Ajustarea bazei impozabile este posibilă în cazurile în care contravaloarea bunurilor livrate sau a serviciilor prestate nu se poate încasa, însă situația radierii beneficiarului din Registrul Comerțului, în urma dizolvării acestuia pentru alte motive decât falimentul, nu este inclusă în cazurile reglementate de lege pentru ajustarea bazei impozabile. Senatul a adoptat acum un proiect de lege, inițiat de câteva zeci de parlamentari, pentru modificarea Codului Fiscal va permite agenților economici să-și ajusteze baza de TVA și pentru creanțe datorate de către beneficiarii care au fost radiați din Registrul Comerțului, în urma dizolvării lor, din alt motiv decât falimentul.
Proiectul va fi trimis acum la Camera Deputaților, care este cameră decizională.
Senatorii au adăugat în proiectul inițial prevederea că modificarea legislativă ar urma să intre în vigoare la 6 luni de la publicarea în Monitorul Oficial.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Proiectul de lege a fost inițiat de către senatorul USR Bob Virgil Marius, împreună cu mai mulți parlamentari USR, dar a fost susținut semnificativ și de parlamenari PNL, UDMR, PSD și AUR.
Exemplu dat de inițiatori
Conform art. 237, pct. (1) lit. c, o societate nu mai are sediu social, (i-a expirat contractul de sediu), va primi notificare de la R.Com să acopere problema, în caz contrar R.Com. va depune cerere la Tribunal pentru dizolvare. Tribunalul va pronunța dizolvarea, care se va înregistra la R.Com, iar după 30 de zile, în lipsa apelului sau a unei cereri de declanșare a falimentului, se radiază.
Creditorii unei asemenea societăți nu se pot opune la aceste proceduri, nu au calitate procesuală, în consecință nu au cum să își recupereze creanța, exact ca și în cazul falimentului, unde masa credală nu îi poate îndestula.
"Această completare a Codului Fiscal este necesară, ea încadrându-se în sfera situațiilor de ajustare deja reglementate, având în vedere că temeiul acestei ajustări îl constituie imposibilitatea recuperării creanței din motive neimputabile creditorului, și va înlătura inechitatea existentă în prezent, precum și litigiile ce decurg din această situație. Propunerea va avea un efect benefic asupra mediului de afaceri, dând posibilitatea agenților economici să-și ajusteze baza de TVA și pentm creanțe datorate de către beneficiarii care au fost radiați din Registrul Comerțului, în urma dizolvării lor, din alt motiv decât falimentul acestora", argumentează parlamentarii.
CITEȘTE ȘI DOCUMENT Guvernul a semnat: Frauda cu TVA care prejudiciază bugetul UE - Închisoare de la 7 la 15 ani pentru anumite fapteImpactul bugetar ar urma să fie minim, potrivit inițiatorilor, întrucât situațiile ce se doresc reglementate prin propunerea legislativa au o pondere redusă în practică, reducerea bazei impozabile a TVA în urma acestei propuneri fiind nesemnificativă.
De asemenea, propunerea va avea ca efect dispariția litigiilor legate de ajustările de taxe efectuate de agenții economici fără a avea o bază legală, fapt ce va contribui și la degrevareaa instanțelor de judecată, de astfel de cauze.
Proiectul de lege
Proiectul - Lege pentru completarea Legii Nr. 227/2015 privind Codul fiscal
Articol unic - La articolul 287, alineatul 1, din Legea nr. 227/2015 din 8 septembrie 2015 privind Codul fiscal, litera d) se modifică și va avea următorul cuprins:
CITEȘTE ȘI ANAF a dat startul angajărilor cu peste 300 de posturi la regionala București și urmează recrutări de personal și în țară. Șeful ANAF anunța pe finalul anului trecut planuri pentru angajări record“d) în cazul în care contravaloarea bunurilor livrate sau a serviciilor prestate nu se poate încasa ca urmare a intrării în faliment a beneficiamlui sau ca urmare a punerii în aplicare a unui plan de reorganizare admis și confirmat printr-o sentință judecătorească, prin care creanța creditorului este modificată sau eliminată, ori ca urmare a dizolvării beneficiarului, în cazurile prevăzute de art. 237, alin. 1 lit. a), b), c) si e) din Legea societăților, nr. 31/1990, urmată de radierea acestuia din Registrul Comerțului. Ajustarea este permisă începând cu data pronunțării hotărârii judecătorești de confirmare a planului de reorganizare, iar în cazul falimentului beneficiarului, începând cu data sentinței sau, după caz, a încheierii, prin care s-a decis intrarea în faliment, conform legislației privind insolvența. în cazul dizolvării beneficiarului pentru motivele prevăzute la art. 237, alin. 1 lit. a), b), c) si e) din Legea societăților, nr. 31/1990, ajustarea este permisă începând cu data la care societatea a fost radiată din Registrul Comerțului.
Ajustarea se efectuează în termen de 5 ani de la data de 1 ianuarie a anului următor celui în care s-a pronunțat hotărârea judecătorească de confirmare a planului de reorganizare, respectiv a celui în care s-a decis, prin sentință sau, după caz, prin încheiere, intrarea în faliment, ori a celui in care s-a înregistrat radierea societății beneficiare în Registrul Comerțului. In cazul în care intrarea în faliment a avut loc anterior datei de 1 ianuarie 2019 și nu a fost pronunțată hotărârea judecătorească definitivă/definitivă și irevocabilă de închidere a procedurii prevăzute de legislația insolvenței până la această dată, ajustarea se efectuează în termen de 5 ani de la data de 1 ianuarie 2019. Ajustarea este permisă chiar dacă s-a ridicat rezerva verificării ulterioare, conform Codului de procedură fiscală.
CITEȘTE ȘI DECIZIE Legea care rezolvă problema fiscală a tichetelor cadou, adoptată din nou după refuzul lui IohannisPrin efectuarea ajustării se redeschide rezerva verificării ulterioare pentru perioada fiscală în care a intervenit exigibilitatea taxei pe valoarea adăugată pentru operațiunea care face obiectul ajustării. în cazul în care, ulterior ajustării bazei de impozitare, sunt încasate sume aferente creanțelor respective, se anulează corespunzător ajustarea efectuată, corespunzător sumelor încasate, prin decontul perioadei fiscale în care acestea sunt încasate;”