Deputații au adoptat propunerea legislativă privind modificarea și completarea OUG nr.80/2018 pentru stabilirea condițiilor de introducere pe piață a benzinei și motorinei, de introducere a unui mecanism de monitorizare și reducere a emisiilor de gaze cu efect de seră și de stabilire a metodelor de calcul și de raportare a reducerii emisiilor de gaze cu efect de seră și pentru modificarea și completarea Legii nr. 220/2008 pentru stabilirea sistemului de promovare a producerii energiei din surse regenerabile.
Propunerea legislativă vizează introducerea pe piață a Gazului Petrolier Lichefiat (GPL) în calitate de combustibil auto.
S-au înregistrat 217 de voturi "pentru", 29 de voturi contra și 5 abțineri, scrie Agepres.
Proiectul definește drept gaz petrolier lichefiat - gazul lichefiat de joasă presiune de origine petrolieră, sintetică sau biologică, care poate fi depozitat și/sau manipulat în fază lichidă în condiții moderate de presiune și la temperatura mediului ambiant, constând predominant din propan și butani, cu proporții mici de alți compuși, inclusiv propenă, butene și pentane/pentene, denumit în continuare GPL.
"Se admite comercializarea către consumatorul final numai a GPL care corespunde cerințelor și metodelor de încercare prevăzute în Standardul Român SR EN 589 - Carburanți pentru automobile - GPL - Cerințe și metode de încercare. În perioada 1 mai - 30 septembrie, se permite comercializarea către consumatorul final doar a GPL clasa C, în conformitate cu Standardul Român SR EN 589 - Carburanți pentru automobile - GPL - Cerințe și metode de încercare. În perioada 1 octombrie - 30 aprilie, se permite comercializarea către consumatorul final doar a GPL clasa A, în conformitate cu Standardul Român SR EN 589 - Carburanți pentru automobile - GPL - Cerințe și metode de încercare", prevede un amendament al grupurilor parlamentare ale PSD, PNL, USR, UDMR și neafiliați din cadrul Comisiei pentru industrii și servicii.
Potrivit inițiatorilor, România se găsește în situația în care standardul existent permite furnizarea pe piață de GPL de calitate inferioară, inadecvat la condițiile climatice ale țării noastre și chiar și acest standard foarte permisiv se aplică voluntar.
"Utilizarea unui astfel de combustibil poate duce la un timp de trecere îndelungat la modul de funcționare GPL a motorului, imposibilitatea funcționării în modul GPOL din cauza presiunii joase de vapori, creșterea emisiilor de CO2, deteriorarea componentelor sistemului GPL și la apariția emisiilor cancerigene datorate conținutului ridicat de 1,3 butadienă", se arată în expunerea de motive.
Camera Deputaților este for decizional în acest caz.