Tichetele de masă și abonamentele medicale nu mai sunt văzute ca beneficii, ci sunt considerate deja firești de către angajați, iar tot mai multe companii încearcă să-și lărgească paleta de beneficii și mai nou le dau libertatea angajaților să le aleagă singuri.
Anul trecut, doi tineri antreprenori, Adrian Sârbu (35 ani) și Stelian Bogza (35 ani), care au lucrat în companii multinaționale, au pus bazele unui ”magazin online” de beneficii pentru angajați, după modelul aplicat în alte state vest europene.
”Noi spunem că a trecut vremea când îți răsplătești toți angajații cu tichete de masă sau abonamente medicale și dacă ne uităm în vestul Europei următorul pas este să-i lași pe angajați să-și aleagă ce vor ei. Unele companii făceau deja asta, unele doar pe hârtie, dar noi le punem la dispoziție acest tool online”, a declarat pentru Profit.ro Adrian Sârbu, manager operațional și cofondator al BenefitOnline.ro.
Sârbu a fost și cel cu ideea, după propria experiență în multinaționale, beneficiind și de un sistem similar în Praga când a lucrat pentru una din companiile din Big4. BenefitOnline.ro are șase asociați: Adrian Sârbu - 32,5%, Adriana Dumitru - 22,5%, Stelian Bogza - 20%, Mădălina Panduru-Gaftea - 5%, Daniel Ionuț Țigănilă - 2,5% și Alin Giurea - 17,5%, business angel de la care platforma a atras investiții spre finalul anului 2014. Investiția totală în proiect s-a situat la 300.000 euro.
Au pornit în 2014 cu angajații unei firme de contabilitate, iar ulterior au convins tot mai multe companii să adopte acest sistem, astfel că BenefitOnline.ro va încheia 2015, primul an complet de activitate, cu 15.000 de angajați înscriși în platformă, o valoarea totală a beneficiilor rulate de 10 milioane lei (2,2 milioane euro), în creștere de aproape 7 ori, și afaceri de 300.000 euro.
”Ideea este bună, știm că va merge, challenge-ul nostru este să educăm piața. Țintim foarte sus. Anul viitor vom ajunge la 50.000 de angajați, iar bugetul de beneficii rulat prin platforma nostră ne dorim să ajungă la 7 milioane euro. Acest volum de clienți și valoarea rulajului este rezultatul muncii din ultimii doi ani. Acum lucrăm pentru 2017. Avem un pipeline de clienți cu care așteptăm să semnăm”, spune Stelian Bogza, co-fondator al BenefitOnline.ro.
Sârbu precizează că tarifele percepute de BenefitOnline.ro companiilor reprezintă o zecime din costurile pe care acestea le-ar suporta cu un sistem similar administrat ”in house”.
Cum funcționează sistemul? Angajații, cu un cont individual creat și securizat, accesează o platformă online, unde aleg personal cum să își gestioneze bugetul lunar oferit de companie, în medie de 300 lei pe lună, dar care poate ajunge și la 1.100 lei pe lună, în cazul unei poziții manageriale.
Ei pot alege de la beneficiile „clasice” cum sunt tichetele de masă, training-uri, cursuri de limbi străine, contribuții la planurile de pensii private sau asigurări de viață până la cele ”voluntare” precum abonamente la săli de sport, bilete la cinema, asigurări de sănătate, călătorii etc.
Angajații își pot schimba opțiunea pentru beneficii de la o lună la alta. Spre exemplu, într-o lună angajatul poate opta pentru tichete de masă, în alta pentru sala de sport sau transport, dar există și posibilitatea să nu folosească niciun beneficiu mai multe luni la rând și să cumuleze bugetul pentru a-și cumpăra un concediu. Există și posibilitatea de co-plată.
”În general, aproximativ 50% dintre angajați își aleg beneficiile în fiecare lună, circa 30-40% își economisesc bugetul pentru a-l folosi tot odată și doar 10% nu își schimbă beneficiile în timpul anului”, potrivit unui studiu realizat de Benefit.
Același raport arată că cele mai dorite beneficii de către angajații români după un an de folosire a platformei sunt tichetele de masă, urmate de vacanțe în România, servicii de transport (carduri de combustibil, abonamente Metrorex/RATB), pensiile facultative (Pilonul 3), cursurile de dezvoltare profesională & limbi străine și asigurările de sănătate. Din categoria beneficiilor voluntare, topul alegerilor angajaților este condus de cluburile & abonamentele sportive, urmate de retailerii de modă, centrele spa, produsele financiare, cărți & evenimente culturale, hobby, oferte telecom, asigurări.
”Ce am văzut în ultima perioadă este o creștere pe zona de responsabilitate socială, adică sunt tot mai muți angajați care își donează banii dați de companie pentru cauze sociale”, a spus Sârbu.
BenefitOnline.ro are încheiate contracte cu peste 500 de furnizori pentru reduceri și oferte personalizate pentru angajații care folosesc platforma.
”O parte din brandurile pentru care avem reduceri și oferte pe platformă au fost la cererea unor angajați. Tendința este pentru branduri cu notorietate cu acoperire națională”, a mai spus Bogza.
Printre clienții BenefitOnline.ro se numără eMag, Federal Mogul, Vola.ro, NOD, Inditex, Metro Systems, GoodYear, TNT.