Începând cu anul școlar 2020-2021 statul urma să finanțeze de la buget programul "Școala după școală" pentru preșcolarii și elevii de până în clasa a IV-a, inclusiv, prin acordarea de tichete educaționale în valoare de 400 lei lunar/copil. Măsura a fost propusă ca proiect de lege de vicepremierul Raluca Turcan, înainte ca PNL să ajungă la guvernare, a fost adoptată de Parlament și promulgată de președintele Iohannis, dar acum Guvernul Orban vrea să taie la jumătate valoarea tichetelor pentru următorii doi ani școlari și să restrângă categoria copiilor care le primesc, respectiv a școlilor participante.
Noua lege a fost inițiată de Raluca Turcan, în calitate de deputat, în iunie, anul trecut, cu câteva luni înainte ca PNL să ajungă la guvernare, și a trecut tacit de Camera Deputaților. În Senat, camera decizională a Parlamentului pentru domeniul educației, proiectul a trecut cu votul unanim al senatorilor prezenți, inclusiv liberali, la finele lunii iulie.
Raluca Turcan și-a argumentat proiectul prin faptul că ar reduce abandonul școlar și ar încuraja cuprinderea tuturor elevilor în sistemul de învățământ, pe de o parte, cât și stimularea părintelui sau reprezentantului legal al copilului să se reîntoarcă pe piața forței de muncă.
”Statul finanțează programul Școala dupa școală pentru preșcolarii și elevii de până în clasa a IV-a, inclusiv, ai căror părinți, reprezentanți legali sau, după caz, persoana care a fost desemnată de părinte pentru întreținerea unui copil, pe perioada absenței părinților, conform art. 104 din Legea nr. 272/2004 privind protecția și promovarea drepturilor copilului, republicată, cu modificările și completărie ulterioare, solicită acest serviciu, prin tichete educaționale a căror valoare nominală lunară se raportează la indicatorul social de referință și este de 0,8 ISR, exprimat în lei, pentru fiecare copil înscris în programul Școala după școală”, prevede proiectul.
Este bine de știut: Indicatorul Social de Referință (ISR) reprezintă valoarea în raport cu care sunt calculate toate prestațiile sociale, precum venitul minim garantat, indemnizația de șomaj, ajutorul pentru încălzire și chiar alocația de stat pentru copii, în lipsa unor decizii politice (cum s-a întâmplat în ultimii doi ani). Valoarea ISR se poate modifica prin hotărâre a Guvernului, în funcție de indicele de creștere a prețurilor de consum prognozat anual sau pentru anul anterior, așa cum este prevăzut în prin Legea nr.76/2002 privind sistemul asigurărilor pentru șomaj și stimularea ocupării forței de muncă. În ciuda creșterii prețurilor, valoarea ISR a rămas însă la nivelul de 500 lei, stabilit în 2008, cu 12 ani în urmă.
Prin urmare valoarea nominală a unui tichet educațional, potrivit proiectului, este de 400 lei.
Recent însă, după cum a relatat Profit.ro, tot Senatul a adoptat un proiect de lege ca indicatorul social de referință (ISR), care este luat în calcul pentru indemnizația de șomaj și toate formele de asistență socială, să fie majorat de la 500 lei la 1.200 lei, reprezentând o creștere de 140% față de valoarea actuală. Dacă și acet proiect de lege va fi adoptat de Parlament, atunci valoarea tichetului educațional ar ajunge la 960 lei/lunar.
Vicepremierul Turcan calculase că de tichete ar putea beneficia circa 1 milion de copii, iar măsura ar genera un impact bugetar brut de circa 0,4% din PIB și un impact bugetar net de 0,25% din PIB.
”Într-un orizont de timp de 2-3 ani, anticipăm că efectul bugetar va fi chiar favorabil, dacă luăm în calcul toate efectele sociale și economice pozitive generate de această măsură”, arăta actualul vicepremier.
CITEȘTE ȘI Senatorii reinstituie o sancțiune penală din perioada regimului comunist: Închisoare de până la 3 ani pentru ”intenția de a defăima drapelul sau imnul național”Acum, Ministerul Educației, aflat chiar în coordonarea vicepremierului Turcan, a pregătit un proiect de ordonanță de urgență care taie la jumătate valoarea tichetelor pentru următorii doi ani școlari și reduce categoria copiilor care ar urma să beneficieze de acestea.
Astfel, Guvernul arată că forma aprobată a legii presupune un efort bugetar de aproximativ 3,8 miliarde lei/an pentru 1,28 milioane de beneficiari, iar ”alocarea acestor sume în totalitatea lor din bugetul de stat pentru activități de tip ”școală după școală” ar periclita grav echilibrul bugetului de stat în în contextul epidemiei de coronavirus”.
CITEȘTE ȘI Profesorii nu mai intră în clasă cu catalogul. Cum vor fi puse notele și absențelePrin urmare, ordonanța de urgență redactată prevede ca pentru anii școlari 2020-2021 și 2021-2022, valoarea tichetelor să fie redusă la 0,4 ISR, exprimat în lei, pentru fiecare copil înscris în programul ”Școala după școală”, adică la jumătate din valoarea prevăzută în legea inițiată și votată de PNL, respectiv 200 lei.
Totodată, decontarea tichetelor educaționale se va face de către organizatorul programului ”Școala după școală” în funcție de zilele în care a fost prezent copilul în program și de fondurile alocate cu această destinație.
În același timp, proiectul de ordonanță prevede limitarea categoriilor de copii care beneficiază de tichete ”Școala după școală”, eliminând preșcolarili.
”Modificarea este justificată de faptul pentru preșcolari activitățile de tip ”școală după școală” nu sunt potrivite cu profilul nevoilor de activități educaționale necesare formării competențelor educaționale” este explicația găsită de Executiv.
Mai mult, în program vor fi incluse doar școlile care ”dispun de infrastructura și de personalul de specialitate necesare implementării acestor programe”.
Toate aceste reduceri au loc în ciuda faptului că ordonanța prevede că finanțarea acordării tichetelor educaționale se face din fonduri externe nerambursabile.
CITEȘTE ȘI PSD vrea să oblige Guvernul să nu treacă peste 40% ca datorie publică din PIB, să majoreze imediat pensiile cu 40% și să dea bani pentru Catedrala Neamului. Orban: Impactul bugetar ar fi de 6,3% din PIBProiectul de act normativ mai stabilește că în anul școlar 2020 – 2021, Ministerul Educației și Cercetării va demara și implementa un program național pilot ”Școală după școală” care se adresează elevilor aflați în risc de părăsire timpurie a școlii în special pentru elevii aparținând grupurilor vulnerabile, cu accent pe elevii aparținând minorității roma, elevii din mediul rural, elevii cu dizabilități, elevii din comunitățile dezavantajate economic. Bugetul programului național pilot ”Școală după școală” se va încadra în limita de 30 milioane euro și este alocat în cadrul Programului Operațional Capital Uman 2014-2020.
Ordonanța se urgență redactată mai prevede ca acordarea tichetelor pentru educație să se realizeze sub formă de tichete electronice, adică de tipul cardului electronic.