Tot mai mulți părinți nu-și mai influențează copiii să devină medici sau IT-iști și îi duc la evaluări vocaționale

Tot mai mulți părinți nu-și mai influențează copiii să devină medici sau IT-iști și îi duc la evaluări vocaționale
scris 21 dec 2015

Prestigiul unei meserii, precum cea de medic ori avocat, sau, mai nou, salariile mari din IT au împins, de-a lungul timpului, mulți părinți să-și orienteze copiii spre o meserie sau alta, fără a ține cont de adevăratele înclinații ale acestora, iar acest lucru nu duce numai la adulți frustrați, care nu performează, ci și la o societate nesănătoasă.

Mihaela Feodorof, fost director de resurse umane al BRD, a început în urmă cu șase ani o afacere de evaluări vocaționale și de personalitate pentru copii - Yourway - și spune că tot mai mulți părinți au început să conștientizeze că dezvoltarea copilului este mai importantă decât propriile dorințe, pasiuni sau eșecuri și îi aduc să-și descopere înclinațiile și să facă propriile alegeri în carieră. 

Urmărește-ne și pe Google News

”Întâmplarea a făcut ca eu, lucrând în resurse umane, să întâlnesc foarte mulți candidați din segmentul de vârstă tânăr care nu erau absolut deloc setați pe ceea ce înseamnă profesie, deoarece alegerile lor fuseseră luate din cu totul alte motive decât apetitul pentru profesia respectivă. (…) Acest business s-a născut din dorința ca nevoile candidaților să se întâlnească cu nevoile de pe piața muncii, de a descoperi performanța”, a declarat pentru Profit.ro Mihaela Feodorof.

Ea dă ca exemplu foarte mulți tineri care accesează medicina sau informatica, domenii, care în majoritatea cazurilor, nu sunt în acord cu preocupările și înclinațiile lor sau chiar cu personalitatea lor.

”Asta înseamnă că voi aduce în piața forței de muncă încă un medic care va face recomandări uzuale și nu performanță. Nu este sănătos pentru societate să nu avem performanță în toate domeniile, ne vom frustra devenind preocupați doar de natura materială. Este o capcană în care cădem. Un medic care va face acest lucru din vocație va găsi și resurse financiare care să-i ofere un grad de confort, dar, datorită pasiunii cu care își face meseria, va ajunge la performanță”, adaugă Feodorof.

Evaluarea vocațională poate fie efectuată la tineri cu vârsta între 14-18 ani, costă circa 100 euro, și se face o singură dată în viață. Evaluările sunt realizate de psihologi specializați și cu instrumente licențiate, normate pentru specificul populației din România.

Procesul de evaluare constă în trei etape, o întâlnire de lucru a psihologului cu copilul și familia în care se discută parcursul educațional, evaluarea copilului și întâlnirea de feedback.

”Pe baza informațiilor din evaluare se analizează și se redactează un raport foarte detaliat, care poate fi accesat și ulterior, în momente importante ale copilului, nu doar în întâlnirea de feedback, fie când alege un liceu o facultate, când întâmpină dificultăți în ceea ce privește formarea și dezvoltarea lui, nu numai școlară, poate face sport, balet, pictură. Orice evaluare costă în medie 100 euro, care implică în primul rând licențele testelor, și se face o dată în viață. Am cunoscut părinți care au strâns acești bani”, continuă Mihaela Feodorof.

Ea spune că majoritatea părinților care accesează aceste servicii pentru copii lor au surpriza unor schimbări radicale sau, în alte cazuri, se lărgește paleta de opțiuni.

”În evaluarea vocațională clasificăm deja domeniile mari și ocupațiile așa cum sunt ele regăsite în România, în așa fel încât să am un plan de acțiune pentru ce urmează să studiez și în ce ritm ajung la performanță. Sunt și părinți care nu sunt neapărat mulțumiți de rezultat, dar se acomodează cu ideea dacă vor fericirea copilului lor, pentru că vin aici în căutarea unor răspunsuri”, afirmă Feodorof.

Yourway evaluează anual sute de copii, din toată țara, inclusiv prin parteneriate cu școli private sau de stat și ONG-uri, iar pe parcurs a introdus și alte evaluări, precum testarea creativități copiilor de la 5 ani, evaluarea cognitivă pentru copii preșcolari și evaluarea personalității de la 7 ani.

”Cei mai mulți clienți sunt din segmentul 14-18 ani, însă numărul de clienți pe lună variază, de la cererile individuale unde putem să lucrăm cu unul-doi copii pe zi, inclusiv în week-end, și variază când avem proiecte ample, de volum, când suntem angajați de un părinte pentru clasa în care învață copilul, de către un ONG care lucrează cu copii sau de către multinaționale care sunt sponsori pe anumite proiecte educaționale, unde am lucrat și cu 200 de elevi. Am lucrat și un an cu o clasă, nu numai pe evaluare, ci și pe proiecte de dezvoltare”, menționează Feodorof.

Ea spune că spaima părinților este că o dată integrați în sistem, acesta îi va răpi din copilărie.

”Nu există sistem perfect, însă dacă se pune copilul, elevul, în prim plan atunci orice sistem poate fi ajustat pentru o relație confortabilă. Atât timp cât însă se pun în prim plan obiectivele adultului și sistemului, iar copilul este doar o anexă, atunci lucrurile se întâmplă cu experiențe neplăcute pentru copil în momentul în care el se dezvoltă ca personalitate și atunci ajungem adulți cu traume și frustrări”, mai arată Feodorof.

Mihaela Feodorof povestește că Yourway a plecat de fapt de la adulți și companii (Performanceway), dar cererea clienților a determinat dezvoltarea segmentului sub 18 ani, care este acum cel mai vizibil din companie și care se dublează de la an la an.

”Nu am știut ce așteptări financiare să-mi setez pentru acest business, am identificat nevoia, dar nu știam cât va fi de accesat. Primul client a fost un părinte și nu o companie. Afacerea crește în fiecare an, se dublează”, mai spune Feodorof.

viewscnt
Afla mai multe despre
youway
evaluare
tineri
cariere
performanță