Profit.ro a avertizat în repetate rânduri despre problemele sistemului pentru care firmele de asigurare au cotizat nu mai puțin de 55 de milioane de euro. Sistemul CEDAM, fără de care firmele de asigurare din România nu pot emite polițe RCA, trece printr-un blocaj fără precedent. Soft-ul returnează erori de 24 de ore și pune brokerii în imposibilitatea de a-și desfășura afacerile. Problemele, spun sursele Profit.ro, sunt generate de un număr neobișnuit de interogări care vin de la societățile Euroins și City Insurance. Pe de altă parte, unii brokeri cred că problemele vin chiar de la ASF care ar folosi intens baza de date pentru a calcula tariful de referință solicitat de Guvern.
UPDATE 3: ASF a emis un comunicat de presă care confirmă informațiile Profit.ro și pe care îl redăm integral:
"În cursul zilelor de luni și marți, 19 și 20 septembrie 2016, serviciile web ale sistemului informatic CEDAM (cu precădere cele pentru stabilirea clasei de daunalitate bonus-malus) au fost suprasolicitate din cauza unui număr foarte mare de interogări provenite de la companiile de asigurări, fiind înregistrat un volum zilnic de aproximativ 4 milioane de solicitări. Pentru comparație, același număr de interogări sunt primite în mod normal într-o perioadă de 1 – 2 săptămâni.
Ca urmare, deși a rămas funcțional în tot acest timp, sistemul a răspuns cu greutate la interogări, anumiți utilizatori fiind puși în situația de a nu putea obține informațiile necesare emiterii de polițe RCA.
ASF analizează această situație, inclusiv prin intermediul unor întâlniri cu brokerii și asigurătorii. ASF recomandă utilizatorilor, brokeri și asigurători, prelungirea duratei de răspuns la interogarea bazei de date, optimizarea în general a interogărilor transmise CEDAM, precum și verificarea propriilor sisteme informatice".
UPDATE 2: Specialiștii în IT consultați de Profit.ro spun că posibilitatea unui atac concertat asupra bazei de date CEDAM este destul de redusă. Potrivit acestora, un atac ar fi putut să fie respins în maximum 24 de ore, chiar dacă era vorba despre un plan elaborat. Pe de altă parte, spun sursele citate, situația de la CEDAM arată mai degrabă că ar fi vorba despre o problemă de hard. " În mod normal, astfel de sisteme lucrează cu servere în oglindă. Dacă pică serverul de la București, ai unul la Brașov, de exemplu. Intră acela. Nu este la fel de rapid, dar îți oferă răspuns. Problema mare este dacă nu ai astfel de servere și ai o problemă de hard. Atunci trebuie înlocuit serverul.", spun sursele Profit.ro. În urmă cu o săptămână, sistemul informatic al ING a picat complet, după ce serverele băncii au fost afectate de declanșarea unui sistem de alarmă în caz de incendiu.
UPDATE: Autoritatea de Supraveghere Financiară a contabilizat nu mai puțin de 4 milioane de interogări ale bazei de date CEDAM în circa 24 de ore. Acest număr este atins, în mod normal în perioade mai lungi de timp. Cele mai multe interogări vin de la City Insurance, Euroins, Asirom și Allianz Țiriac. Din informațiile Profit.ro, ASF va veni și cu un comunicat în care să ofere aceste precizări.
Specialiștii din ASF iau în calcul posibilitatea de a interzice temporar accesul celor două firme la CEDAM și merg inclusiv pe ideea că sistemele interne ale City Insurance și Euroins au fost infestate.
“Este o chestiune care poate fi interpretată ca un atac informatic. CEDAM este înregistrat ca sistem critic”, spun surse direct implicate. Cei mai mari brokeri din România au confirmat, pentru Profit.ro, că sistemul CEDAM este nefuncțional de mai bine de 24 de ore.
Astfel de știri exclusive vor fi disponibile în curând abonaților prin platforma PROFIT INSIDER
"Ieri nu a funcționat toată ziua, nici acum nu funcționează normal. Brokerii pot emite polițe doar pentru bonus zero (B0). Dacă respectivul client are malus, atunci asigurătorul va solicita ulterior acestuia să achite diferența. Dacă are bonus mai mare decât B0, clientul poate primi banii în plus doar dacă face cerere. De multe ori, însă, se întâmplă ca această diferență să fie asumată de broker. Ieri i-am amânat pe oameni pentru azi pentru a beneficia de reducere, sunt probleme și la înmatriculări, care nu înregistrează mașina daca nu are RCA. Am făcut o scrisoare la ASF pentru a-i informa despre probleme bazei de date", spune Bogdan Andriescu, președintele Uniunii Naționale a Societăților de Intermediere și Consultanță în Asigurări (UNSICAR).
CITEȘTE ȘI Pe ultima sută de metri, cifrele din formula de calcul a impozitului specific pentru hoteluri, baruri și restaurante au fost schimbate. Noul impozit - din ianuarieEfectele asupra brokerilor de asigurare, ale căror afaceri depind în mare măsură de vânzările de RCA sunt semnificative.
