Ministerul Turismului și Ministerul Economiei au pus în dezbatere publică proiectul de Ordonanță de urgență privind garantarea pachetelor de servicii de călătorie și serviciile de călătorie asociate, care stabilește cadrul legal referitor la contractele dintre turiști și companii, în scopul garantării integrale a pachetelor turistice cumpărate de turiști. Astfel, turiștii ar putea avea dreptul la reducerea prețului, încetarea contractului privind pachetul de servicii de călătorie și/sau despăgubiri pentru daunele suferite. Amenzile în cazul firmelor pornesc de la 4.000 lei și pot ajunge la 50.000 lei, dacă una dintre contravenții se săvârșește repetat în decursul unui an calendaristic.
Proiectul de act normativ este așteptat de câțiva ani, mai ales că autoritățile și patronatele au anunțat în repetate rânduri că vor să protejeze turiștii în cazul insolvenței agenției de turism, scrie News.ro.
Documentul stabilește că turiștilor le vor fi asigurate pachetele cumpărate, deci dacă aceștia au achiziționat cel puțin două tipuri diferite de servicii de călătorie destinate aceleiași călătorii sau vacanțe, de exemplu cazare și transport ori cazare și masă.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
”Prin proiectul legislativ se dorește transpunerea în legislația națională a prevederilor Directivei (UE) 2015/2302, cu aplicare de la 1 iulie 2018, respectiv crearea cadrului legal cu privire la contractelele ce au ca obiect pachetele de servicii de călătorie și serviciile de călătorie asociate, încheiate între călători și comercianți în scopul asigurării unui nivel ridicat de protecție a consumatorilor și a bunei funcționări a pieței”, arată nota de fundamentare a proiectului de act normativ.
Călătorii vor beneficia de protecția împotriva insolvenței agenției de turism organizatoare, indiferent de locul lor de reședință, de locul de plecare sau de locul în care se efectuează vânzarea pachetului și indiferent de statul membru în care este situată entitatea responsabilă pentru protecția în caz de insolvență.
”Agenția de turism trebuie să ofere garanții privind rambursarea tuturor sumelor achitate de către sau în numele călătorilor și, în măsura în care pachetul include transportul călătorilor, privind repatrierea acestora în cazul insolvenței agenției de turism”, se menționează în document.
Agențiile de turism din România ”oferă garanții privind rambursarea tuturor plăților efectuate de către sau pe seama călătorilor, în măsura în care serviciile relevante nu sunt furnizate ca urmare a insolvenței agenției de turism organizatoare. Aceste garantii sunt reprezentate de scrisori de garanție bancară, polițe de asigurare, fond de garantare a pachetelor de călătorie sau alte instrumente de garantare legal constituite, care pot funcționa distinct sau asociat. În cazul în care în contractul privind pachetul de servicii de călătorie este inclus transportul de pasageri, agenția de turism organizatoare asigură și garanții pentru repatrierea călătorilor. Se poate oferi continuarea pachetului”.
În plus, pentru serviciile de călătorie care nu au fost efectuate, rambursările se acordă fără întârzieri nejustificate, după solicitarea turistului.
Turistul are dreptul să primească despăgubiri din partea agenției de turism organizatoare pentru orice daune pe care le suferă ca urmare a unei neconformități. ”Despăgubirea se acordă fără întârzieri nejustificate”, arată documentul.
Călătorii au posibilitatea să înceteze contractul privind pachetul de servicii de călătorie în orice moment înainte de începerea executării pachetului, în schimbul plății unui comision de încetare adecvat și justificabil.
De asemenea, călătorii au dreptul să înceteze contractul privind pachetul de servicii de călătorie fără plata unui comision de încetare, în cazul în care circumstanțe inevitabile și extraordinare afectează în mod semnificativ executarea pachetului.
”În cazuri specifice, agenția de turism organizatoare are, de asemenea, dreptul de a înceta contractul privind pachetul de servicii de călătorie cu rambursarea tuturor plăților achitate în legătură cu pachetul”, arată documentul.
Mai mult, turistul are dreptul să primească soluții la problemele cu care se confruntă, iar atunci când o parte semnificativă a serviciilor de călătorie incluse în contractul privind pachetul de servicii de călătorie nu poate fi furnizată, călătorului i se propun servicii alternative corespunzătoare.
În cazul în care agenția de turism nu remediază problema apărută într-un termen rezonabil stabilit de către călător, călătorul o poată face el însuși și solicită rambursarea cheltuielilor necesare.
În cazul în care călătorul întâmpină dificultăți în timpul călătoriei sau al vacanței, agenția de turism are obligația de a acorda asistență corespunzătoare fără întârzieri nejustificate. Asistența respectivă trebuie să constea în principal în furnizarea, dacă este cazul, de informații cu privire la aspecte precum serviciile de sănătate, autoritățile locale și asistența consulară, precum și asistență practică, de exemplu pentru comunicarea la distanță și oferirea unor servicii de călătorie alternative.
Proiectul de act normativ a fost elaborat având în vedere ”stabilirea unor cerințe mai restrictive în cazul insolvenței comercianților, precum și a unui sistem de recunoaștere reciprocă a protecției în caz de insolvență și cooperare administrativă între statele membre ale Uniunii Europene”.
Amenzile în cazul firmelor pornesc de la 4.000 lei și pot ajunge la 50.000 lei, dacă una dintre contravenții se săvârșește repetat în decursul unui an calendaristic.