Societatea Națională ''Casa Română de Comerț Agroalimentar Unirea'' SA intenționează să investească pe termen mediu și lung în jur de 10 milioane de euro pentru achiziționarea unui abator de sacrificare a animalelor, a unei fabrici de procesare legume, dar și pentru un magazin concept al Casei Unirea.
"Dorim să trecem și pe partea de investiții, iar în acest sens intenționăm să achiziționăm un abator pentru sacrificarea animalelor. Este multă cerere la export și de ce să dăm animalele în viu și să nu le sacrificăm? În ultima perioadă mai mulți miniștri ai Agriculturii au fost interesați de produsele românești, iar ultimele două vizite de la Ministerul Agriculturii au fost ale miniștrilor din Iordania și Maroc. Într-adevăr, există un interes foarte mare pentru animalele vii, dar și pentru carne și de aceea este păcat să dăm animalele în viu când putem să le dăm sacrificate, respectiv cu valoare adăugată mai mare. În plus, am putea valorifica și lâna, având în vedere că s-a semnat un contract de finanțare pentru construcția celei mai mari fabrici de lână din Europa, la Vitomirești în județul Olt. De asemenea, intenționăm să cumpărăm și o făbricuță de procesare pentru legumele de calitatea a II-a și a III-a și, nu în ultimul rând, lucrăm deja la un magazin concept al Casei Unirea. Acestea sunt planurile pe care ni le propunem pe zona de investiții pe termen mediu și lung", a declarat pentru Agerpres directorul general al societății, Mariana Cotoi.
Aceasta a precizat că suma preconizată pentru aceste investiții nu va depăși 10 milioane de euro și va fi alocată din veniturile proprii, dar nu exclude posibilitatea de a atrage și fonduri europene.
"Dacă banii ar veni din bugetul Ministerul Agriculturii prin capitalizarea Casei de Comerț Unirea, sigur că lucrurile s-ar întâmpla mult mai repede, dar dacă nu primim acest sprijin, atunci va trebui să ne auto-gospodărim și atunci perioada de timp pentru atingerea target-ului propus va fi mai lungă. Încercăm să atragem și fonduri europene, și spun încercăm, pentru că 2022 a fost primul an pe profit pentru societate, iar anumite finanțări europene te condiționează ca ultimele două exerciții financiare să fie pe profit. O să încercăm să vedem dacă găsim o variantă de finanțare, poate în PNRR, în care să se facă referire strict la ultimul an financiar", a subliniat Mariana Cotoi.
Casa Unirea a încheiat anul 2022 cu un profit brut de 2,133 milioane de lei, iar pentru 2023, potrivit Ordinului privind bugetul de venituri și cheltuieli publicat de Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale (MADR), acesta este estimat la 717.000 lei.
Casa Unirea mizează pe venituri de 19,14 milioane de lei în 2023, cu 413% mai mult față de anul trecut, când a raportat 4,631 milioane de lei.
"Am încheiat într-adevăr pe profit anul trecut, așa cum ne-am propus, respectiv peste 2 milioane de lei. Acesta a fost obiectivul nostru principal să o scoatem pe profit ca să fie funcțională. Legat de target-ul de anul acesta, sigur că dorim să obținem un profit mult mai mare, dar nu ne gândim neapărat la profitul nostru financiar ci în primul rând la câștigul producătorului român prin valorificarea produselor agroalimentare. Ordinul privind bugetul de venituri și cheltuieli publicat pe site-ul Ministerului Agriculturii va mai suporta o rectificare, probabil după 30 iunie, pentru că iată ne-am propus și alte lucruri pe care vrem să le facem funcționale prin Casa Unirea", a menționat șefa Casei Unirea.
CITEȘTE ȘI VIDEO & FOTO Am testat noua Dacia Spring Extreme, cu motor de 65 CPÎn ceea ce privește proiectul de achiziții legume și fructe de la producătorii agricoli înscriși în cooperative în vederea livrării producției către marile lanțuri de magazine, Mariana Cotoi a menționat că societatea a avut o întâlnire la MADR cu reprezentanții a opt cooperative din cinci județe, respectiv din Olt, Dolj, Teleorman, Vâlcea și Galați, dar vor urma întâlniri și cu celelalte cooperative din alte zone ale țării.
