Banca Transilvania, care pe finalul anului trecut a cumpărat Bancpost, apropiindu-se semnificativ de prima poziție în Top-ul băncilor românești după active, și a investit în Republica Moldova cumpărând acțiuni la Victoriabank, a intrat în ierarhia celor mai valoroase 500 de branduri bancare la nivel global, calculată de Brand Finance și aflată în posesia Profit.ro, fiind clasată pe locul 486 (respectiv 142 între băncile europene) cu o valoare de 174 milioane dolari. ICBC (China) rămâne cel mai valoros brand bancar al lumii. Brandurile bancare sunt însă amenințate de cele din tehnologie.
Băncile din China domină, de altfel, valoric clasamentul, valoarea totală a primelor 500 de branduri bancare crescând cu 10,2%, până la 1,18 trilioane dolari.
Clasamentul Brand Finance Banking 500 relevă în acest an intrarea în premieră a unei bănci cu acționariat majoritar românesc - bazat pe situația până la 31 decembrie 2017 - Banca Transilvania, în Top-ul celor mai valoroase branduri bancare calculat de Brand Finance – cea mai mare firmă globală independentă de evaluare și strategie de brand – și publicat de revista The Banker.
În opinia lui Mihai Bogdan, Managing Director Brand Finance România, premiera este și un semnal că brandurile românești de top încep să își extindă zona de influență și să devină vizibile în peisajul valoric global.
În anii anteriori, și BRD, având în spate Groupe Société Générale, a fost în acest clasament.
Băncile din China domină Top 10
ICBC (The Industrial and Commercial Bank of China), cu o valoare de 59,2 miliarde dolari, și China Construction Bank, cu 56.8 miliarde dolari, ocupă primele două locuri în clasament. Cel mai valoros brand bancar, ICBC, a primit și cel mai mare posibil rating de forță a brandului (AAA+). După criza financiară din 2008, ICBC a cunoscut o creștere robustă a valorii de brand, bazată pe o fundație puternică în piața de origine (China). În ultimii ani, performanța domestică a servit ca o platformă pentru expansiunea globală.
CITEȘTE ȘI EXCLUSIV Falimentele și schimbarea legislației scot la lumină realitatea din piața asigurărilor: numărul agenților din acte a scăzut abrupt. Persoane care se folosesc de CNP-urile rudelor, firme cu zeci de mii de colaboratori doar “pe hârtie”De altfel, băncile din China domină valoric Top 10, iar, cumulat, China și-a mărit avansul față de USA, având cea mai mare sumă agregată a valorii de brand în Top 500, în creștere cu 22% față de anul trecut, până la 317 miliarde dolari. Această creștere vine de la cele 45 bănci chinezești incluse. USA continuă totuși să aibă cel mai mare număr de bănci în clasament (76 în 2018).
Brandurile bancare, amenințate de brandurile din tehnologie
Brandurile bancare se confruntă cu o nouă competiție în sectorul serviciilor financiare din partea marilor firme de tehnologie, precum Apple, Facebook, Google și Amazon. Aceste branduri tehnologice sunt mai bine aliniate la așteptările consumatorilor moderni, în jurul serviciilor multi-channel și multi-platform, și au lansat în anii recenți diverse servicii financiare către consumatori, care aduc provocări serviciilor bancare tradiționale.
“Marile firme de tehnologie s-au inserat deja în servicii furnizate tradițional de bănci, cum ar fi plăți și activități de finanțare – având însă avantajul unor branduri foarte puternice: Facebook și Google sunt mai puternice decât orice brand bancar. Marile bănci au fost giganți ai industriei lor, atât timp cât competiția a venit din interiorul industriei. Acum, provocările majore vin de la branduri din afara sectorului, dar cu o mare forță în consumer equity”, spune David Haigh, CEO Brand Finance.
În fiecare an, compania de consultanță și evaluare de brand Brand Finance evaluează cele mai valoroase branduri globale. Cele mai valoroase branduri din sectorul bancar sunt incluse în clasamentul Brand Finance Banking 500 și publicate în revista The Banker.