Tăvălugul schimbărilor tehnologice vine și peste companiile din România, iar modelele de business se vor schimba profund, drept pentru care firmele românești trebuie să susțină creativitatea și spiritul antreprenorial și intraprenorial, precum și accelerarea asimilării de abilități digitale, spune Aurelia Costache, Financial Services Industry Advisory Leader, EY România.
”Din ce în ce mai multe firme din diverse sectoare ajung să se identifice în primul rând ca fiind “de tehnologie”. În prezent, creșterea importanței software-ului în componența produselor și serviciilor conferă un avantaj competitiv indiferent de sectorul în care activează compania (...) În ciuda provocărilor, jucătorilor tradiționali le lipsește expertiza digitală la nivel de leadership pentru a reacționa eficient”, arată Costache.
Un posibil răspuns din partea companiilor românești de top este încheierea de alianțe și chiar de achiziții de startup-uri, mai agile și mai inovatoare în acest mediu foarte dinamic.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
”Companiile digitale tind să se debaraseze de activele fixe, în timp ce jucătorii tradiționali sunt împovărați de costurile pe care le implică acestea”, mai arată Costache.
Ea dă ca exemplu platformele Uber și Airbnb, prezente deja în România, prima nu deține niciun autoturism, iar a doua niciun hotel.
De asemenea, inteligența artificială este deja folosită în call centere, pentru a răspunde la cerințe de bază, și în telefoanele inteligente, pe post de asistent personal. Împreună, inteligența artificială și robotica vor combina capacitatea de a lua decizii mai bune cu capacitatea de execuție care elimină eroarea umană.
Companiile, industriile și angajații vor fi cu toții impactați de digitalizare și de schimbările tehnologice, iar economia românească trebuie să ia foarte în serios provocările aduse de aceste schimbări care pot pune sub semnul întrebării chiar existența pe piață a companiilor tradiționale.
”La începutul secolului al XX-lea, 60% din populația ocupată a Statelor Unite lucra în agricultură. Astăzi, doar 3%. În România, numărul acestor persoane a scăzut cu 30%, în perioada 1992 și 2008. Persoanele active în domeniul serviciilor, 18% la nivelul SUA și 40% în România (atât în sectorul privat, cât și public) , trec acum prin același tip de transformare pe care cu 100 de ani în urmă a cunoscut-o sectorul agricol. Este dificil de spus ce se va întâmpla cu acești oameni, dar știm cu siguranță că există un deficit de abilități între ce știu să facă angajații și ce caută firmele pe piața muncii”, arată Aurelia Costache.
Ea precizează că nu toate posturile vor fi afectate și nu toate aceste locuri de muncă vor fi eliminate.
”Ca și până acum, automatizarea va înlocui și, simultan, va completa munca umană, însă locurile de muncă care nu vor fi impactate de acest fenomen vor fi mai degrabă o excepție de la regulă. Ne aflăm în primele etape ale acestor schimbări, este însă cert că nu doar locurile de muncă cu valoare adăugată mică vor fi impactate, dar și profesioniștii și persoanele creative”, explică reprezentantul EY.