Salariile din sectorul privat au crescut în medie cu 4,1% în 2015, nivel similar celui de anul trecut, dar peste avansul planificat inițial de companii, de 3,9%. Cele mai mari majorări salariale sunt consemnate în sectoarele farmaceutic și bunuri de larg consum, potrivit unui studiu al PwC. Pentru anul viitor, angajatorii estimează un avans al retribuțiilor tot de 3,9%.
”Este primul an după multă vreme în care creșterea medie salarială din România a fost mai mare decât cea planificată inițial de companii (3,9%). Ca urmare a perioadei de deflație pe care o traversează România, în principal datorită reducerii cotelor de TVA, angajații români se bucură de o apreciere a puterii de cumpărare. Ne așteptăm ca aceasta să se traducă într-o creștere susținută a consumului atât în 2015, cât și în 2016”, a declarat Mihaela Mitroi, liderul departamentului de consultanță fiscală și juridică, PwC România.
Potrivit studiului salarial și de beneficii PayWell România 2015, realizat de PwC, cea mai mare creștere salarială în 2015 a fost înregistrată în sectoarele farmaceutic și bunuri de larg consum (4,5% în fiecare caz). Similar anului trecut, creșteri salariale sub media pieței au fost calculate pentru sectoarele bancar (2%) și retail (3.7%).
28 noiembrie - Profit Financial.forum
”Spre deosebire de anii anteriori, în 2015 am remarcat creșteri salariale mai susținute în sectoarele direct influențate de evoluția consumului intern, cum ar fi cel al bunurilor de larg consum, și chiar si retail comparativ cu anii anteriori. Singurul sector în care creșterile salariale sunt semnificativ mai mici comparativ cu tendința generală a pieței rămâne cel bancar, care se confruntă în continuare cu provocări interne ce țin de restructurări de portofolii, achiziții, cât și de influențe macro-economice externe”, a explicat Horațiu Cocheci, Senior Manager, Liderul Echipei de Servicii de Consultanță în Resurse Umane, PwC România.
Pe categorii de angajați, cele mai mari creșteri salariale au fost înregistrate la nivelul muncitorilor (4,2%) și al personalului operațional (4,3%), în vreme ce salariile managementului de top au crescut într-un ritm ceva mai redus (3,9%).
Pentru 2016, creșterea salarială bugetată în acest moment de companiile participante la studiul PayWell este de 3,9%, similar cu cea planificată și anul trecut pentru 2015.
„Angajatorii dau încă dovadă de prudență în ceea ce privește dinamica salarială, preferând să bugeteze majorări salariale modeste. Experiența ultimilor ani a demonstrat că aceste alocări bugetare sunt, de cele mai multe ori, ajustate pe parcursul anului în funcție de performanța companiei, de evoluția economiei și a segmentului de piață în care activează aceasta”, a precizat Cocheci.
În ceea ce privește celelalte elemente ale pachetului de remunerare, studiul PayWell arată că 38% dintre companiile din România oferă prime fixe tuturor angajaților (prime independente de performanța angajatului sau a companiei) cu ocazia diferitelor evenimente sau ocazii (de exemplu, sărbătorile de iarnă, Paște sau vacanță). Aceste prime sunt oferite fie sub forma unor sume fixe (care variază între 500 și 1500 de lei, în funcție de angajator și industrie), fie sub forma unui anumit procent din salariul lunar (în cazul celui de al 13-lea salariu sau au primei de vacanță).
Bonusul de performanță este un stimulent frecvent utilizat de companii, mai ales pentru angajații din eșaloanele de management. Nivelul bonusurilor de performanță depinde de categoria de personal și variază de la unul la patru salarii lunare. Pentru ultimul an, companiile nu au raportat diferențe semnificative între nivelul planificat și cel plătit al bonusurilor legate de performanță.
În ceea ce privește beneficiile extra-salariale, tichetele de masă, abonamentele la clinicile medicale private și activitățile de socializare (de exemplu, petreceri sau team building-uri organizate de companii) sunt cele mai frecvente beneficii utilizate, fiind în continuare oferite de mai mult de jumătate dintre companiile participante la studiu. Unul dintre motivele pentru care companiile acordă astfel de beneficii este faptul că sunt ușor cuantificabile în bani, iar valoarea lor este ușor de perceput de către angajați.
Studiul salarial și de beneficii PayWell România analizează nivelurile salariale și politicile de remunerare a 112 de companii din șapte sectoare economice diferite (industria agro-chimică, sectorul bancar, industria bunurilor de larg consum, sectorul de retail, industria leasingului, sectorul farmaceutic și cel al producției industriale).
Studiul conține, de asemenea, analize personalizate, în funcție de distribuția geografică, numărul de angajați și veniturile companiilor participante.