"Dacă baza de date funcționează cu intermitențe, așa cum se întâmplă de ieri încoace, vânzările noastre scad, la fel și comisioanele. Am informat ASF despre problemele CEDAM și am cerut să ia măsuri pentru a elimina disfuncționalitățile", arată Alexandru Apostol, director Maxygo Broker de asigurare.
"Am pierdut 3 din 4 clienți ieri și azi, adică 75% din vânzările zilnice, ceea ce este foarte mult, plus timp pierdut pe telefoane cu clienții. Cum se manifestă CEDAM când nu merge? Ori afișează B0, de cele mai multe ori, ori afișează malus în loc de bonus, sau afișează orice altceva, spre exemplu bonus sau malus diferit de situația reală.", explică și un alt broker mare care a dorit să își păstreze anonimatul.
Un sistem cu mari probleme creat de o firmă care astăzi este în insolvență și alimentat cu zeci de milioane de euro din buzunarele noastre
Profit.ro a scris în repetate rânduri despre problemele majore pe care le are sistemul CEDAm. Profit a fost prima publicație din România care a arătat că pentru crearea și funcționarea bazei de date concepută și administrată ani la rândul de Romsys, firmă aflată astăzi în insolvență, asigurătorii au cotizat sume uriașe. Firmele de asigurare au inclus aceste costuri în prețurile polițelor de asigurare.
Pentru prima dată, o contribuție pentru funcționarea acestei baze de date a fost introdusă prin ordinul Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor (CSA) numărul 113.133, intrat în vigoare în iulie 2005. Documentul face referire la o cotă procentuală de 1,38% din volumul primelor de asigurare încasate lunar destinată "gestionării programului de monitorizare a activității asigurătorilor și întreținerii unei baze unice de date la nivel național".
De menționat că activitatea de monitorizare a asigurătorilor a fost atribuția de bază a CSA și este una dintre atribuțiile fundamentale ale ASF, instituții a căror activitate este finanțată din mai multe taxe și contribuții, printre care și taxa de funcționare în valoare de 0,3% din totalul primelor brute lunare subscrise de firmele de asigurare. Toate taxele și contribuțiile achitate la ASF se regăsesc, în final, în prețurile practicate de asigurători. Polița RCA și contribuția la baza de date CEDAM nu fac excepție.
CITEȘTE ȘI ANALIZĂ Unde dai și unde crapă. Sancțiunile occidentale n-au șubrezit, ci, dimpotrivă, au întărit regimul autoritar al lui PutinCota a fost scăzută, în octombrie 2007, la 1,25% din primele încasate pe RCA și, în noiembrie 2008, la 1%. Și a rămas neschimbată până la începutul acestui an, când cota a scăzut la 0,8%. Pe aceste procente și pe datele oficiale ale CSA privind primele brute subscrise în cadrul clasei asigurărilor de răspundere civilă auto (RCA) se bazează și calculul Profit.ro. Astfel, contribuția totală a societăților care vând RCA a fost de 221 de milioane de lei sau aproximativ 53,2 milioane de euro, sumă achitată între 2006 și 2015. ASF nu a reușit să furnizeze Profit.ro date concrete în ceea ce privește sumele colectate sau modalitatea în care acestea au fost cheltuite.
De ce este importantă baza CEDAM
Sistemul CEDAM cuprinde date privind situația automobilelor și a șoferilor care dețin sau au deținut o poliță RCA și este indispensabilă pentru funcționarea pieței asigurărilor obligatorii auto, care reprezintă peste 42% din întreaga piață a asigurărilor. Sistemele informatice ale firmelor nu permit emiterea unei polițe RCA fără consultarea CEDAM. În funcție de datele tehnice și istoricul mașinii, dar și în funcție de daunele provocate de proprietar, fiecare automobil este încadrat automat într-o anumită categorie de risc.
Categoria "neutră", pentru care este plătit prețul standard al RCA, este B0. De la acest nivel, în funcție de istoricul șoferului și de tipul automobilului, CEDAM calculează "bonusuri" (reduceri procentuale ce ar trebui aplicate la prețul standard) sau, după caz, “malusuri” (creșteri procentuale aplicate la tariful standard). Reducerile și penalizările sunt substanțiale. Un șofer aflat în cea mai bună categorie de bonus, plătește o primă la jumătate față de tariful standard, iar unul încadrat în cea mai proastă categorie de malus plătește de două ori mai mult față de nivelul de bază.
Erori în perioadele "fierbinți"
Sistemul CEDAM a avut momente în care nu a funcționat corect, în special în perioadele cu foarte multe interogări.
"Aș spune că în 90% din cazuri CEDAM funcționează foarte bine. Cei 10% rămași, însă, nu înseamnă puțin. Pe mine, ca broker, mă afectează destul de mult, pentru că erorile apar în perioadele cu foarte multe interogări, în decembrie, de exemplu, iar în decembrie noi facem 30% din cifra anuală de afaceri”, spune Viorel Vasile, președintele Safety, cel mai mare broker din România.
