România de astăzi se confruntă cu provocări majore la nivel securitar și economic. Dacă urmăm îndemnul prezidențial din ultimii 9 ani și privim cu atenție și îngrijorare în jurul nostru, este evident că nu mai putem rămâne închiși în grădina proprie dacă vrem să facem față multitudinii de crize, acum și în viitor. Trebuie să ne uităm dincolo de granițele naționale și să căutăm soluții la nivel global. Nu doar regional - unde ne-am asumat titlul de lideri, dar rămâne să o dovedim - si nu doar european, căci UE este un club la 450 de milioane de oameni, lumea are peste 8 miliarde. Este timpul să trecem de la vorbe la fapte și să ne mișcăm cu talent global. Putem începe prin consolidare regională si europeană, umplând totodată mai mult de conținut parteneriatul cu SUA, dar trebuie să facem mai mult de atât pentru o stabilitate, securitate si prosperitate pe termen lung.
Sloganul “România, lider regional” poate părea un pic cam inadecvat și exagerat aspirațional în prezent, dintr-un motiv simplu: nu am reușit, în cea mai mare parte, să-l susținem cu acțiuni concrete. Da, putem fi punctual un hub regional pe anumite teme, dar pentru a fi cu adevărat lideri, trebuie să avem o prezență consistentă și mult mai multă ambiție. Acesta este un aspect pe care trebuie să-l abordăm în profunzime în 2024 și dincolo de acest mega-an electoral crucial. La nivelul Uniunii Europene avem câteva victorii recente, cum ar fi ridicarea Mecanismului de Cooperare și Verificare. Cu toate acestea, blocarea dosarului Schengen încă ne ține în loc și ne limitează capacitatea de acțiune, dar și relevanța în ceea ce privește contribuția noastră la consolidarea proiectului european pe mai departe. A venit timpul să ne deschidem cu adevărat către succesul românesc cu rezonanță internațională. Iar a fi "global" nu înseamnă doar a fi implicat la nivel regional și european; viziunea noastră trebuie să fie mult mai largă.
Trebuie să ne amintim de virtuțile care ne-au ajutat în trecut, în special flexibilitatea și ambiția noastră, proiectată inclusiv la nivel global. Într-o lume în dezvoltare rapidă, cu oportunități în creștere pentru români, avem șansa să jucăm pe mize mult mai mari. În condițiile în care lumea în dezvoltare se schimbă și românii sunt bineveniți, există o oportunitate care merită valorificată. Spre deosebire de țările în care noi nu am reușit să ne gestionăm imaginea, multe din ele în vestul Europei, sunt suficiente țări în Africa, Asia sau America de Sud unde putem puncta cu inteligență în plan politic și economic, în baza unor parteneriate reciproc avantajoase. Ce înseamnă mai concret această opțiune pentru România Globală? În primul rând, avem nevoie de mai multă prezență, ca rețele și PR extern, astfel avem informație, imagine, și căpătăm influență, care se capitalizează politic și ca business.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Este bine că România își face reclamă în capitalele europene și că prezentăm o altă perspectivă despre noi înșine. Dar acest efort trebuie să fie susținut și strategic, nu doar un episod efemer. Putem, de exemplu, considera și un rol mai important pentru asistență pentru dezvoltare, prin creșterea finanțării și implicării RoAid, sau prin înființarea unor fundații care să promoveze soft power-ul românesc la nivel internațional. În al doilea rând, trebuie să valorificăm mai bine importanța diasporei românești. Trebuie să trecem dincolo de discursul despre reîntoarcere sau cel de sprijin al diasporei (care nu mai putea de atâta sprijin acasă, de aceea a plecat, de fericire că cetățenii de acasă sunt foarte sprijiniți, sîc!), care nu este realist pentru cei aflați deja la a doua sau a treia generație în străinătate. Cu toate acestea, putem integra și folosi vocile și expertiza românească din străinătate atunci când interesele politice, economice, diplomatice sau sociale o cer. Trebuie să-i activăm periodic, acasă și în străinătate, pe toți românii care au succes în plan internațional și care sunt dispuși să susțină România. Sigur, activarea înseamnă ca și noi ca stat să îi ajutăm, serios în obiectivele și ambițiile lor.
În al treilea rând, avem nevoie de o cartografiere mai eficientă a zonelor în care avem influență (atât tematic, cât și geografic) și de o implicare sporită. Trebuie să identificăm cu inteligență și hotărâre punctele de sprijin, pentru a face vocea noastră mai auzită și mai ascultată la nivel internațional. Aici, liderii politici joacă un rol esențial prin poziționările lor în chestiuni globale și negocierile la nivel internațional.
Suntem prea mici pentru a gândi doar în termeni naționali. Trebuie să avem ambiție și să ne implicăm mai mult la nivel internațional, nu doar pentru beneficiile economice imediate, ci și pentru că avem multe de oferit lumii, de la succese sectoriale, la capacitatea de a mobiliza influența europeană - și americană - în anumite zone de pe glob. În anumite state importante din Sudul Global, din lumea în dezvoltare, România intră mai ușor decât partenerii săi europeni și americani, le poate face servicii acestora, contra unui comision (geo)politic sau financiar. Totul e să înțeleagă și să iasă accelerat din provincialismul de stat promovat în ultimii 9 ani, în care noi îi primim, cu pâine și sare, și pe cei care ne blochează (Schengen) și ne complăcem în fraze goale. Apoi ne mirăm de ce unele state își permit diverse, față de noi, văzând că unii lideri vor doar premii și poze, iar Bucureștiul stă amorțit decizional. Dar dincolo de lideri punctuali, e important să ne schimbăm mentalitatea ca țară, și așa va crește presiunea publică pe oricine vine la putere, să aibă o agendă ambițioasă, globală, pentru România.
România poate și trebuie să devină o prezență globală semnificativă, iar acest lucru este absolut necesar pentru a naviga cu succes în lumea de astăzi. Este timpul să desenăm harta strategică pentru o Românie Globală, iar fiecare dintre noi poate contribui la acest efort, fie în politică, business, societatea civilă, media, acasă sau în diaspora. Să avem încredere în noi, să pledăm pozitiv pentru România și să promovăm, agil, cu mândrie venită dintr-un patriotism inteligent (nu din naționalism nostalgic), excelența / valoarea / competitivitatea românească. Vom reuși, dacă ne propunem asta. Daca nu ne propunem nimic decât gestiunea curentă a crizelor și rămânem blocați în "salutăm calitatea relației bilaterale" și nu avem inițiative în interes național, asumate, dincolo de "alături de Aliații noștri", să nu ne surprindă dacă naționalismul își ia țara înapoi, în anii următori, pe fundalul eșecului elitelor "echilibrate" de a livra, cu demnitate, un nou proiect național, al unei Românii pozitive și puternice, sigure pe ea și pe viitorul său. Dacă suntem mulțumiți că așa arată România Normală (care a bătut ca slogan, votul cu inima și fericiți în România) să nu uităm bancul cu optimistul și pesimistul. Pesimistul: - nu poate fi mai rau! La care optimistul: - ba da, ba da! România Globală înseamnă că se poate - și se face - mult mai mult, nu doar că atât s-a putut.
Radu Magdin este CEO al Smartlink Communications și consultant și analist de risc (geo)politic.