Universitatea Lawrence din Appleton, statul Wisconsin, a oferit, la începutul anului universitar 2022, un curs ce poate părea ciudat: studenții sunt învățați să nu facă nimic și să se relaxeze. Deși surprinzătoare, ideea este cât se poate de serioasă, iar această disciplină neobișnuită a devenit cea mai populară din cadrul instituției, relatează revista „TIME”.
Participând la acest curs, studenții pot obține credite universitare care vor fi adăugate la nota de la examenul final.
Cincizeci și doi de studenți urmează acest curs în acest semestru - mai mulți decât la orice alt curs de la această universitate privată, specializată în arte, care are aproximativ 1.500 de studenți, scrie News.ro.
Cum arată aceste cursuri? În primul rând, telefoanele sunt interzise la ore, iar profesorii oferă cunoștințe axate pe „well-being”. De exemplu, se predau virtuțile mersului pe jos. Există, de asemenea, „cursuri de somn”, universitatea explicând că studenții care dorm cel puțin 8 ore pe noapte au, în medie, o rată de succes mai bună decât cei care pierd nopțile. De asemenea, studenții sunt încurajați să iasă din casă pentru 30 de minute fără telefon mobil. Sunt planificate și alte activități: va veni cineva să le predea tai chi, vor fi ore de meditație. Practic, cursul îi învață pe studenți cum să se relaxeze și să se deconecteze.
Constance Kassor, profesor asociat de studii religioase, recunoaște că nu se aștepta ca „Doing Nothing” (Să nu faci nimic), cursul pe care îl propune, să aibă un asemenea succes. Ea crede însă că faptul că atât de mulți studenți au ales să urmeze acest curs arată că există o nevoie reală. Studenții caută să afle cum pot să combată stresul în fața provocărilor legate de sănătatea mintală și a unei presiuni tot mai mari de a fi eficienți.
Echipa didactică a universității a pornit de la o constatare: într-o societate din ce în ce mai conectată, este nevoie de tot mai multă atenție, datorată în special rețelelor sociale și supraexpunerii la diverse „ecrane”, iar să reușești să nu faci nimic chiar a devenit chiar ceva dificil.
Această suprasolicitare modernă are consecințe asupra psihicului studenților. Potrivit unui studiu recent publicat în „The Journal of Affective Disorders”, problemele de sănătate mintală sunt în creștere în campusurile universitare americane de mai mulți ani: peste 60% dintre studenți au prezentat semne ale uneia sau chiar mai multor probleme de sănătate mintală în 2020-2021, față de numai 10% în 2013.
Think tank-ului american Pew Resarch Center atrage atenția asupra unei alte statistici importante: 46% dintre adolescenți spun că sunt conectați în permanență, față de 24% în 2014-2015, de unde și apariția unei nevoi vitale pentru deconectare, este o „foame de deconectare”, spune Constance Kassor.
Cursul este conceput „ca o modalitate de a le oferi studenților spațiul necesar pentru a încetini puțin ritmul, iar speranța noastră este că apoi vor putea să aplice acest lucru în tot restul vieții lor”, spune Constance Kassor. „S-au făcut studii care arată că lucruri precum meditația și dormitul suficient sau fie chiar și simpla ridicare de la birou sau a-ți „permite” pur și simplu să te plictisești, toate acestea sunt lucruri care ne pot îmbunătăți calitatea vieții, ne pot îmbunătăți creativitatea, ne pot ajuta să gândim mai profund. Dar acestea sunt abilități. Sunt lucruri care trebuie să fie învățate”, a explicat profesoara într-un interviu pentru revista „TIME”.