"Am avut întâlnire cu opt cooperative din cinci județe la sediul Ministerului Agriculturii, pentru că oamenii fiind acum implicați în campania agricolă ar fi fost greu să îi aduci din toată țara la o discuție la București, dar urmează să avem întâlniri ca și cu celelalte cooperative pe zonele geografice ale țării să avem întâlniri. Urmează să primim cantitățile pe care le au disponibile, sortimentele și un grafic de livrare posibil al acestor cantități și ulterior ne vom întâlni cu retailerii. Noi nu ne adresăm doar producătorilor de legume și fructe, ci și celor de produse lactate, mezeluri, conserve, sucuri etc. Pe zona de carne, livrăm acum carne, dar nu direct la retaileri, ci facem o punte între abatoare, procesatori și distribuitori, încercăm să creăm o rețea independentă de retaileri", a explicat ea.
Nu în ultimul rând, directorul general al societății a precizat vor fi extinse grupele de produse, dar numai după ce se va întări și echipa Casei care are în prezent doar 4 angajați. "Pe viitor, pe termen mediu și lung, asta ar fi soluția: să avem contracte ferme unde să dăm toată producția pe care o achiziționăm de la asociații, de la cooperative și noi ca să putem veni în sprijinul lor, pe lângă faptul că le plătim marfa pe loc, la livrare, vrem să-i ajutăm și cu motorină și cu inputuri, dar lucrăm pas cu pas. Este o muncă fantastică. Anul trecut era imposibil să mai angajam oameni, pentru că noi trebuie să ne autofinanțăm până la urmă. Ne gândim ca anul acesta să ajungem la cel mult 10 angajați, dar numai în funcție de evoluția lucrurilor, abia atunci vom extinde echipa, dar vom fi foarte atenți la lucrul acesta pentru că orice om care vine trebuie să aducă plus valoare, nu vom face nimic așa numai de dragul de de a face" , a adăugat Mariana Cotoi.
Până în prezent, Casa de Comerț Agroalimentar Unirea a semnat contracte de livrare cu aproape toți marii retaileri prezenți pe piața românească, mai puțin cu Auchan, Mega Image și Lidl, iar din partea a doua a anului vor încep livrările și pe platformele Bringo și e-Mag.
"În prezent, nu avem contracte de livrare cu retailerii Auchan, Mega si Lidl, în rest avem cu toți ceilalți prezenți pe piață, dar nu pentru că nu au vrut ci pentru că nu am avut timp să finalizăm negocierile. În a doua parte a anului o să începem livrările și cu platformele online, Bringo și e-Mag. De asemenea, pe termen mediu și lung, dorim să ne facem propriile depozite, dar vedem cum vom sta cu fondurile. În primă fază vom încheia niște contracte de parteneriat cu depozite, pentru că marfa trebuie adusă, sortată, ambalată, etichetată, transportată și nu toți producătorii dispun de partea de logistică necesară", a mai spus directorul general al societății.
CITEȘTE ȘI Producătorii agricoli care cultivă usturoi primesc ajutor de minimis de 6 milioane euroCasa Unirea a livrat anul trecut peste 200 de tone de legume și fructe proaspete în rețelele mari retaileri din România și peste 20.000 de conserve până la finele anului trecut, deși activitatea societății a fost reluată abia în octombrie 2022.
Casa Română de Comerț Agroalimentar Unirea SA este o societate națională înființată în 2018, în primul mandat al ministrului Agriculturii, Petre Daea, cu scopul de a valorifica producția agricolă națională. Obiectivul acesteia era de a deschide un lanț de 60 de magazine cu produse românești provenite de la mici producători. Doar două magazine au fost deschise, unul în București și altul în Sibiu, până când proiectul a fost sistat, respectiv în noiembrie 2019, în mandatul ministrului Adrian Oros.