Acesta subliniază că sumele alocate pentru gestionarea bazei de date ar permite conectarea la sistemele Registrului Auto Român (RAR) și Direcției Permise din cadrul Ministerului Administrației și Internelor (DRPCIV), acțiune care ar reduce mult fraudele. “Principala metodă folosită pentru a păcăli sistemul CEDAM este introducerea unei serii false de șasiu. Dacă ar fi interconectate toate cele trei baze, acest lucru nu ar mai fi posibil”, arată șeful Safety. O interconectare între baza DRCPIV și CEDAM a fost realizată în ultimul an, dar noul sistem se află încă în stadiul de teste.
Bogdan Andriescu, președintele Uniunii Naționale a Societăților de Intermediere și Consultanță în Asigurări (UNSICAR), spune că a existat și o poziție comună a brokerilor în ceea ce privește erorile din CEDAM și a avut loc și o întâlnire cu reprezentanții ASF.
CITEȘTE ȘI Omul care a renunțat la afaceri de un milion de euro pe săptămână ca să caute sensul vieții“A fost o perioadă scurtă când apăruseră probleme serioase. S-au mai remediat, dar sistemul nu este perfect nici acum. Cumva este de înțeles, pentru că gestionează un număr extrem de mare de interogări, însă nu trebuie uitat că vorbim de un sistem critic, fără care piața asigurărilo nu poate funcționa. Cei care pierd când dă erori sistemul CEDAM sunt clienții, care fie plătesc mai mult decât ar trebui, fie sunt puși pe drumuri”, arată și Victor Șraer, directorul Otto Broker.
În 2014, presa a scris că sistemul CEDAM a picat pentru o perioadă mai lungă de timp, motiv pentru care mii de șoferi au plătit cu până la 50% mai mult pentru polițele RCA, însă ASF nu a comentat informația spunând că este vorba despre date confidențiale.
Start greșit
Articolul de lege care constituie “actul de naștere” al CEDAM, apărut în 2004 și pus în aplicare în 2005, precizează clar că sistemul ar fi trebuit să fie “o bază de date comună” creată prin colaborarea dintre Ministerul Administrației și Internelor și CSA. Cu toate acestea, contopirea celor două baze de date a fost realizată de ASF, anul trecut.
De altfel, după cum a mai arătat Profit.ro, neconcordanțele dintre informațiile cuprinse în bazele Ministerului și cele din CEDAM reprezintă și motivul principal pentru care o lege care ar duce la creșterea gradului de cuprindere în asigurare nu poate fi aplicată.
“Din cauza numărului foarte mare al operatorilor care completează RCA și a erorilor inerente în cazul completării manuale, au existat neconcordanțe între informațiile din CEDAM și cele ale DRPCIV (nr: Direcția Regim Permise de Conducere și Înmatriculare a Autovehiculelor), în principal diferențe determinate de completarea eronată a unui caracter din seria de șasiu. Neconcordanțele între cele două baze de date și riscul aplicării unei sancțiuni unei persoane care deține asigurare RCA valabilă au reprezentat argumente ale imposibilității aplicării pe scară largă, în mod automatizat, a sancțiunilor prevăzute de legea 432/2006, respectiv suspendarea certificatului de înmatriculare pentru proprietarii de vehicule fără polița RCA”, arată un document official emis de Ministerul Finanțelor Publice și consultat de Profit.ro.
Doar inițiații cunosc "tainele" CEDAM
Potrivit datelor de pe portalul e-licitatie.ro, fosta Comisie de Supraveghere a Asigurărilor a atribuit, în perioada 2009-2012, un număr de 7 contracte pentru servicii informatice companiei Romsys, în valoare cumulată de 9,74 milioane de euro fără TVA. De fiecare dată, contractul a fost atribuit prin negociere, fără anunț de participare.
Fosta Comisie de Supraveghere a Asigurărilor a motivat alegerea acestei proceduri prin faptul că serviciile respective nu puteau fi furnizate decât de un anumit ofertant, în acest caz Romsys, din motive tehnice. Din 2009 până aproape de finalul lui 2011, Comisia de Supraveghere a Asigurărilor a fos condusă de către Angela Toncescu.
Ulterior, până în noiembrie 2012, la șefia Comisiei s-a aflat Constantin Buzoianu.
Portalurile de specialitate nu mai au date privind numele firmei care a gestionat baza de date CEDAM după 2012, iar ASF nu ne-a furnizat detalii în acest sens.
Conducerea ASF a decis, din 2015, să readucă în gestionarea directă a ASF baza CEDAM.
"Baza de date funcționează, dar nu perfect. Gestionarea sistemului a fost externalizată multă vreme, iar noi am decis să îl readucem la ASF. Lucrăm deja cu Ministerul de Interne să vedem ce date să includem, pentru că vorbim despre date cu caracter personal", arăta, la finalul anului trecut, Mișu Negrițoiu, președintele ASF.