Înainte de a fi prezentată aici, informația a fost anunțată cu mult înainte pe Profit Insider
Executivul susține că neadoptarea acestor derogări de mediu ar conduce la pierderea finanțării obținute din fonduri externe nerambursabile pentru finalizarea obiectivului de investiții Autostrada Sibiu - Pitești, respectiv 17 miliarde lei pentru secțiunile 2 și 3, secțiuni afectate de prevederile legale în vigoare cu privire la arii protejate, cu mențiunea că secțiunile 1 și 5 au fost deja date în trafic, iar secțiunea 4 este realizată în proporție de 85%.
Totodată, neadoptarea derogărilor va conduce la rezilierea contractelor de proiectare și execuție și, implicit, la suportarea de către statul român a daunelor către antreprenori pentru costurile suportate de aceștia atât pentru mobilizarea resurselor necesare execuției lucrărilor, cât și pentru pierderea de profit și alte cheltuieli ce vor fi stabilite în urma proceselor în instanță.

În mod surprinzător, în nota de fundamentare, în ciuda scopului explicit al proiectului, se arată că: ”Proiectul de act normativ nu produce niciun impact asupra mediului”. Poate fi însă vorba de o eroare de redactare, care ar putea fi îndreptată până la data adoptătrii în Guvern, poate chiar cu consultarea societății civile, așa cum prevede legea.

Autostrada Sibiu - Pitești a beneficiat de finanțare în cadrul Programului Operaționat Infrastructură Mare 2014-2020 și este inclus și în Programul Transport 2021 -2027, iar valoarea alocărilor financiare totale din fonduri externe nerambursabile este de aproximati 9,27 miliarde lei (reprezentând aproximatic 1,83 miliarde euro). Diferența, până la concurența valorii totale, urmează a fi acoperită de la bugetul de stat.
Valoarea estimată de BEI a proiectului este de aproape 5,5 miliarde euro, cu TVA. Împrumutul în valoare de 500 milioane euro va sprijini autoritățile române în acoperirea contribuției necesare de la bugetul de stat, prin finanțarea deficitului bugetului de stat creat sau existent pe parcursul implementării proiectului.

Autostrada Sibiu-Pitești și condițiile de protecție a mediului
Coridorul de conectivitate 1 ”Transcarpați” Constanța - București - Pitești - Sibiu - Sebeș - Deva - Lugoj - Timișoara - Arad - Nădlac II - este compus din 13 proiecte de autostradă și asigură legătura între Marea Neagră, prin portul Constanța și granița de vest a țării, pe o lungime de aproximativ 978 km. Întregul coridor se suprapune atât rețelei TEN-T Core cât și ramurii nordice a coridorului european Rin-Dunăre.
Obiectivul de investiții ”Autostrada Sibiu – Pitești” reprezintă singurul tronson lipsă al Coridorului de conectivitate 1 ”Transcarpați” și, din considerentele mai sus expuse, reprezintă un obiectiv major de interes public iar finalizarea acestuia are o importanță strategică la nivel național și european.
În cadrul proiectului sunt prevăzute următoarele lucrări:
- aproximativ 123 de km de autostradă;
- 9 tuneluri rutiere, dintre care 7 tuneluri în cadrul Secțiunii 2 (Boița 1 în lungime de aprox. 264 m, Boița 2 în lungime de aprox. 444 m, Lazaret Nord în lungime de aprox. 1018 m, Lazaret Sud în lungime de aprox. 317 m, Câineni în lungime de aprox. 1532 m, Robești în lungime de aprox. 900 m și · Balota în lungime de aprox. 524 m), 1 tunel în cadrul Secțiunii 3 (Poiana în lungime de aprox. 1780 m) și 1 tunel în cadrul Secțiunii 4 (Momaia în lungime de aprox. 1350 m);
- 2 ecoducte, unul în cadrul Secțiunii 2 (ecoductul Lazaret) și unul în cadrul Secțiunii 3 (ecoductul Călinești);
- lucrări de artă poduri, pasaje și viaducte ce traversează cursuri de apă, printre care râul Olt, căi ferate și drumuri naționale, județene și tehnologice, astfel fiind asigurat accesul fără a întrerupe nicio cale de comunicației.

Prin acordul de mediu și actele de reglementare în domeniul protecției mediului, au fost stabilite condiții și măsuri pentru protecția mediului în vederea realizării proiectului, condiționalitățile pentru protecția mediului fiind respectate prin efectuarea următoarelor lucrări specifice:
- 2 ecoducte, unul în cadrul Secțiunii 2 (ecoductul Lazaret) și unul în cadrul Secțiunii 3 (ecoductul Călinești);
- panouri fonoabsorbante;
- panouri anticoliziune;
- sisteme de colectare, epurare și evacuare a apei pluviale;
- polate și semipolate, cât și viaducte, poduri și pasaje, podețe care au și rol de asigurare a permeabilității faunei;
- consolidări care asigură stabilitatea versanților;
- garduri ranforsate de protecție pentru amfibieni și reptile, cât și pentru animale mari;
- cordoane de vegetație care să ghideze deplasarea unui număr cât mai mare de specii de faună pe sub infrastructuri, inclusiv a unor specii de păsări și a liliecilor.

Guvernul arată că pentru finalizarea obiectivului de investiții ”Autostrada Sibiu - Pitești”, deși au fost respectate toate condițiile și măsurile impuse prin acordul de mediu și actele de reglementare în domeniul protecției mediului obținute pentru realizarea acestui obiectiv, prin efectuarea de lucrări specifice în procesul de execuție a lucrărilor au fost identificate, în urma studiilor de teren (topografice și geotehnice), zone cu potențial de instabilitate, respectiv de alunecări de teren, pentru care se impune în mod stringent efectuarea de noi lucrări care intervin în zone catalogate zone-tampon, respectiv în zone de conservare durabilă și de management durabil, precum și în rezervație naturală și care necesită inclusiv defrișări.
Prin soluțiile tehnice analizate ca urmarea a investigațiilor în teren (studii topografice și geotehnice) a rezultat faptul că în ariile protejate Siturile Natura 2000 ROSCI0046 Cozia și ROSPA0025 Cozia - Buila - Vânturarița sunt necesare exproprieri și scoaterea din circuitul forestier a unei suprafețe de aproximativ 13 ha. Aceasta suprafață suplimentară intră în zona de conservare durabilă a Parcului Național Cozia.
În zonele-tampon, respectiv în zonele de conservare durabilă și de management durabil este interzisă realizarea de construcții noi, cu excepția celor ce servesc strict administrării ariei naturale protejate sau activităților de cercetare științifică ori a celor destinate asigurării siguranței naționale sau prevenirii unor calamități naturale.
Totodată, în rezervațiile naturale nu sunt permise activități de utilizare a resurselor naturale, prin excepție, fiind permise numai acele intervenții care au drept scopuri protejarea, promovarea și asigurarea continuității existenței obiectivelor pentru care au fost constituite, precum și unele activități de valorificare durabilă a anumitor resurse naturale.
Scoaterea definitivă sau temporară din circuitul agricol ori silvic de terenuri de pe raza ariei naturale protejate de interes național/internațional, cu excepția celor aflate în zonele de dezvoltare durabilă, se poate realiza numai pentru obiective care vizează asigurarea securității naționale, a securității sănătății oamenilor și animalelor sau pentru obiectivele destinate cercetării științifice și a bunei administrări a ariei naturale protejate.
Ca urmare, pentru realizarea obiectivului de investiții ”Autostrada Sibiu – Pitești” este necesar a se face derogări de la aceste prevederi legale aplicabile în domeniul protecției mediului