Senatorii au respins luni proiectul de Codul Administrativ, adoptat în iulie anul trecut, în sesiune extraordinară, de Parlament și prin care erau acordate pensii speciale primarilor și altor aleși locali, în timp ce parlamentarii primeau dreptul de a fi numiți, fără concurs și specializare, ca prefecți. Conform Codului, primarii ar fi putut fi PFA și face parte din adunările generale ale companiilor locale. Codul stabilea și cota redevențelor ce ar fi revenit autorităților locale, înlesnind totodată transferul terenurilor, lacurilor și plajelor în domeniul public al autorităților locale. Curtea Constituțională a stabilit că legea este neconstituțională în ansamblul ei, pentru că nu a fost consultat Consiliul Economic și Social și nu a fost respectat principiul bicameralismului.
Președintele Iohannis sesizase și el Curtea Constituțională cu privire la Codul Administrativ, dar a Curtea a acceptat, anul trecut, doar sesizările partidelor de opoziție, care au reclamat nerespectarea principiului bicameralismului în adoptarea legii și lipsa consultării publice.
Proiectul de Cod fusese preluat de PSD de la Ministerul Dezvoltării și adoptat printr-o comisie specială a celor două camere ale Parlamentului.
Proiectul va fi transmis acum pentru respingere și Camerei Deputaților, dar nu este exclus ca partidele de la punere să reintroducă prevederile acestuia într-un nou proiect de lege.
CITEȘTE ȘI Reconfirmare: Papa Francisc vine în România anul acestaCodul elimina o serie de incompatibilități pentru membrii Guvernului
În cazul membrilor Guvernului nu mai este menținută interdicția de a ocupa o funcșie publică în decurs de 3 ani de la hotărârea definitivă a instanței cu privire la existența unui conflict de interese sau stări de incompatibilitate.
Noua lege restrângae domeniul de aplicare a răspunderii unui membrul al Guvernului pentru un eventual conflict de interese, permițând practic celelalte fapte realizate dintr-un interes personal de natură nepatrimonială ori cu scopul de a obține un folos material pentru alte rude apropiate sau pentru alte persoane. Concret, membrul Guvernului era apărat de răspundere dacă asigura folosul material pentru alte rude apropiate (nepoți, veri etc), concubini, prieteni sau persoane cu care a stabilit diverse înțelegeri sau parteneriate.
Totodată, Codul elimina cazul reglementat de art. 8 alin. (2) din Legea nr. 90/2001, conform căruia, dacă averea unui membru al Guvernului a fost declarată, în tot sau în parte, ca fiind dobândită în mod ilicit, printr-o hotărâre judecătorească irevocabilă, el este demis de Președintele României, la propunerea prim-ministrului.
CITEȘTE ȘI Regele Iordaniei își anulează vizita în România în urma anunțului privind mutarea ambasadei la IerusalimPensii speciale pentru aleșii locali
Codul instituia pensia specială pentru aleșii locali, calculată, în limita a trei mandate, ca produs al lunilor de mandat cu 0,40% din indemnizația brută lunară în plată corespunzătoare funcției. Primarii, viceprimarii, președinții și vicepreședinții de consilii județene, aleși începând cu anul 1992, urmau a fi beneficiarii acestor pensii. Pensia urma a fi suportată de la bugetul de stat, fără a beneficia de ea aleșii condamnați pentru infracțiuni de corupție.
Codul mai prevedea că, spre deosebire de alți candidați la o astfel de funcție, parlamentarii pot ocupa funcții de prefect fără concurs și fără pregătirea de specialitate cerută în cazul celorlalți candidați.
Proiectul mai prevedea și introducerea cotei de 20% ca pondere a unei minorități etnice pentru a folosi limba în administrație și servicii, reglementările privind funcțiile de administrator public precum și o serie de reglementări privind funcționarii publici.
