Compania Tarom își va vinde aeronavele A310, cumpărate în 1992, și va înlocui aparate ATR cu avioane JET, sperând astfel că va încheia acest an cu pierderi de doar 6,8 milioane de lei, cu 34,48 milioane de lei mai mici decât pierderile înregistrate anul trecut. Intențiile operatorului național aerian au fost prezentate Guvernului, care i-a aprobat bugetul de venitui și cheltuieli pentru acest an.
Tarom are o flotă de 23 de avioane formată din trei mărci diferite, Airbus, ATR și Boeing, cu o medie de vârstă de peste 15 ani, ceea ce creează probleme pe partea de întreținere și operare.
Dintre cele 23 de aeronave ale Tarom, 14 sunt de tip jet - două Airbus A310, patru Airbus A318, patru Boeing 737-300 și patru Boeing 737 - 700, iar nouă dintre ele sunt cu turbopropulsor - șapte ATR 42-500 și două ATR 72-500.
Două aeronave Boeing 737 au fost cumpărate în 1993, iar alte trei aeronave Boeing 737 în 1994.
Începând cu anul 1998, flota Tarom s-a îmbogățit cu șapte aeronave ATR 42-500 pentru curse interne și regionale, precum și cu alte patru aeronave Boeing 737.
Planul pregătit de Tarom pentru acest an prevede: înlocuirea în operare a aeronavelor A310, optimizarea flotei narrow body, scoaterea din exploatare comercială și valorificarea aeronavelor A310; evaluarea înlocuirii aeronavelor ATR 42/72 cu aetronave JET de capacitate apropiată cu ATR, implementarea sistemului informatic integrat, având în vedere că actualul sistem, configurat la nivelul anilor 2000, nu permite luarea deciziilor în timp real, în concordanță cu realitățile pieței concurențiale, contractarea de servicii de consultanță strategică pentru o decizie privind înnoirea flotei, îmbunătățirea serviciilor oferite pasagerilor.
Bugetul Tarom prevede venituri totale de 1,527 miliarde de lei, în creștere cu 8,91% față de preliminatul anului precedent (inclusiv prin deschiderea a două noi destinații, către Hamburg și Alicante, creșterea numărului de ore de zbor cu 6,17% și a numărului de pasageri cu 6,08% comparativ cu programul operat în 2015) și cheltuieli de 1,534 miliarde de lei. Cheltuielile cu personalul sunt estimate la 215,2 milioane de lei, cu 7,86% mai mari decât cele preliminate anul trecut.
CITEȘTE ȘI Amenzi dublate pentru firmele și persoanele fizice care trec peste regulile de construcțiiNumărul de personal prognozat la sfârșitul acestui an este de 2.083 salariați, comparativ cu 2.110 posturi prevăzute anterior în statul de funcții, iar numărul mediu de personal este prognozat la 1.923 salariați. Câștigul mediu lunar pe salariat este de 5.742,41 lei.
Compania estimează că va înregistra pierderi de 6,8 milioane de lei, cu 34,48 milioane lei mai mici decât cele de anul trecut, și are prevăzută la creanțe restante suma de 3,2 miliarde de lei, în scădere față de anul anterior, când a avut 3,3 miliarde de lei.
Recent, Profit.ro a anunțat că Tarom a decis să angajeze un expert independent care să o ajute să selecteze un nou director general, în postul rămas vacant după ce belgianul Christian Heinzmann a fost demis și acuzat de slabe rezultate. Tarom a stabilit și cuantumul indemnizației fixe pentru viitorul șef al operatorului aerian: aproximativ 5.200 euro net pe lună, la jumătate din cât primea Heinzmann.
Expertul va trebui să găsească viitorul șef al Tarom în cel mult două luni.
CITEȘTE ȘI EXCLUSIV Planul Guvernului pentru restructurarea CFR Marfă înaintea privatizării: Ore suplimentare tăiate și executarea datornicilorLa jumătatea lunii aprilie, Profit.ro a anunțat că Guvernul a lansat procedura de selecție a unui nou director general executiv al Tarom, de la care așteaptă să aducă operatorul aerian național pe profit din operare, dar și să redacteze un plan de modernizare a flotei, începând cu anul viitor, și să reorganizeze compania din temelii.
Procedura de selecție a fost inițiată după ce belgianul Christian Heinzmann a fost revocat de la conducere la presiunea Ministerului Transporturilor, care deține peste 97% din acțiunile companiei.
Ministrul l-a acuzat pe Heinzmann, printre altele, de lipsă de interes și de responsabilitate, una dintre principalele deficiențe indicate fiind nerealizarea indicatorilor prevăzuți în bugetul de venituri și cheltuieli aprobat pentru anii 2014 și 2015. Mai exact, anul trecut, Tarom a înregistrat pierderi de 41 de milioane de lei, deși bugetul prevedea un nivel mult mai redus, de doar 8 milioane de lei.
Conform documentului prezentat de Profit.ro, viitorul manager-șef va fi obligat să aducă Tarom pe profitabilitate din operare, să elaboreze un plan de modernizare a flotei, începând cu 1 ianuarie 2017, corelat cu banii existenți și cu normele UE privind ajutorul de stat, precum și să reorganizeze structural compania, prin introducerea unui sistem eficient de management în fiecare departament.
CITEȘTE ȘI FOTO Guvernul a închiriat un avion privat pentru călătoria lui Cioloș la Berlin, cu 23.500 euroChristian Edouard Heinzmann a fost directorul general executiv al Tarom începând cu 19 noiembrie 2012, fiind plătit lunar cu 10.000 de euro.
La acest moment, compania Tarom este condusă, cu titlu temporar, de către directorul financiar.
Ministerul Transporturilor deține peste 97% din acțiunile Tarom. Alți acționari sunt Aeroporturi București SA (1,48%), ROMATSA (1,26%) și SIF Muntenia (0,09%).