Proiectul Autorității de Supraveghere Financiară privind modificarea legii RCA a fost schimbat de trei ori în nouă zile. În ultima sa formă, ajunsă pe masa parlamentarilor, propunerea legislativă conține mai multe articole vagi care pun pe gânduri asigurătorii. Unul dintre aceste articole limitează substanțial dreptul consumatorilor de a își alege firma de asigurare.
Prelungirea automată a contractului în situația în care asiguratul nu notifică asigurătorul cu 30 de zile înaintea expirării poliței, dar și introducerea unui contract de asigurare adiacent la polița standard și a unei forme de franșiză sunt trei măsuri a căror utilitate este contestată de specialiștii firmelor de asigurare.
“Contractul RCA se încheie pe o perioadă de 12 luni și se prelungește de drept, la fiecare 12 luni, dacă asiguratul nu denunță contractul cu cel puțin 30 de zile înainte de expirarea acestuia”, se arată în proiectul de lege.
Dacă această prevedere va fi adoptată, clienții nu vor mai avea posibilitatea să încheie RCA pe 6 luni, așa cum se întâmplă în acest moment. În al doilea rând, clientul riscă să rămână captiv la o societate de asigurare dintr-o simplă “eroarea de procedură”, iar acest risc este destul de mare având în vedere că șoferii români încep să se intereseze de o nouă poliță RCA în ultimele zile sau chiar după ce a expirat cea veche, după cum spun brokerii. Din perspectiva asigurătorilor, această prevedere va fi foarte greu de implementat, tehnic.
“Ideea au luat-o din legislația din Cehia, de unde vin și multe alte modificări propuse de ASF. Spre desosebire de Cehia, însă, legea noastră nu lasă decizia la consumator sau la asigurător, ci pur și simplu obligă ambele părți să continue un contract, deși poate nu își mai doreau acest lucru. În Cehia se lucrează pe principiul proactivității. Asigurătorul trimite clientului o ofertă, cu 30 de zile înaintea expirării poliței, iar clientul decide dacă o acceptă sau nu. La noi, nici măcar nu e clar cum se va face această prelungire. La ce nivel de primă? Voi fi obligat să mențin același preț? Poate că nici clientului nu îi convine. Nu ajută pe nimeni“, explică un director dintr-o companie de asigurare.
Firmele de asigurare ar putea ajunge să își execute silit clienții
În prima formă a proiectului, specialiștii ASF propuneau introducerea unei franșize. Pentru că, probabil, au realizat că ar fi încălcat în acest fel legea europeană, care interzice explicit franșiza în cazul asigurărilor de răspundere civilă auto, termenul a fost schimbat cu “răscumpărare” și a fost introdusă și o definiție a acestui sistem, preluat din legislația din Austria. Clientul va putea beneficia, prin contract, de posibilitatea ca, în caz de daună, să răscumpere de la asigurător despăgubirea. Este un sistem asemănător cu franșiza, cu diferențele că în cazul răscumpărării nu este fixat un nivel anume până la care clientul își asumă dauna, iar despăgubirea este plătită inițial de asigurător, nu de client.
CITEȘTE ȘI Șoferii cu amenzi vor plăti mai mult pentru polițele RCA, dacă o inițiativă a ASF va fi adoptatăASF propune această modificare în ideea că șoferul nu dorește să își încarce istoricul cu daune și va prefera să își asume plata. “Nu îmi dau seama la ce ajută. Dacă o să ai o daună de 1.000 de euro, de ce să vrei să o achiți? Nici dacă ajungi la ultima categorie de malus, prima nu crește atât de mult. Dacă luăm o primă de 200 de euro, de exemplu, în urma unei daune, o să fie o scumpire de maximum 200 de euro, în niciun caz de 1.000 de euro. Mai este o problemă și pentru asigurători. Va trebui să ne îndreptăm împotriva clienților, în caz că nu achită răscumpărarea. Gradul de recuperare la persoane fizice este acum doar 10%. Ce va trebui să facem? Să mergem să executăm clienții?”, se întreabă un specialist.
O altă prevedere pe care asigurătorii nu au primit-o deloc cu brațele deschise este modificarea regulilor de vânzare efectivă a RCA. Astfel, proiectul obligă firmele de asigurare să vândă RCA împreună cu un contract de asigurare, deși în prezent este suficientă polița standard, definite ca atare de normele europene. Această obligativitate ar veni în condițiile în care în întreaga Europă, inclusiv în țările din jurul României, RCA se poate încheia deja exclusiv online.