pe această piață se comercializează aproape exclusiv produse fitosanitare și fertilizante foliare, creșterea capacității de producție și desfacere de îngrășăminte de sol organice va contribui la consolidarea și amplificarea poziției concurențiale.
Conducerea companiei propune modificarea politicii de dividend prin adăugarea unui dividend în numerar cu creștere anuală, propunerea inițială pentru primul dividend fiind de 1,2 milioane lei brut. Conducerea companiei consideră această politică de dividend ca fiind o dovadă importantă a responsabilității societății, cuantumul dividendului fiind unul conservator și sustenabil pentru o companie în dezvoltare.
Noua propunere pentru distribuirea de dividend va fi supusă aprobării acționarilor companiei în cadrul Adunării Generale Anuale, ce va avea loc în data de 21 aprilie 2023, iar plata dividendului este estimată pentru lunile octombrie-noiembrie 2023.
Deși perspectivele pentru 2023 nu par a fi foarte optimiste din cauza presiunii pe prețul cerealelor pus de exportul masiv al Ucrainei, instabilității politice și a riscului climatic, managementul companiei își păstrează totuși încrederea că agricultura vă arata din nou reziliență, așa cum a făcut-o și în anul 2022.
Cu toate acestea, filosofia de creștere pentru 2023 va fi una de consolidare, neasumare de riscuri și stabilitate în ceea ce privește parcursul în piață. Investițiile mari finalizate în 2022 au ajutat la consolidarea poziției companiei și au pus bazele unor creșteri sănătoase în anii următori, iar continuarea investițiilor încă în derulare confirmă dorința de creștere a companiei.