Comisia Europeană nu are bani imediați în buget și nici o modalitate clară de a ajuta la finanțarea costurilor suplimentare de transport cu care se vor confrunta exporturile ucrainene de cereale odată cu încheierea acordului referitor la transportul pe Marea Neagră, ceea ce lasă Rusiei o oportunitate de a face venituri prin propriile sale exporturi de cereale, au declarat pentru Reuters surse de la Bruxelles.
Rusia a renunțat luna aceasta la acordul referitor la transportul cerealelor pe Marea Neagră, mediat de ONU și Turcia, care permitea trecerea în siguranță a navelor de marfă ucrainene încărcate cu cereale și semințe oleaginoase pentru a ajunge pe piețele globale, scrie News.ro.
Ucraina, unul dintre cei mai mari exportatori de cereale din lume, va trebui acum să se bazeze aproape în întregime pe rute costisitoare prin Uniunea Europeană, iar cea mai ieftină arteră alternativă, fluviul Dunărea, s-ar putea să nu-și poată extinde volumul atât de mult pe cât se spera după recente bombardamente ruse.
Între timp, Rusia a promis deja cereale gratuite unora dintre clienții africani ai Ucrainei.
Pe de altă parte, Fondul Monetar Internațional a estimat o creștere cu 10-15% a prețurilor globale la cereale ca urmare a situației.
SCRISOAREA UCRAINEI
Într-o scrisoare datată 21 iulie și văzută de Reuters, ministerul ucrainean al agriculturii i-a cerut șefului UE pentru comerț, Valdis Dombrovskis, ca Bruxelles-ul să ofere ajutor financiar pentru costurile suplimentare de transport legate de utilizarea rutelor alternative ale UE, cunoscute sub numele de "coridoarele de solidaritate". Ucraina estimează că acest cost suplimentar este de 30-40 de dolari pe tonă.
Săptămâna aceasta, comisarul european pentru agricultură, Janusz Wojciechowski, a declarat că Rusia ar putea beneficia de o reducere a costurilor față de Ucraina dacă UE nu contribuie la reducerea ușurarea poverei financiare a Kievului.
CITEȘTE ȘI Cerealcom, cel mai mare trader român de cereale, semnează pentru 100 milioane euroCu toate acestea, nu există o cale clară, au declarat sursele Reuters.
"Nu am găsit încă o soluție pentru a sprijini transportul de cereale. Oamenii se tot gândesc încă de anul trecut", a declarat o sursă care are cunoștință despre discuțiile din Comisie. "S-au depus deja multe eforturi pentru simplificarea sistemului", a adăugat sursa.
În scrisoare, Ucraina a cerut, de asemenea, ca aceste coridoare de solidaritate să fie extinse cu 1-1,5 milioane de tone pe lună prin "coridoare verzi", inclusiv către Marea Adriatică, către statele baltice, către Germania și Olanda.
BANI PUȚINI
O sursă diplomatică a declarat că banii sunt foarte puțini și că fondurile substanțiale ar putea veni doar după revizuirea bugetară, la jumătatea perioadei, care ar putea dura încă câteva luni pentru a fi pusă la punct, în condițiile în care recolta de porumb de toamnă se apropie.
Un purtător de cuvânt al Comisiei a confirmat primirea scrisorii și a declarat: "În prezent, evaluăm astfel de cereri și vom răspunde în timp util".
Una dintre probleme este interzicerea temporară a importurilor de cereale ucrainene în cinci țări vecine ale UE. Cele cinci state, între care România, fac presiuni pentru o prelungire a restricțiilor dincolo de 15 septembrie. Polonia se opune vehement ca cerealele ucrainene să intre pe piața sa și a declarat că încearcă să obțină un aranjament flexibil privind interdicția.
CITEȘTE ȘI VIDEO Tesla, acuzată de manipularea autonomiei și anulări pe bandă rulantă a reclamațiilor, cu echipă secretă. "Fiecare anulare de programare era celebrată cu o lovitură într-un xilofon, urmată de aplauze ale colegilor."Aceste țări au primit unele fonduri compensatorii de la Comisie pentru fermierii lor, care au fost grav afectați de afluxul brusc de cereale suplimentare din ultimul an.
Cu toate acestea, reacțiile de respingere sunt în creștere, a declarat o a doua sursă diplomatică, deoarece unele state nu văd utilitatea de a plăti costuri suplimentare de transport din cauza acestei interdicții.
RUTE ALTERNATIVE
UE a suspendat tarifele pentru mărfurile ucrainene și a înființat coridoarele de solidaritate în luna mai a anului trecut, iar Comisia, împreună cu alți creditori, a alocat 1 miliard de euro, care sunt încă în curs de plată, pentru a atenua blocajele logistice și a reduce unele costuri.
În ceea ce privește compensațiile directe pentru transport, Comisia nu este sigură cum să ajute. "Nu avem instrumente și cui dați acești bani? Există, de asemenea, o sumedenie de întrebări. Nu este rolul Comisiei să ofere asigurări (de transport). Statele pot oferi garanții, dar nu există discuții concludente", a adăugat sursa care are cunoștință de discuțiile Comisiei, referindu-se la costurile suplimentare suportate din cauza riscului de război.
În ultimul an, Ucraina și-a mutat 60% din exporturi prin culoarele de solidaritate și 40% prin Marea Neagră, datorită acordului.
Din volumul transportat prin țările vecine ale UE, două treimi se deplasează de-a lungul Deltei Dunării, în mare parte prin România, care este, de asemenea, cel mai eficient și mai ieftin coridor, scrie Reuters.
CITEȘTE ȘI Tranzacție - Eusebiu Guțu cumpără noi active ale unui combinatLuni, Rusia a bombardat unele porturi și silozuri ucrainene de pe Dunăre. Acest lucru a redus speranțele UE de a crește volumul transportat prin intermediul coridoarelor de solidaritate de la 3 milioane de tone pe lună la 5-5,5 milioane de tone pe lună până la sfârșitul anului, Dunărea reprezentând până la 4 milioane.
"Încă evaluăm riscurile și daunele", a declarat aceeași sursă.
O altă opțiune promovată de Lituania ar fi un coridor baltic, dar aceasta implică două modificări ale ecartamentului feroviar, ceea ce adaugă și mai multe costuri.
În total, 45,5 milioane de tone de exporturi agricole ucrainene, dintre care 41 de milioane au fost cereale, au trecut prin UE și Moldova între mai 2022 și iunie anul acesta.