CITEȘTE ȘI Amenzile pentru deranjarea vecinilor vor fi majorate substanțial. Pentru că acum preferă să plătească amenzi, recidiviștii vor fi pedepsiți cu muncă în folosul comunitățiiConform Codului, primarii puteau funcționa ca PFA și reprezenta grupuri de interese economice
Funcția de primar, viceprimar, președinte sau viceprimar al consiliului județean nu mai era incompatibilă cu calitatea de persoană fizică autorizată care exploatează o întreprindere individuală sau o întreprindere familială, respectiv cu calitatea de membru al unui grup de interes economic.
Aceste incomptaibilități au fost eliminate de parlamentarii puterii.
Dacă în forma inițială, primarii și președinții de consilii județene puteau reprezenta unitățile administrative doar în adunările generale ale operatorilor regionali de servicii comunitare, în forma aprobată prin vot final aleșilor locali le era permis să facă parte și din adunările generale ale operatorilor locali.
Mandatul de consilier local urma a fi alidat fără ca acesta să mai dovedească prin cazier că nu este condamnat prin hotărâre judecătorească definitivă și nici că nu este pus sub interdicție judecătorească.
CITEȘTE ȘI Avertisment: Transportul rutier de mărfuri din Marea Britanie depinde și de șoferii din România. Un Brexit va agrava criza de personalContractul de management a fost eliminat la numire pentru șefii serviciilor locale și administratorul public
Numirea instituțiilor de interes local și serviciilor deconcetrate urma ar fi fost aprobată de consiliul local, la propunerea primarului, pe bază de concurs, dar fără obligația existenței unui contract de management la momentul numirii, stabilește proiectul de lege.
De asemenea, contractul de management ar fi fost eliminat și pentru administratorul public al unei localități, care ar fi putut fi numit la propunerea primarului sau președintelui de consiliu județean.
Dacă pentru aleși și autorități locale au fost prevăzute o serie de exceptări de la normele în vigoare, în schimb Autorități Naționale a Funcționarilor Publici parlamentarii i-au redus o serie de atribuții privind organizarea concursurilor și evaluarea funcționarilor publici.
Modificările au generat o reacție de avertisment din partea Bruxelles-ului.
Terenurile, lacurile și plajele ajungeau mai ușor în domeniul public al autorităților locale
În proiect ”justificarea temeinică a uzului sau a interesului public național, județean sau local” a fost eliminată în cazul trecerii unui bun din domeniul privat al statului în domeniul public al acestuia prin hotărâre a Guvernului, cât și la trecerea unor astfel de bunuri din domeniul privat al unei localități în domeniul public al acesteia.
Tot la propunerea majorității, lacurile și plajele care nu sunt declarate de interes public național au fost incluse în lista bunurilor care aparțin domeniului public al județului.
Noi condiții privind contractele de concesiune și redevențele care revin autorităților locale penrtru resursele de suprafață
Contractul de concesiune se încheie în conformitate cu legea română, indiferent de naționalitatea sau de cetățenia concesionarului, pentru o durată care nu va putea depăși 49 de ani, începând de la data semnării lui, dar Codul stabilea totodată că prin legi speciale pot fi stabilite concesionări cu durată mai mare de 49 de ani.
Guvernul propusese ca redevența, obținută prin concesionare, să fie venit la bugetul de stat sau la bugetele unităților administrativ-teritoriale, după caz.
CITEȘTE ȘI UPDATE Parlamentul a decis: Exprimarea inechivocă a intenției de săvârșire a unui act de terorism, indiferent de context sau modalitate, va fi considerată tentativă și pedepsită cu închisoareaAleșii au stabilit că, în cazul resurselor de suprafață, redevența obținută se distribuie 40% la bugetul local al județului, 40% la bugetul localității unde există exploatarea, iar doar 20% la bugetul de stat.
Parlamentarii au stabilit în comisii și noi condiții pentru licitațiile de închiriere a bunurilor din proprietatea publică a statului sau a unităţilor administrativ-teritoriale.
Astfel, procedura de licitaţie se putea desfăşura numai dacă în urma publicării anunţului de licitaţie au fost depuse cel puțin două oferte valabile. În cazul în care în urma publicării anunţului de licitaţie nu erau fost depuse cel puţin două oferte valabile, concedentul era obligat să anuleze procedura şi să organizeze o nouă licitaţie.