Persoane din Vaslui și Focșani au fost relocate pentru a lucra pentru fabrici din Cluj, iar Târgu Jiu, Petroșani și Rovinari asigură angajați pentru fabricile din Timiș, în condițiile în care angajatorii nu mai găsesc personal pe piețele locale. Astfel, deși era considerată inițial o anomalie, relocarea „cu totul” din localitățile cu șomaj ridicat în zone dezvoltate a început să fie adoptată de tot mai multe companii. Experiența nu este un „must”, printre cei relocați regăsindu-se și persoane care nu au lucrat niciodată.
„Începem să folosim metode pe care înainte le consideram anomalii: iei un om din mediul rural, cu ajutor social, pe care nu-l integrezi neapărat în mediul urban, ci îl integrezi într-o companie cu reguli, care îl educă și îi creează o anumită direcție. (…) Îi ducem într-o fabrică și îi învățăm de la lucruri elementare de igienă și de comportament în societate, până la asambla o anumită piesă”, a declarat într-un interviu acordat Profit.ro Florin Godean, Country Manager Adecco România, cel mai mare jucător de pe piața locală a recrutării de personal.
El arată că ultima oară când Adecco a implementat operațiuni de relocare a fost în 2007-2008, dar cererea a revenit în 2015.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
„Anul trecut a revenit cererea și am crezut că este doar temporar, dar deja la sfârșitul anului aveam cereri de la 7-8 clienți din diverse zone ale țării și anul acesta am reînceput”, a arătat Godean.
Potrivit acestuia sunt două tipuri de relocări: cele pe o rază de 50-60 de kilometri de companie, pentru care angajatorul pune la dispoziție transportul, deja practicată în orașele mari, și în creștere cele cu totul, în care oamenilor li se acordă și bani pentru cazare.
„Relocarea cu totul vine din zone care au deja o problema cronică cu angajabilitatea. În zona Transilvaniei sunt angajatori care oferă astfel de relocări. Se fac eforturi foarte mari pentru aceste relocări, populația trebuie educată. Sunt persoane între 18 și maxim 50 de ani, unii care nu au mai lucrat, iar relocarea este o soluție pentru ei”, mai spune Godean.
Cea mai mare parte a acestor relocări se fac din județe cu șomaj ridicat în zonele dezvoltate.
Șeful Adecco dă ca exemplu relocări din localități din sudul țării, precum Târgu Jiu, Rovinari, Petroșani, Turceni și Vulcan în zona de vest a țării, dar și din Vaslui și Focșani în centru sau în Cluj.
„Vorbim de peste 1.500 de oameni relocați astfel, iar nevoia este triplă. Noi am intrat în contact pentru a angaja 5.000-6.000 de oameni. Relocarea e în special în zona de producție, aici este numărul cel mai mare”, explică Godean.
În procesul de recrutare, Adecco recurge la agențiile pentru ocuparea forței de muncă, primării, dar și prin promovare activă, prin lideri de opinie locali, oficialități, preoți.
CITEȘTE ȘI Bilanțul oficial al celui mai reclamat formular de TVA explică nemulțumirea firmelor: ANAF refuză aproape jumătate din cereriEl arată că identificarea de noi zone geografice pentru atragerea de candidați depinde și de investițiile pe care companiile sunt dispuse să le facă pentru a-și acoperi nevoia.
„Soluțiile sunt personalizate în funcție de fiecare companie și buget. Toate domeniile cresc, iar abordarea este diferită. Săptămânal avem în jur de 300-400 poziții deschise și le acoperim în proporție de 70-80%. Ca să le acoperim, am deschis birouri și în orașe la care nu ne gândeam. Anul acesta am deschis în Târgu Mureș și Constanța, cred că acoperim 25 de orașe în care avem personal care se ocupă efectiv de recrutare”, mai spune Godean.
Astfel, Adecco a ajuns la 8.700 de angajați temporari, din totalul pieței de 35.000 (din cadrul principalilor 15 agenți de muncă temporară ), și numărul tot crește.
„Ceea ce ne-am estimat noi este o creștere de două cifre în mod cert. Nu neapărat piața crește în același mod, are o creștere de 11-15%, depinde de la an la an, dar în ultimii patru ani am avut o creștere constantă de 40% de la an la an”, spune Godean.
Industria auto atrage cei mai mulți dintre angajați – circa 40%, iar IT-ul 20-30%, dar ca și cifră de afaceri raportul este exact invers, pentru că în IT salariile sunt duble sau chiar triple față de ale muncitorilor.
„Rolul nostru ca și companiei este să facilităm continuitatea locului de muncă pentru angajați. Dacă firma are o nevoie pentru 6 luni, după această perioadă noi trebuie să asigurăm acelor persoane un alt contract și reușim să facem asta”, explică Godean.
Prin lege, angajații Adecco au aceleași beneficii și bonusuri ca și angajații companiei respective, Godean explicând că în cazul angajărilor temporare este vorba mai mult de eficiență, decât de economie.
El arată că perioadele de vârf al angajărilor temporare sunt mai, iunie, iulie și apoi în toamnă.
Adecco România a înregistrat anul trecut vânzări de aproximativ 70 de milioane de euro, în creștere cu 32% față de 2014, ca urmare a investițiilor pe care compania le-a făcut pentru completarea și specializarea echipei, dar și datorită investițiilor stăine și creșterii economice.
Pe plan local, Adecco România oferă servicii de recrutare și selecție, muncă temporară, outsourcing, centre de evaluare, training și outplacement, dar și de gestionarea statelor de plată, a documentelor legate de activitatea angajaților, calculul salariilor și consultanță în domeniul legislației.
Compania are o cotă de piață de aproximativ 30%, iar principalii competitori sunt Manpower, Lugera, APT și Humangest.
Grupul Adecco, cu sediul în Zurich, Elveția, este liderul mondial al soluțiilor de HR, cu peste 32.000 angajați full time și circa 5.100 de sucursale în peste 60 de țări și teritorii.